برگزیده ها

مازندمجلس: روزنامه واشنگتن پست روز چهارشنبه با اعلام اینکه محمد بن سلمان شاهزاده عربستان سعودی می گوید دولت این کشور تصمیم گرفته است سیاست های داخلی و خارجی خود را به اسلام معتدل متمایل سازد، نوشت این حرف را همه نمی توانند باور کنند.

مازندمجلس: واشنگتن پست نوشت: سخنان این شاهزاده سعودی به این امید دامن زده است که پادشاهی محافظه کارافراطی درمقابل مطالبات منتقدین خود کوتاه آمده، اما دیگران می گویند سمت گیری اعتدال و میانه روی از جانب حکومت سعودی بعید است و این اعلامیه از طرف آل سعود با انگیزه بهبود وضعیت اقتصادی صورت گرفته است و نه برای اجتناب از راه و روشی است که این حکومت چندین دهه به ان عمل کرده است.به گزارش نامه نیوز این روزنامه آمریکایی افزود: بن سلمان این سخنان را در یک کنفرانس ایراد کرد و در مصاحبه هایی نیز گفته است او خود را ملزم به مبارزه با تفسیر هایی از اسلام می داندکه تندروی را تبلیغ می کنند و اینکه اولویت او اصلاحات اقتصادی است.بن سلمان در سخنان خود به کنفرانس با حضور سرمایه گذاران بین المللی گفت: هفتاد در صد سعودیها کمتر از سی سال دارند. با صداقت بگویم که ما سی سال ازعمرمان را برای مبارزه با تفکرات تندروانه تلف نخواهیم کرد . ما بدون فوت وقت آنگونه تفکرات را از بین خواهیم برد.'ما به راحتی به سمت اسلام معتدل که برای جهانیان و همه ادیان مشخص است حرکت خواهیم کرد.'واشنگتن پست می نویسد: بن سلمان در مصاحبه ای که با روزنامه انگلیسی گاردین انجام داده به طور غیر مترقبه ای ایران را مسئول تندروی های عربستان سعودی و اوج گرفتن وهابیگری در داخل عربستان و خارج ان کشور قلمداد کرده است.'وهابیگری پشتوانه مذهبی تروریسم و آدمکشی است که توسط داعش اجرا می شود و بریدن سر مسلمانان غیر تسنن را عمل مباح اعلام کرده است.'بن سلمان مسئولیت ادمکشی های 30 ساله اخیر را توسط تروریست های پیرو وهابیت که از سوی رهبران خاندان سعودی تامین مالی می شدند را به گردن انقلاب اسلامی ایران که در سال 1357 شمسی به ثمر رسید، انداخت و در تایید ضمنی از روی آوردن به تروریسم گفت کشورهای دیگر نیز می خواستند از انقلاب اسلامی الگو بگیرند.'ما واقعا نمی دانستیم با پدیده انقلاب اسلامی چی کار کنیم. مردم یکی از آن کشورهایی که می خواستند از انقلاب اسلامی الگو بگیرند، عربستان سعودی بود. حالا تصمیم گرفته ایم عربستان سعودی را از تندروی خلاص کنیم.'واشنگتن پست نوشت: سرشت حکومت سعودی با وهابیت سنی عجین شده است. محمد ابن عبدالوهاب، رهبر روحانی سعودی این مذهب را 300 سال پیش ایجاد کرده و پادشاه محمد ابن سعود، بنیانگذار حکومت سعودی نیز از طرفداران این رهبر مذهبی بود.این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش تحلیلی خود نوشت: وهابیگری محافظه کار افراطی از قرن بیستم تاکنون با بهره برداری از منابع گسترده مالی عربستان سعودی در کشورهای اسلامی مورد تبلیغ قرار گرفته است.
سعودی عربستان اسلامی سلمان حکومت انقلاب واشنگتن تندروی روزنامه گرفته اسلام سخنان وهابیگری تروریسم مذهبی وهابیت آمریکا بگیرند کشورهای خواستند مصاحبه گزارش اقتصادی محافظه معتدل آمریکایی کنفرانس تفکرات تبلیغ مبارزه خواهیم