برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران در یک برنامه تلویزیونی به اعتراض یک شرکت انگلیسی مبنی بر خرید گران قیمت هواپیمای فلایت چک پاسخ داد.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، انتشار اخباری مبنی بر شکایت یک شرکت انگلیسی از شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران درباره رد شدن پیشنهادش در مناقصه فروش فلایت چک به قیمت کمتر از سه میلیون دلار و خریداری هواپیمایی گران به قیمت ۱۱ میلیون دلار از شرکتی دیگر، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، صبح امروز ۴ آبان ۹۶ در برنامه حالا خورشید حضور یافت تا جامعه را از سلامت و درستی انتخاب و خرید فلایت چک مطمئن کند.

رحمت اله مه آبادی گفت: هیچ شرکت انگلیسی‎ای به سازمان بازرسی کل کشور و قوه قضائیه شکایت نکرده و این شکایت توسط کسی که مدعی نمایندگی این شرکت است با نامه‎ای بدون امضا و نشانی مطرح شده که سازمان بازرسی نیز هنوز اعتبار آن را تایید نکرده است.

وی با تاکید بر اینکه هواپیمای فلایت چک با توجه به نوع ماموریت حساس، دقیق و با ارتفاع بالای خود در انجام چک‎های ناوبری باید از توان و ویژگی‎های خاصی برخوردار باشد، افزود: هواپیمای پیشنهادی آن نماینده در مناقصه دایاموند ۶۲ است که مناسب فلایت چک نیست و ما وظیفه خود می‎دانیم بهترین محصولات جهانی را در این زمینه تهیه کنیم تا بالاترین خدمات را به مردم ایران عرضه کنیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر قیمت این هواپیما دو میلیون و ۸۰۰ هزار یورو عنوان شده است که باید بگویم این قیمت هم بسیار بالاست و قیمت واقعی آن کمتر از یک میلیون یورو است.

مه‎آبادی در رد ادعای دیگر مطرح شده توضیح داد: از سوی دیگر مطرح شده است که ما هواپیمای فلایت چک دوم را به قیمت ۱۱ میلیون دلار خریده‎ایم که این صحیح نیست و هم قیمت کمتر است و هم اینکه هنوز ما هیچ مبلغی پرداخت نکرده‎ایم.

وی گفت: این شکایت را هر کسی می‎تواند در سامانه قوه قضائیه و سازمان بازرسی ثبت کند و منتشر کند اما مهم بررسی‎های سازمان بازرسی و نتیجه گیری آن است که می‎تواند اعتبار ادعای شاکی را اثبات کند که هنوز این سازمان در این رابطه ابراز نظر نکرده است.  

رئیس هیئت مدیره شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه چگونه ممکن است یک شرکت انگلیسی نگران هدر رفتن منابع ملی ایران باشد و به قوه قضائیه شکایت کند، افزود: قیمت هواپیماهای فلایت چک مشخص است. این هواپیما ترکیبی است و باید پس از خریداری، سامانه FIS بر روی آن نصب شود. در تمام دنیا نیز روند به همین شکل است که ابتدا هواپیمای مناسب خریداری می‎شود  و سپس این سامانه بر روی آن نصب می‎شود.

مه آبادی ادامه داد: ما بر اساس تاکید وزیر راه و شهرسازی تلاش کردیم بهترین، امن‎ترین و مطمئن‎ترین هواپیما را خریداری کنیم که دو سال قبل کینگ ایر آمریکایی مدیوم نیمه سنگین با برد ۳۵ هزار پا با موتور جت به ارزش هشت میلیون دلار را خریداری کردیم که مجهزترین هواپیمای فلایت چک محسوب می‎شود.  

وی در بیان تفاوت هواپیمای جایگزین ادعا شده، افزود: ولی هواپیمای ادعایی یعنی دایاموند ۶۲ از نوع سبک به ارزش یک میلیون دلار با برد ۲۰ هزار پا و موتور پیستونی است که از حد ارتفاع پرواز مورد نیاز برای فلایت چک سامانه های راداری و ناوبری با حداقل ۲۸ هزار پا، پایین‎تر است. در حقیقت توانایی هواپیمای ادعایی در اجرای ماموریت فلایت چک ۰ درصد است و کاربردی آموزشی و تفریحی دارد که متاسفانه نمونه آن دیروز در کرمان سقوط کرد.

وی به منظور شفاف‎سازی قیمت خرید هواپیمای فلایت چک فعلی و جدید ایران گفت: ارزش هواپیمای فلایت چک ایران با هزینه نصب FIS در مجموع ۱۱ میلیون دلار شد که دو سال پیش در شرایط برجام با قیمت پسابرجام خریداری کردیم. قرارداد خرید فلایت چک دوم نیز به ارزش ۹ میلیون و ۳۸۰ میلیون دلار امضا شده است.

مه آبادی با بیان اینکه برای خریداری فلایت چک دوم مناقصه بین‎المللی برگزار شده و پس از رعایت موارد قانونی و تخصصی قرارداد با شرکت آلمانی ایرودیتا امضا شده است، افزود: تمام اسناد مناقصه ثبت شده است و شرکت انگلیسی نیز اسناد مناقصه را خریده است.

وی در پایان تاکید کرد: به جامعه اطمینان می‎دهم که فرزندان متخصص ایران اسلامی در شرکت فرودگاه‎ها تمام تلاش خود را به کار می‎برند تا بهترین و مطمئن‎ترین هواپیماها و تجهیزات با به صرفه‎ترین قیمت خریداری و به کار گرفته شود.

فلایت هواپیمای میلیون خریداری ناوبری فرودگاه‎ها مناقصه شکایت بازرسی افزود اینکه انگلیسی هوایی تاکید می‎شود کردیم بهترین نکرده هواپیما سامانه قضائیه آبادی موتور اسناد قرارداد ادعایی می‎تواند مطمئن‎ترین مناسب مدیرعامل اعتبار جامعه مدیره ماموریت ارتفاع ادامه دایاموند پیشنهادی ادعای