برگزیده ها
سطح ارتباطات ایران و روسیه را باید افزایش دهیم

مازندمجلس: سفیر ایران در روسیه تاکید کرد: باید در مسیر توسعه ارتباطات بین ملت‌ها و بازرگانان دو کشور از گذشتگان خود درس گرفته و سطح این ارتباطات را در آینده به سطحی بالاتر از آنچه در گذشته داشته‌ایم، افزایش دهیم.

مازندمجلس: سفیر ایران در روسیه تاکید کرد: باید در مسیر توسعه ارتباطات بین ملت‌ها و بازرگانان دو کشور از گذشتگان خود درس گرفته و سطح این ارتباطات را در آینده به سطحی بالاتر از آنچه در گذشته داشته‌ایم، افزایش دهیم.

به گزارش ایلنا، مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه طی سفری یک روزه به آستاراخان روسیه در دیدار با الکساندر ژیلکین، استاندار آستاراخان با اشاره به امضای اسناد دولتی و گمرکی برای حل مشکلات موجود در سال‌های گذشته برای توسعه صادرات اجناس ایرانی به فدراسیون روسیه و ایجاد زیربنای لازم برای گسترش فعالیت تجار دو کشور ابراز امیدواری کرد که بخش خصوصی دو کشور همچون سایر بخش‌ها وارد چرخه توسعه همه جانبه روابط شود.

وی همچنین با اشاره به آغاز به کار کشتی مسافرتی - تفریحی بین ایران و روسیه در دریای خزر در سال آتی، این امر را قدمی مثبت در تسهیل تردد تجار و گردشگران دو کشور دانست.

الکساندر ژیلکین، استاندار استان آستاراخان روسیه نیز در دیدار با سنایی ضمن استقبال از توسعه صادرات محصولات ایرانی به خصوص محصولات کشاورزی به این استان، خواهان همکاری بیشتر بخش خصوصی دو کشور شد.

سفیر ایران در روسیه همچنین در جریان سفر به آستاراخان روسیه طی سخنانی در دانشگاه دولتی آستاراخان با اشاره به توسعه همه‌جانبه روابط ایران و روسیه، چشم‌انداز روابط اقتصادی دو کشور در آینده نزدیک را بسیار روشن و نقش آستاراخان را بسیار برجسته برشمرد.

وی با اشاره به سابقه ۳۰۰ ساله تجارت بازرگانان ایرانی در شهر آستاراخان روسیه و حضور حدود هزار خانوار ایرانی در این شهر و ساخت مسجد و مهمانسرای ایرانی در آن طی قرون گذشته، گفت: باید در مسیر توسعه ارتباطات بین ملت‌ها و بازرگانان دو کشور از گذشتگان خود درس گرفته و سطح این ارتباطات را در آینده به سطحی بالاتر از آنچه در گذشته داشته‌ایم، افزایش دهیم.

سفیر ایران در روسیه همچنین با اشاره به وجود کرسی زبان فارسی در دانشگاه دولتی آستاراخان و نیز حضور دانشجویان ایرانی در این دانشگاه خواستار ایجاد زمینه‌های لازم جهت تبادل همه ساله دانشجویان بین این دانشگاه و دانشگاه‌های ایران شد.

همچنین در جریان سفر مهدی سنایی به آستاراخان اولین مرکز تجاری ایران در خارج از کشور با حضور وی، غلامرضا شافعی رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، اسدالله عسکراولادی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران، روسای اتاق‌های بازرگانی ١٤ استان کشور و نیز الکساندر ژیلکین استاندار آستاراخان روسیه و مقامات ارشد این استان، به طور رسمی فعالیت تجاری خود را آغاز کرد.

سفیر ایران در فدراسیون روسیه در جریان سفر به آستاراخان از شبکه تلویزیونی «آستاراخان ۲۴» بازدید و در گفت‌وگویی تلویزیونی با این شبکه با استناد به روابط دیرین ملت و بازرگانان ایران و روسیه که غالبا شهر آستاراخان نقش پل رابط بین آنان را ایفا کرده بود، ابراز امیدواری کرد که دو کشور با توجه به پتانسل بالای خود برای تامین اقلام مورد نیاز یکدیگر و نیز ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تسهیل تجاری، در این حوزه نیز هر چه سریعتر سطح روابط را به سطحی در خورد شان سایر سطوح روابط ایران و روسیه افزایش دهند.

روسیه آستاراخان توسعه ایرانی روابط اشاره ارتباطات بازرگانان همچنین استان دانشگاه سنایی افزایش گذشته دولتی ایجاد جریان تجاری استاندار بازرگانی الکساندر فدراسیون ژیلکین آینده محصولات دانشجویان تلویزیونی گرفته بسیار گذشتگان امیدواری داشته‌ایم دیدار ملت‌ها صادرات فعالیت بالاتر خصوصی ابراز تسهیل