برگزیده ها
جهانگیری:همه‌پرسی غیرقانونی کردستان عراق یک فتنه بزرگ بود

مازندمجلس: سیاست > دولت - معاون اول رییس جمهور با تبریک پیروزی های دولت و ملت عراق در مبارزات اخیر علیه گروه های تروریستی و نیز توفیقات در حفاظت از وحدت و تمامیت ارضی این کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای این مبارزه در کنار دولت و ملت عراق بوده و در دوران سازندگی نیز در کنار دولت و ملت عراق خواهد بود و دانش و تجربیات ایران متعلق به برادران عراقی است.

مازندمجلس:به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهور، اسحاق جهانگيري پيش از ظهر امروز (پنجشنبه) در مذاكرات مشترك هيات هاي عالي رتبه ايران و عراق اظهار داشت: روابط جمهوري اسلامي ايران و عراق ريشه در مشتركات فراوان تاريخي، تمدني، ديني و فرهنگي دارد و ما بعنوان مسئولين دو كشور بايد براي توسعه روابط تلاش كنيم.

معاون اول رييس جمهور توفيقات و پيروزي هاي عراق در مبارزه با داعش و حفاظت از وحدت و تماميت ارضي اين كشور را تبريك گفت و افزود: با مديريت ارزنده دولتمردان عراق، نقش حكيمانه مرجعيت ديني و در نتيجه مجاهدت هاي رزمندگان عراقي، هم اكنون عراق در آستانه يك پيروزي تاريخي عليه تروريسم تكفيري قرار دارد.

وي اظهار اميدواري كرد عراق بتواند پس از دوران سازندگي به جايگاه واقعي خود در جهان اسلام و در ميان كشورهاي عربي دست پيدا كند.

جهانگيري با بيان اينكه خوشحال هستيم كه دولت عراق توانسته موضوع تجزيه خاك اين كشور را ناكام گذارد، از مسئله جدايي طلبي و همه پرسي غيرقانوني در اقليم كردستان عراق بعنوان فتنه اي بزرگ ياد كرد كه مي توانست به ساير كشورهاي منطقه نيز منتقل شود اما خوشبختانه اين موضوع به صورت مدبرانه در عراق حل و فصل شد.

معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر اينكه همه كردها شهروندان عراقي هستند و بايد از تمام حق و حقوق قانوني برخوردار باشند، تصريح كرد: تهران از آغاز مسئله همه پرسي در كنار دولت مركزي عراق بود و به مقامات تركيه نيز اعلام كرديم كه ما بايد با دولت مركزي عراق هماهنگ باشيم.

وي در ادامه به ايام اربعين حسيني نيز اشاره و ضمن قدرداني از اهتمام ويژه مقامات عراق براي ميزباني از زوار حسيني، گفت: در ايام اربعين با موج گسترده اي از عاشقان امام حسين (ع) روبرو هستيم و خوشبختانه در اين سالها هماهنگي هاي خوبي براي ميزباني از زائران وجود داشته است.

جهانگيري افزود: در ايران نيز ستادي براي انجام هماهنگي هاي لازم در وزارت كشور ايجاد شده و وزارتخانه هاي مرتبط نيز در اين ستاد عضويت دارند و ايران آمادگي دارد در كنار دولت عراق اقدامات لازم را براي ميزباني هر چه بهتر از زوار امام حسين (ع) انجام دهد.

معاون اول رييس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به مسائل منطقه اظهار داشت: منطقه ما در شرايط ويژه اي قرار گرفته و اميدوارم كه مسئله سوريه نيز به نحو مطلوب حل و فصل شود و مذاكرات آستانه و ژنو به نتايج مطلوب منجر گردد.

وي روابط دو جانبه تهران ـ بغداد در بخش سياسي، امنيتي و دفاعي را روابطي عالي توصيف كرد و گفت: روابط دو كشور مثال زدني است اما متاسفانه سطح مناسبات اقتصادي فيمابين آن گونه كه انتظار مي رود پيشرفت نكرده و روابط اقتصادي بايد جدي تر و با اراده بيشتر پيگيري شود تا شاهد اجراي توافقات ميان دو كشور باشيم.

جهانگيري روابط بانكي ايران و عراق را ضعيف دانست و افزود: عليرغم مذاكرات چندين باره ميان مسئولين بانك مركزي دو كشور، متاسفانه هنوز روابط بانكي در سطح پاييني قرار دارد و توافقات صورت گرفته هنوز بطور كامل عملياتي نشده است.

معاون اول رييس جمهور بر ضرورت توسعه همكاري هاي دو كشور در زمينه هاي نفت، گاز تاكيد كرد و گفت: راه آهن شلمچه ـ بصره نيز بايد هر چه زودتر تكميل شود تا راه آهن سراسري ايران به عراق متصل گردد.

وي همچنين با تاكيد بر لزوم گسترش روابط تجاري اظهار داشت: دو كشور بايد به سمت تجارت آزاد حركت كنند و ايران آمادگي دارد كه بخش خصوصي خود را براي سرمايه گذاري در عراق تشويق نمايد.

نخست وزير عراق نيز در اين نشست با اشاره به چالش هاي متعدد منطقه نظير گروه هاي تروريستي و نيز برخي اختلافات، گفت: اين مسائل باعث ايجاد جنگ هاي مختلف شده و زمينه نابودي و كشته شدن مردم را فراهم كرده است.

حيدر العبادي با تاكيد بر اينكه بايد از فروپاشي كشورهاي منطقه جلوگيري كنيم، افزود: بايد تلاش هاي فراواني براي توسعه روابط انجام دهيم و بايد به دنبال منافع مشترك و منافع متقابل باشيم.

وي با يادآوري اينكه 60 درصد جمعيت كشورهاي منطقه را جوانان تشكيل مي دهند بر لزوم برنامه ريزي براي استفاده بهينه از جوانان در توسعه كشورهاي منطقه تاكيد كرد و گفت: اگر نتوانيم نيروي جوانان را هدايت كنيم، اين نيرو مي تواند به جرياني ويرانگر تبديل شود همان گونه كه تروريسم نيز از قدرت جوانان استفاده مي كند و جوانان فعال جامعه را به عناصر ويرانگر تبديل مي سازد.

نخست وزير عراق با بيان اينكه عراق در حال آمادگي براي آخرين عمليات نظامي عليه داعش است، گفت: اين نبرد جنگي آزادي بخش براي ملت عراق خواهد بود و خوشبختانه ارتش عراق و نيروهاي مردمي توانسته اند مناطق زيادي را از دست گروه هاي تروريستي آزاد كنند و خوشبختانه اين نبردها عليه داعش، زمينه وحدت و يكپارچگي در عراق را فراهم كرده است.

وي ادامه داد: مبارزه كامل با گروه هاي تروريستي نيازمند همكاري و هماهنگي از سوي همه كشورهاي منطقه است زيرا اين گروه هاي تكفيري ممكن است در هر مكان ديگري به ادامه تلاش هاي خود بپردازند و اعتقادات فاسد را در ميان جوانان ترويج كنند.

حيدر العبادي همچنين به موضوع همه پرسي غير قانوني در شمال عراق اشاره و با تاكيد بر اينكه ما به دنبال عراق يكپارچه هستيم، گفت: خوشبختانه حمايت بين المللي از جدايي طلبان صورت نگرفت و فقط رژيم صهيونيستي از اين همه پرسي حمايت كرد. نخست وزير عراق با اشاره به هماهنگي ميان ايران، عراق و تركيه در خصوص مسئله همه پرسي، خاطر نشان كرد: خوشبختانه مواضع يكپارچه و يكساني ميان ايران، عراق و تركيه وجود داشت و ما خواهان آن هستيم كه كردها نيز جزو شهروندان عراق باقي بمانند چرا كه شمال عراق هم بخشي از كشور عراق است.

وي همچنين از آمادگي اين كشور براي تامين امنيت و خدمت رساني به زوار حسيني بخصوص در ايام اربعين خبر داد و گفت: آماده هستيم كه در خدمت زائران حسيني در اربعين باشيم.

29212

ايران روابط منطقه كشورهاي تاكيد جوانان خوشبختانه اينكه اشاره معاون هستيم جمهور اربعين ادامه حسيني باشيم توسعه اظهار جهانگيري آمادگي مسئله هماهنگي افزود ميزباني تروريستي همچنين زمينه تركيه مركزي موضوع مذاكرات تاريخي مشترك بعنوان همكاري اقتصادي توافقات بانكي فراهم دنبال تبديل يكپارچه حمايت ويرانگر استفاده متاسفانه منافع العبادي گرفته توانسته تكفيري تروريسم مقامات جدايي شهروندان قانوني تهران آستانه عراقي مسئولين مسائل كردها ايجاد زائران مبارزه پيروزي مطلوب