برگزیده ها
تسهیل سفر زائران درآستانه اربعین/واکنش به درخواست تیلرسون از عراق

مازندمجلس: وزیر صنعت با اشاره به مذاکره با نخست وزیر عراق برای تسهیل رفت و آمد زائران ایرانی در آستان اربعین حسینی، نسبت به اظهارات وزیر خارجه آمریکا در دیدار با حیدالعبادی واکنش نشان داد.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، محمد شریعتمداری در حاشیه مراسم استقبال رسمی از نخست وزیر عراق درباره مذاکرات اقتصادی بین دو کشور گفت: قرار شده است کمیسیون مشترک همکاری های همه جانبه مسائل مورد گفتگو در این اجلاس را تا برگزاری شورای عالی مورد پیگیری قرار دهد.

وی افزود: با توجه به نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی و اهمیتی که این مراسم برای هر دو کشور دارد طی مذاکراتی که انجام دادیم قرار شد تا شرایط ویژه ای برای تسهیل سفر زائران ازجانب دولت عراق در نظر گرفته شود.

شریعتمداری در باره توسعه روابط اقتصادی دو کشور گفت: باوجود روابط بسیار خوب سیاسی بین دو کشور ما در زمینه روابط بانکی دچار مشکلات بسیار جدی هستیم که توسعه روابط اقتصادی را دچار مشکلاتی بنیادی کرده است.

وی افزود: در سفرهای قبلی آقایان جهانگیری و سیف به عراق هم توافقاتی برای برطرف کردن این مشکلات به امضاء رسیده بود که متأسفانه تا امروز اجرایی نشده است. ما در این جلسه بر ضرورت اجرای آنها تاکید کردیم.

وی گفت: گفتگویی هم در باره نظام تعرفه های بازرگانی بین دو کشور انجام شد که در آن ایران خواستار روابط بدون تبعیض شد به این معنی که برای کالاهایی که از ایران و دیگر کشورها وارد عراق می شود تعرفه های یکسان در نظر گرفته شود.

وزیر صنعت در باره فعالیت های اقتصادی ایران در عراق هم افزود: ما اعلام آمادگی کردیم که برای انتقال دانش و فناوری تولید محصولاتی که عراق از دیگر کشورها وارد می کند همکاری کنیم البته این مستلزم ایجاد شرکت های مشترک بین ایران و عراق است.

شریعتمداری گفت: در حال حاضر ایران در اقلیم کردستان و بخش های دیگر عراق بالغ بر ۳ و نیم میلیون دلار طرح های فنی - مهندسی در دست دارد و این در حالی است که ایران کاملاً آماده است تا در اسرع وقت این سرمایه گذاری را دو برابر کند.

وی افزود: خط آهن ایران می تواند از طریق عراق به دریای مدیترانه و سوریه متصل شود اما مشکل ۳۰ کیلومتر مسیر خط آهن در عراق است که باید ازجانب دولت عراق کامل شود.

شریعتمداری گفت: ما در باره تکمیل خط آهن در عراق هم مذاکره کردیم چرا که راه اندازی این خط آهن برای هر سه کشور منافع بسیاری خواهد داشت.

وزیر صنعت درباره ملاقات تیلرسون وزیر خارجه آمریکا با آقای حیدرالعبادی و درخواست تیلرسون برای کاهش روابط عراق با ایران گفت: رابطه ایران و عراق رابطه دو کشور برادر است دو کشوری که بیشترین جمعیت شیعه را دارند و رابطه شان با حرف ها و پیام های دیگران گسستنی نیست.

روابط اقتصادی افزود شریعتمداری تیلرسون رابطه کردیم توسعه گرفته کشورها تعرفه ازجانب بسیار مشکلات مشترک زائران تسهیل استقبال اربعین درخواست حاشیه درباره مراسم همکاری