برگزیده ها
انتقاد رییس مرکز آمار از موازی کاری آماری پس از 50 سال

مازندمجلس: تهران- ایرنا- رییس مرکز آمار ایران گفت: پس از ٥٠ سال نباید در ارایه آمار موازی کاری وجود داشته باشد.

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «امیدعلی پارسا» امروز (چهارشنبه) در نشست تخصصی «قانون آمار؛ آسیب های گذشته و رویکرد های آینده» که در مجموعه نیکوکاری رعد برگزار شد، افزود: برای جمع آوری اطلاعات باید فقط یک نهاد آماری در کشور وجود داشته باشد.
وی یادآوری کرد: تا پیش از تاسیس مرکز آمار ایران برخی آمارهای اقتصادی از سوی بانک مرکزی انتشار می یافت اما پس از ایجاد این نهاد توسعه ای، داده های بانک مرکزی باید با آمارهای مرکز آمار ایران ادغام می شد و فقط یک نهاد به ارایه آمار می پرداخت.
رییس مرکز آمار ایران گفت: نتایج نرخ تورمی که مرکز آمار تولید می کند از ٢٨٥ شهر و ٥٠٠ روستاست؛ در حالی که بانک مرکزی این نرخ را از ٧٦ شهر به دست می آورد؛ در چنین شرایطی دیگر نمی توان این 2نرخ را با هم مقایسه کرد.
پارسا اضافه کرد: همچنین نرخ رشد اقتصادی که از سوی 2 نهاد آماری تهیه می شود بر مبنای 2 روش متفاوت علمی است. بنابراین چگونه انتظار داریم 2نرخ یکی باشد؟
وی گفت: تکلیف دستگاه هاست که با مرکز آمار ایران در زمینه جمع آوری اطلاعات همکاری کنند.
پارسا افزود: نرخ تورم روز سی ام هر ماه، نرخ بیکاری ١٠ روز پس از آغاز فصل و نرخ رشد اقتصادی ٦٠ تا ٧٠ روز پس از آغاز فصل (هر سه ماه یک بار) انتشار می یابد.
این مسوول موازی کاری را منجر به اتلاف منابع انسانی و هزینه دانست و افزود: اگر امروز به سوی آمار مدرن ثبتی مبنا نرویم پنج سال دیگر به این تغییر مجبور می شویم.
پارسا گفت: به بسته قانونی برای گذار به روش آمارگیری مدرن ثبتی مبنا نیازمندیم تا ابعاد ساختارهای اداری و روش های تولید و فناوری اطلاعات تامین شود و ساختارها متناسب با تغییر قوانین سامان یابد.
وی اصل اول در گذار از نظام سنتی به پیشرفته را وضع کردن قوانین دانست و افزود: در نظام ثبتی مبنا دستگاه ها باید آمارهای تخصصی خود را به مرکز آمار ایران ارایه کنند.
پارسا اعلام کرد نتایج تفصیلی سرشماری سال 13٩٥ هفته آتی در قالب ٤٢ هزار جدول منتشر می شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام*9123*2022*1961* خبرنگار: زهره دریغ گفتار* انتشار: مریم مسعود

اقتصاد

آمار

نرخ تورم

آمارگيري مدرن ثبتي مبنا

اقتصادی پارسا آماری افزود مرکزی انتشار آمارهای اطلاعات دستگاه تولید دانست تغییر قوانین نتایج ارایه امروز ایرنا خبرنگار موازی تخصصی