برگزیده ها

مازندمجلس: یک رسانه انگلیسی به خشم ترامپ از توافق هسته ای پرداخته و نوشته است؛ ترامپ و رهبران غربی که از سیاست خارجی و نظامی ایران رنج می برند.

مازندمجلس:   دیلی میرور در این گزارش نوشته است؛
در این چندسال اخیر خیلی از ایرانی‌ها در شهرهای بزرگ به انتخابات اخیر آمریکا و رئیس جمهور ترامپ بی‌اعتنایی نکردند و با غربی ها مواضع مشترک و انتقادی به این انتخابات داشتند. اما این اتفاق متقابل نبود. اکثر مردم در غرب هیچ نظر عمیقی درباره ایران ندارند. اگر آن ها بیش از چند دقیقه در رابطه با ایران فکر کنند، همسو با دولتشان حرکت خواهند کرد.
اکثر رهبران غربی و عرب از موضع آمریکا و رییس جمهورهای این کشور حمایت می کنند.
این رسانه انگلیسی در ادامه به توافقنامه برجام اشاره کرده و نوشته است؛ توافقنامه هسته ای با ایران که همراه با مذاکره آمریکایی ها، اروپایی ها، روس ها و چینی با ایران بود یکی از دستاوردهای منحصر به فرد رییس جمهور باراک اوباما بود. او در حدی خوشحال بود که با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه تماس گرفت و از پشتیبانی او تشکر کرد.
مقامات ایرانی نیز از این توافق خوشحال بودند. اما دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا تمام این احساس های خوب را خراب کرد. جنگ پنهان او با توافق اوباما در حال حاضر شعله ور شده است. به نظر می رسد که مصمم است که از این توافق عقب نشینی کند. در حال حاضر خشم او نسبت به پروژه های غیر هسته ای ایران نیز گسترش یافته است.
دیلی میرور نوشته است؛ ترامپ هیچ چیزی از  تاریخ ایران را نمی داند. زمانی که در سال ۱۹۷۹ انقلاب ایران رخ داد، شاه از ایران بیرون انداخته شد و جمهوری اسلامی ایران و دولت آیت الله خمینی (ره) روی کار آمد و اولین کاری که نظام سیاسی جدید ایران انجام داد این بود که برنامه تحقیقاتی سلاح هسته ای شاه را خاتمه داد. پس از حمله عراق به ایران بود که مجدد این پروژه آغاز شد.
در ایران هر فردی که بیش از ۴۰ سال دارد جنگ ایران و عراق را به یاد دارد. هر حس خوبی که شهروندان ایرانی به غربی ها دارن با بازگشت خاطرات و اقدامات صدام حسین در گذشته از بین رود. جنگ بین این دو کشور از جنگ جهانی اول نیز بدتر بود.عراق سلاح شیمیایی را خیلی استفاده کرد. تعداد تلفات وحشتناک بود، تخمین زده می شود که بین ۱۷۰ هزار الی ۱۷۵ هزار بوده است. از سوی دیگر ایران از استفاده از سلاح های شیمیایی خودداری کرد. در آن دوره آیت الله علی خامنه ای، رهبر حال حاضر ایران، رییس جمهور بود و او در صحبت های خود اشاره کرده است که استفاده از سلاح شیمیایی و سلاح ها برای کشتار جمعی با اصول اسلامی مخالف است.
این جنگ اکثر سیاست های خارجی ایران را تحت تاثیر قرارداده است. ترامپ و رهبران غربی که از سیاست خارجی و نظامی ایران رنج می برند، نیاز به بازاندیشی بزرگ ایران دارند. اگر غرب صلح در خاورمیانه و افغانستان را می خواهد بسیار مهم است که ایران را جدا نکند.
منبع: دیلی میرور      ترجمه از: متین‌دخت والی نژاد
جمهور ترامپ آمریکا خارجی توافق سیاست استفاده اوباما نوشته شیمیایی ایرانی خوشحال اسلامی اشاره پروژه میرور تاریخ برجام نشینی گزارش پنهان رهبران انتخابات توافقنامه