برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر امور خارجه عراق گفت: تهران، مسکو، بغداد و آنکارا در زمینه مقابله با تروریسم تبادل اطلاعات دارند.

مازندمجلس:
 خبرگزاری اینترفکس گزارش داد: ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق روز چهارشنبه گفت: ایران، روسیه، ترکیه و عراق اطلاعات مقابله با تروریسم را با یکدیگر تبادل می‌کنند.
وی که در هفته جاری برای دیدار با مقامات روس به مسکو سفر کرده بود، در بخش دیگری از اظهارات خود درباره نتایج همه پرسی استقلال کردستان عراق گفت: هر چیزی که تمامیت ارضی کشورمان را تهدید کتد، در قانون اساسی ممنوع شده است.
هم‌چنین وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با روسیا الیوم، در پاسخ به این سوال که چند وقت پیش اخباری در رابطه با درخواست عربستان از شما برای میانجی‌گری میان تهران و ریاض منتشر شد و برخی‌ها گفته‌اند که عربستان نه تنها از شما بلکه از روسیه نیز درخواست میانجی‌گری کرده است، شما به تلاش‌های خود برای میانجی‌گری ادامه می‌دهید؟ گفت: هر مشکلی راه‌حلی دارد و زمان راه‌حل به پایان نمی‌رسد مگر این‌که مشکل حل شود.
وی افزود: یک سال پیش، پس از به وجود آمدن تهدیدات میان ایران و عربستان و پس از هجوم به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری آن در مشهد به منظور کاهش اختلافات و تنش‌ها میان ایران و عربستان به ایران، کویت و عمان سفر کردم، حقیقتا من این را لمس کردم که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیت پاکی دارد و برای ایجاد روابط میان ایران و عربستان تلاش می‌کند و من نیز احساس کردم که باید مسوولیتی را بر عهده بگیریم و برای حل این اختلافات به اطراف مرتبط با این قضیه سفر کردم.
جعفری ادامه داد: امروز نیز از هرگونه تلاش جدی استقبال می‌کنم. برای من مهم نیست که چه کسی میانجی‌گری می‌کند بلکه مهم این است که این میانجی‌گری موفقیت‌آمیز باشد. من برای حل این اختلافات بسیار اصرار دارم و هرگونه تلاش در این راستا را مبارک می‌دانم.
وی در پاسخ به این سوال که عربستان آمادگی آن را دارد که روابطش با ایران را عادی کند یا هنوز ایران را دشمن خود می‌داند؟ گفت: مواضع سیاسی تمام کشورها ثابت نیست و هر روز تغییر می‌کند اما امروز همه می‌دانند که عربستان سیاست باز را پیش گرفته است و آماده همکاری با کشورهای مجاور است و ایران یکی از کشورهای این منطقه است. درست است که عربستان با ایران هم مرز نیست اما ایران یک کشور مهم در منطقه است. بنا بر این مشکلات ایران و عربستان قابل حل است و به سود همه ما است که فتنه‌های منطقه را خاموش کنیم.
وزیر خارجه عراق در  واکنش به اظهارات رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا که الحشد الشعبی را نیروی وابسته به ایران توصیف کرده بود، گفت: عراق با فرزندان و نیروها و تشکلات خود با دشمن مبارزه می‌کند، حشد الشعبی خون‌های زیادی در راه عراق داد و شهرهای زیادی را آزاد کرد و امروز یک حقیقت نظامی و قانونی در خاک عراق است.
عربستان میانجی‌گری می‌کند خارجه اختلافات امروز منطقه الشعبی تهران ادامه زیادی کشورهای هرگونه اظهارات ایجاد روحانی قانونی نظامی روابط گزارش ابراهیم روسیه جعفری درخواست