برگزیده ها
جزئیات قرارداد هواپیمای فلایت چک/مهابادی: مایل به اظهارنظر نیستم

مازندمجلس: رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه خرید هواپیمای فلایت چک، کاملا روشن و شفاف است، گفت: مایل نیستم در این زمینه اظهارنظر کنم.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر، رحمت‌الله مهابادی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران، با بیان اینکه در سه سال گذشته، تغییرات زیادی در حوزه صنعت هوانوردی داشتیم که نوسازی ناوگان بخشی از آن است، گفت: ترافیک هوایی در این مدت، رشد دورقمی داشت و شاهد جهش ترافیک هوایی خاصی در کشور بودیم.

وی با بیان اینکه این تحولات هم در آسمان و هم زمین (فرودگاهها) محقق شد، اظهار داشت: با این تحولات، دیگر از قطعی مکرر فرکانس‌ها خبری نیست؛ همچنین در زمینه سامانه کمک ناوبری، تجهیزات زیادی وارد و یا نصب شده، یا به زودی وارد کشور خواهد شد.

مهابادی با اشاره به تحول شبکه راههای کشور که با گذشته قابل مقایسه نیست، اظهار داشت: یکی از مهمترین این تحولات، ایجاد ۱۵ هزار کیلومتر راه هوایی است، به نحوی که دیگر در مسیرها، شاهد راههای دوطرفه نیستیم؛ بلکه همه راهها موازی و یکطرفه شده و در برخی موارد، چهارراه هوایی موازی ایجاد کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران اظهار داشت: ایمنی پروازها به قدری افزایش یافته که از طرف ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) از این شرکت قدردانی شده است. همچنین سطح خدمات فرودگاهها نیز افزایش یافته و در حال مقایسه فرودگاههای ایران با بهترین فرودگاههای جهان هستیم؛ به خصوص که امروز می توانیم خبر ورود بزرگترین فرودگاه کشور (مهرآباد) علاوه بر فرودگاه مشهد را به سیستم ارزیابی جهانی (ASQ) اعلام کنیم که این اقدام، بر تلاش مدیران فرودگاهها برای افزایش سطح خدمات دهی، خواهد افزود.

وی با تاکید بر اینکه به زودی هزار میلیارد تومان طرح توسعه هوایی را در فرودگاه های کشور بهره برداری خواهیم کرد، ادامه داد: ۱۲۵ پروژه توسعه ای در شرکت فرودگاهی در حال انجام است؛ به گونه ای که قریب به اتفاق فرودگاهها، به یک کارگاه عمرانی تبدیل شده اند. در حوزه کادرسازی نیز، اولین گروه کارشناس ما وارد دوره های آموزشی بین المللی مدیریت فرودگاهی می شوند تا به زودی، شاهد روی کار آمدن مدیرانی جهانی باشیم.

مهابادی درباره انتشار خبر خرید هواپیمای فلایت چک تصریح کرد: این ظلم بزرگی به صنعت هوانوردی وارد آورد؛ در حالی که فرآیند خرید هواپیما بسیار روشن و شفاف است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه در ۱۸ تیر امسال، فرودگاه یزد گواهینامه فرودگاهی را از سازمان هواپیمایی دریافت کرد، گفت: این به این معنی نیست فرودگاه های دیگر که این گواهینامه را ندارند؛ غیر ایمن هستند و امیدواریم سایر فرودگاه های کشور این گواهینامه را دریافت کنند.

مهابادی با بیان اینکه صنعت هوانوردی از زمان تسخیر لانه جاسوسی، مشمول تحریم های بین المللی بود، گفت: این حلقه در سال های گذشته تنگ تر شد؛ به گونه ای که یکی از مشکلات اصلی ما در صنعت هوانوردی، ناوبری هوایی بود. از جمله برای تهیه دستگاه های برقراری ارتباط میان خلبان و برج مراقبت، سامانه های ناوبری، گیرنده ها و فرستنده های ارتباطی و سوئیچینگ ها مشکلات عدیده ای داشتیم. به خصوص در فرودگاه مهرآباد، مشکل پایه ای سوئیچینگ وجود داشت و در برخی فرودگاه ها در سال های گذشته قطعی ۴۵ روزه راداری با مرکز کنترل فضای کشور را شاهد بودیم.

رئیس هیات مدیره شرکت فروگاه ها با بیان اینکه سالانه برای نوسازی فناوری های ناوبری فرودگاه ها، نیازی به ارقامی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان برای اداره فرودگاه های کشور داریم، گفت: در حال حاضر سامانه‌های کامینیوکیشن (ارتباط خلبان با فرودگاه) خریداری و وارد کرده ایم و امیدواریم در نیمه سال آینده، تمام مشکلات این حوزه برطرف شود. سوئیچینگ نیز وارد شده و به زودی این مشکل نیز رفع خواهد شد. به همین منظور و برای خرید سامانه ها، چند خط فاینانس باز شده و مراودات انجام شده؛ ضمن اینکه بازرسان، از فرودگاه های هدف بازدید کرده اند.

مهابادی، در خصوص هواپیمای فلایت چک اظهار داشت: هواپیمای فلایت چک نخست را در بدترین شرایط تحریم و علیرغم برخی افشاگری ها خریداری کردیم. قرارداد خرید دوم نیز منعقد شده و قرار است در یک مناقصه بین المللی، ظرف هشت تا ۱۰ ماده آینده این هواپیما وارد کشور شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها با بیان اینکه چندان مایل نیستم راجع به خرید هواپیمای فلایت چک اظهارنظر کنم، تصریح کرد: خرید فلایت چک اول محرمانه بود و ما نگران این بودیم بر اثر انتشار اسناد خرید آن، دشمن اجازه ورود این هواپیما را به کشور ندهد. من معتقدم این کار یک توطئه بود؛ ولی خرید هواپیمای دوم کاملا شفاف است، چون از تحریم ها خارج شده بود.

در ادامه علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه بازیگران صنعت هوانوردی شامل فرودگاهها، ایرلاین‌ها و سازمان هواپیمایی کشوری باید در جهت رشد حمل و نقل هوایی ایرادات را برطرف کنند، گفت: برای دستیابی به اهداف توسعه حمل و نقل هوایی، نیاز به زمان است و یاتا و ایکائو نیز وقتی می خواهند قوانین هوانوردی بین المللی را تغییر دهند، آن را در بستر زمان انجام می دهند و در ایران نیز تغییر آغاز شده است که استفاده از فضای کشور، بهره‌برداری بهینه از فرودگاه ها و توسعه ناوگان بخشی از این اقدامات است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به افزایش نرخ مسافر هوایی در سال ۹۵ به ۱۹ درصد اظهار داشت: این نتایج در پی اقدام سازمان در خصوص نوسازی نرخ بلیت بود.

عابدزاده، نقطه قوت صنعت هوانوردی را اقتصاد حمل و نقل هوایی دانست و گفت: در حال حاضر، اقتصاد هوانوردی از بن بست خارج شده و شاهد افزایش مسافر هوایی نسبت به ریلی و جاده ای در سال گذشته بوده ایم؛ همچنین در نیمه نخست امسال ۵ درصد بر تعداد مسافران داخلی اضافه شده است.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس استانداردهای بین المللی، کلیه فرودگاههای کشور ملزم به اخذ گواهینامه فرودگاهی هستند، افزود: سازمان هواپیمایی کشوری دستورالعمل آن را به شرکت فرودگاه ها و کلیه فرودگاه های کشور ابلاغ کرده است و امروز نیز برای دو فرودگاه بین المللی لار و زاهدان، گواهینامه فرودگاهی صادر می شود.

عابدزاده در ادامه، با بیان اینکه برای جلوگیری از افزایش بی رویه نرخ بلیت پروازهای اربعین، شرکت های هواپیمایی خودشان نرخ را تعیین و فرآیند فروش آن را طراحی کرده اند، گفت: بعد از این کار، به یک باره فرودگاه نجف میزان سوخت را به میزان قابل توجهی گران کرد که با اعتراض ایرلاین های ایرانی مواجه شد؛ ما این اعتراض را به فرودگاه نجف منتقل کردیم و از آنها خواستیم در دوره پروازهای اربعین، قیمت سوخت را افزایش ندهند؛ اما عراقی ها هنوز نتیجه را به ما اطلاع نداده اند. برخی ایرلاین ها نیز قرار است پرواز خود را به بغداد منتقل کنند؛ چون هم نرخ هندلینگ و هم سوخت آن، کمتر از فرودگاه نجف است و اگر ایرلاینی بخواهد این کار را انجام دهد، می‌تواند با هماهنگی مسافران، مقصد پروازها را تغییر دهند.

وی با تاکید بر اینکه تقاضای سفر به عتبات با هواپیما بالا است، افزود: از سوی دیگر عرضه محدود است؛ چه در فرودگاه ایران و نجف و چه در سطح ناوگان؛ بنابراین برای جلوگیری از سوءاستفاده، فروش بلیت ها را از طریق آژانس های محدودی پیگیری کردیم و جلوی فروش بلیت اینترنتی را گرفتیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تا به حال با تعدادی از آژانس های که نرخ مصوب را رعایت نکرده اند، برخورد شده است؛ ضمن اینکه مسافرانی که بلیت اربعین را گران خریده اند، می توانند با مراجعه به سایت سازمان هواپیمایی کشوری آن را اطلاع دهند.

عابدزاده نیز در خصوص فلایت چک‌ها گفت: سال ۵۲ یعنی ۴۰ سال پیش دو فروند هواپیمای بسیار مناسب فلایت چک را خریداری کرده بودیم که بر اثر اقداماتی، عمر این هواپیماها به پایان رسید و قرار شد هواپیمای جایگزین خریداری شود. بعد از تحقیقات فراوان، یک فروند خریداری شد و با توجه به اینکه یک هواپیمای فلایت چک قابل اطمینان نبود، قرار شد هواپیماهای های دوم و سوم را خریداری کنیم؛ چون تعداد فرودگاه های کشور بسیار زیاد است و امکان بازرسی ناوبری هوایی آنها با هواپیمای فلایت چک اجاره ای وجود ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص اخبار منتشره برای خرید هواپیمای فلایت چک گفت: هواپیمایی که مطرح شده بود می تواند این کار را انجام دهد، به هیچ وجه مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری نبوده و می شد روی آن، تنها چند دستگاه پرتابل ناوبری نصب کرد. این هواپیما که سقف پروازی آن ۲۰ هزار پا است، مناسب نیست چراکه این میزان ارتفاع برای شرایط فرودگاهی ایران بسیار کم است.

فرودگاه هوایی اینکه هواپیمای فلایت هوانوردی ناوبری هواپیمایی افزایش فرودگاهی فرودگاهها مهابادی خریداری المللی اظهار گواهینامه کشوری هواپیما گذشته توسعه عابدزاده تاکید بسیار ادامه بودیم شهرسازی سوئیچینگ همچنین افزود معاون نوسازی مشکلات امروز تحریم کردیم تغییر اربعین تحولات مدیرعامل میزان جهانی سامانه فرودگاههای شرایط نیستم آژانس برطرف آینده اظهارنظر مناسب فروند ایرلاین تعداد مسافران جلوگیری اقتصاد مسافر منتقل پروازهای اعتراض اطلاع امیدواریم خدمات ایکائو مهرآباد اقدام تومان یافته اشاره مقایسه ایجاد موازی پروازها قرارداد ترافیک دریافت زیادی راههای دستگاه ارتباط داشتیم امسال انتشار تصریح فرآیند ناوگان خلبان