برگزیده ها

مازندمجلس: تارنمای پولیتیکو نوشت که طرح پیشنهادی باب کورکر و تام کاتن دو سناتور آمریکایی علیه ایران با مخالفت و مقاومت دموکرات ها و برخی جمهوری خواهان کنگره مواجه شده است.

مازندمجلس: این تارنمای آمریکایی روز چهارشنبه نوشت، کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفت که با همتایان دموکرات خود روی طرحی دو حزبی کار می کند تا خواسته های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مورد توافق هسته ای با ایران را تامین کند.
به گزارش نامه نیوز اما وی به رغم گفت و گوهایی که کورکر با بن کاردین سناتور ارشد دموکرات و عضو کمیته روابط خارجی سنا داشته، با چالش دشواری برای جلب حمایت اقلیت دموکرات از طرح خود روبروست.
به نوشته پولیتیکو، نزاع علنی ترامپ و کورکر اعتبار این سناتور جمهوری خواه به عنوان طراح و میانجی یک طرح دوحزبی خدشه دار کرده است. ترامپ، کورکر را به حمایت از توافق هسته ای با ایران متهم کرده است. 
دموکرات ها نگران هستند که هر گونه مصوبه جدیدی علیه ایران توافق هسته ای را از بین ببرد. علاوه بر این، همکاری کورکر با سناتور جمهوری خواه تام کاتن تعجب و نگرانی برخی دموکرات ها را برانگیخته است. این دموکرات ها نگران آن هستند که نفوذ کاتن در تدوین این طرح، آن را به در مسیر افراطی تری قرار دهد.
کورکر گفته که صحبت ها با کاردین همچنان ادامه دارد. کاردین از جمله سناتورهای دموکراتی بود که با توافق هسته ای مخالفت کرده بود. 
کورکر به خبرنگاران گفت: عجله ای در کار نیست. باید دید آیا تدوین یک لایحه دوحزبی عملی است. امیدواریم که این لایحه سرانجام با 80 یا 85 رای تصویب شود.
یک مشاور دموکرات در کنگره آمریکا تایید کرد که کورکر و کاردین در حال رایزنی هستند.کمیته روابط خارجی سنا قرار است ماه آینده میلادی (نوامبر) جلسه استماعی در خصوص مصوبه ای که کورکر و کاردین در سال 2015 به تصویب سنا رساندند، برگزار کند. طبق این مصوبه، رئیس جمهوری آمریکا باید هر 90 روز درباره پایبندی ایران به توافق هسته ای به کنگره گزارش بدهد. 
ترامپ اخیرا با وجود پایبندی ایران به توافق هسته ای از تایید آن خودداری کرد. مطابق طرح مقدماتی کورکر و کاتن، اگر ایران یک سال با دستیابی به قابلیت هسته ای فاصله داشته باشد، مجازات ها علیه آن از سرگرفته می شود. اما این طرح با مقاومت دموکرات ها و حتی مارکو روبیو سناتور جمهوری خواه و تندرو مواجه شده است. 
دموکرات ها نسبت به اینکه کورکر بتواند لایحه ای تدوین کند که بدون لغو توافق هسته ای، خواسته های ترامپ را هم برآورده کند، عمیقا بدبین هستند.
کریس مورفی سناتور دموکرات در مصاحبه ای گفت: تصور می کنم سناتور کورکر سعی دارد عملکردی سازنده داشته باشد و دموکرات های حامی و جمهوری خواهان مخالف برجام را گردهم بیاورد. این وضعیت حساسی است اما او سعی می کند به صحبت های دو طرف گوش کند. کورکر تاکید کرده که وی آماده تغییر در طرح اولیه خود و کاتن است. 
کورکر همچنین از دولت ترامپ خواسته است تا با شرکای اروپایی در توافق هسته ای همکاری کند. او از مشاوران رئیس جمهوری آمریکا خواسته است تا نگرانی های اروپایی ها را در مورد هر مصوبه ای که به اصلاح توافق هسته ای منجر می شود، رفع کنند.
به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز چهارشنبه جزئیات پیش نویس طرح کورکر و کاتن را منتشر کرد که بر اساس آن، واشنگتن شرایط جدیدی را برای اجرای تعهدات خود در برجام تعیین می کند.از جمله این شرایط می توان به بازگشت تحریم های هسته ای در صورت آزمایش موشک های بالستیک در ایران با قابلیت حمل کلاهک هسته ای و یا ممانعت از دسترسی ناظران بین المللی به هر یک از پایگاه های ایران (احتمالا از جمله پایگاه‌های نظامی) اشاره کرد.
منتقدان هشدار می دهند که این اقدام می تواند آمریکا در موضع نقض برجام قرار دهد.رویترز تاکید کرد که نمایندگان سنای آمریکا از تاریخ 13 اکتبر (21 مهر) که ترامپ از تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای سرباز زد و تصمیم گیری در این رابطه را به کنگره ارجاع داد، در حال تدوین طرح یاد شده بودند.
کورکر از آن زمان در تلاش برای جلب حمایت اعضای دموکرات سنا بوده است؛ با این حال گفته می شود که دموکرات ها اصرار به هماهنگی با متحدان اروپایی واشنگتن پیش از اعمال هرگونه تغییر در نحوه کنونی اجرای برجام دارند.
طرح جدید سناتورهای جمهوری خواه، دولت آمریکا را مکلف به افزایش جزئیات گزارش خود درباره پایبندی تهران به برجام و افزودن مواردی مانند استفاده احتمالی ایران از هواپیماهای تجاری برای مقاصد نظامی می کند.
در این طرح همچنین ذکر شده است که در صورت ارزیابی توانایی ایران برای ساخت سلاح هسته ای ظرف کمتر از یک سال، تحریم ها به سرعت بازگردانده خواهد شد.
کورکر دموکرات توافق جمهوری آمریکا سناتور ترامپ کاردین برجام خواسته گزارش تدوین پایبندی مصوبه  کورکر تایید اروپایی کنگره لایحه حمایت کمیته سناتورهای روابط خارجی همچنین نظامی تغییر جزئیات تحریم شرایط تاکید واشنگتن رویترز اجرای همکاری  دموکرات دوحزبی چهارشنبه تندرو نگران جدیدی درباره تصویب نگرانی قابلیت