برگزیده ها
آخرین وضعیت بررسی طرح افزایش تعداد نمایندگان/احتمال تشکیل مجلس یازدهم با ۳۳۰ نماینده

مازندمجلس: سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ضمن تشریح آخرین وضعیت بررسی ۳ طرح مجلس و یک لایحه دولت برای افزایش تعداد ۴۰ نماینده به مجموع نمایندگان مجلس، از احتمال تشکیل مجلس یازدهم با ۳۳۰ نماینده خبر داد.

مازندمجلس: سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ضمن تشریح آخرین وضعیت بررسی ۳ طرح مجلس و یک لایحه دولت برای افزایش تعداد ۴۰ نماینده به مجموع نمایندگان مجلس، از احتمال تشکیل مجلس یازدهم با ۳۳۰ نماینده خبر داد.

اصغر سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به بررسی طرح افزایش تعداد ۴۰ نماینده به مجموع تعداد نمایندگان مجلس اعلام کرد: این طرح از ادوار قبل نیز مورد بحث قرار گرفته و نمانیدگان نیز طرح‌هایی را برای افزایش تعداد نمایندگان ارائه کرده بودند.

وی افزود: در ادوار قبل صرفا‌ً امکان افزایش ۲۰ نفر به مجموع نمایندگان میسر بود که باتوجه به اینکه این افزایش همه استان‌ها را دربرنمی‌گرفت، احتمالاً منجر به بروز اختلافاتی میان استان‌ها و نمایندگان محتلف می‌شد.

نماینده اصلاح‌طلب مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با این حال هم‌اکنون در دوره فعلی امکان افزایش ۴۰ نفر به مجموع تعداد نمایندگان میسر است؛ چرا که هر ۱۰ سال امکان افزایش ۲۰ نماینده میسر است و در سال ۹۸ امکان افزایش ۲ نوبت ۲۰ نفره، یعنی ۴۰ نفر به تعداد نمایندگان مجلس وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درمجلس با بیان این‌که طرح‌های مختلفی برای چگونگی افزایش تعداد نمایندگان ارائه شده، اعلام کرد: هم‌اکنون ۳ طرح مختلف در این رابطه ارائه شده و در کمیسیون شوراها نیز کمیته‌ای تشکیل شده تا درباره ابعاد این مسئله بحث و بررسی شود.

وی با اشاره به عوامل موثر در چگونگی افزایش تعداد نمایندگان گفت: عوامل مختلفی همچون عوامل انسانی، جغرافیایی و سیاسی مدنظر قرار دارد که در این راستا، مباحثی همچون جمعیت، تنوع قومیتی در منطقه، وسعت و پراکندگی، مرزی بودن، تعدد قومیت‌ها، توسعه‌نیافتگی و محرومیت و دوری از مرکز مدنظر قرار خواهد گرفت.

عضو فراکسیون امید مجلس همچنین ادامه داد: علاوه بر ۳ طرحی که ازسوی نمایندگان مختلف ارائه شده، لایحه‌ای نیز ازسوی دولت در دست تهیه است و بنا داریم با درنظر گرفتن تمامی این موارد و طرح‌ها و لوایح، بتوانیم بدون کمترین اختلاف‌نظر این تعداد ۴۰ نفر نماینده را به مجموع نمایندگان مجلس افزوده و عملاً تعداد نمایندگان در دوره یازدهم را از تعداد ۲۹۰ نماینده فعلی به ۳۳۰ نماینده افزایش دهیم.

سلیمی در پایان با تاکید بر لزوم توجه به شاخص‌های مختلف در افزایش تعداد نمایندگان مجلس، خاطرنشان کرد: توجه به یک شاخص و بی‌توجهی به دیگر موارد، مشکلاتی در مسیر تهیه و اجرای این طرح ایجاد خواهد کرد؛ بنابر این لازم است به‌طور همه‌جانبه موضوع را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهیم.