برگزیده ها
ایبنا نقش غیرقابل انکاری در حوزه کتاب دارد/رسانه‌ها در رونق بازار کتاب نقش موثری داشته‌اند
مازندمجلس: ایبنا نقش غیرقابل انکاری در حوزه کتاب دارد/رسانه‌ها در رونق بازار کتاب نقش موثری داشته‌اند به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمود آموزگار، رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در بازدید از بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در غرفه موسسه خانه کتاب حاضر شد و از نزدیک با فعالیت‌های خبرگزاری کتاب ایران و 13 فصلنامه تخصصی این موسسه در نمایشگاه امسال آشنا شد.

آموزگار در گفت‌وگو با ایبنا در توضیح نقش رسانه‌ها در توسعه بازار کتاب گفت: من فکر می‌کنم که رسانه‌ها در رونق بازار کتاب نقش بسیار موثری داشته‌اند اما این اتفاق امروز دیگر رخ نمی‌دهد. تجربه نشان می‌دهد که رسانه‌ها در هر حوزه‌ای که ورود کنند، می‌توانند فضای آن بخش را تغییر دهند و موثر ظاهر شوند. برای مثال اگر به موضوع فعالیت‌ رسانه در بحث معافیت مالیاتی کتابفروشان نگاه کنیم، می‌توانیم به جرات بگوییم که یک پای این جریان رسانه‌ها بوده‌اند.

او ادامه داد: در موضوع معافیت مالیاتی مثلث دولت، صنف و رسانه شکل گرفت و این مثلث موفق شد تا این دستاورد را برای اهالی فرهنگ رقم بزند. من فکر می‌کنم اگر ما تولید کتاب را برای این انجام می‌دهیم که آن را به دست مخاطب برسانیم، بدون شک این فاصله را رسانه‌ها باید پر بکنند.

رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به فعالیت‌های یک رسانه فعال گفت: به اعتقاد من وظیفه رسانه‌های کتاب تنها معرفی کتاب نیست؛ بلکه رسانه‌ها وظیفه دارند به موضوعات چالشی این حوزه کتاب بپردازند. شما مطمئن باشید اگر این وظیفه را رسانه‌ها به درستی انجام دهند، بدون شک رابطه مردم و کتاب نزدیک‌تر می‌شود.
 
او ادامه داد: اگر رسانه‌ها نتوانند به مسئولیت‌های خود عمل کنند، بدون شک یک ضلع مثلث ناقص خواهد شد و ما به نتیجه مطلوب، که کتابخوانی جامعه است، نخواهیم رسید.
 
این ناشر پیشکسوت در توضیح فعالیت‌های خبرگزاری ایبنا عنوان کرد: من همیشه موافق فعالیت‌های خبرگزاری کتاب بوده‌ام و گفته‌ام که این رسانه نقش غیرقابل انکاری در حوزه کتاب دارد اما با همه این تفاسیر ایراداتی نیز به فعالیت‌های ایبنا وارد است. برای مثال وقتی این رسانه اسم خبرگزاری تخصصی کتاب را یدک می‌کشد، این انتظار وجود دارد که نگاه دولتی به مسائل این حوزه نداشته باشد و سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در پیش نگیرد.

او ادامه داد: بارها اتفاقی رخ داده که باید ایبنا آن را پیگیری می‌کرده اما متاسفانه سکوت کرده است؛ البته این را نیز باید بگویم که این وضعیت در چهار سال گذشته بهتر شده است. خبرگزاری کتاب باید به این نکته توجه کند که زمانی می‌تواند بهترین عملکرد را داشته باشد که بتواند مستقل عمل کند. به اعتقاد من رشد زمانی حاصل می‌شود که ما شاهد نقد منصفانه در جامعه باشیم و در حال حاضر ایبنا می‌تواند بهترین منتقد این نهاد فرهنگی – دولتی باشد.
 
آموزگار با اشاره به مشکلات حوزه کتاب گفت:‌ متاسفانه این روزها رقبای جدیدی برای کتاب پیدا شده است که این رقبا باعث کاهش سرانه مطالعه شده‌اند. شاید جدی‌ترین رقیب، فضای مجازی باشد؛ چراکه عده‌ای وهم این را دارند که با خواندن فضای مجازی مطالعه‌ کرده‌اند اما بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که مطالعه در فضای مجازی، تاثیر بسیار کم‌تری نسبت به کتاب دارد.
 
این فعال فرهنگی در بخش پایانی صحبت‌هایش عنوان کرد: به تازگی کتابی با عنوان «The Internet of Us: Knowing More and Understanding Less» راهی بازار نشر شده است. عنوان این کتاب یعنی در فضای اینترنت بیشتر یاد می‌گیریم اما کمتر می‌فهمیم. این کتاب آسیب‌شناسی می‌کند که چرا با اینکه منابع قابل استفاده ما در اینترنت بیشتر شده است، اما کمتر محیط اطراف‌مان را می‌فهیم. من خواندن این کتاب را به همه آن دوستانی که فکر می‌کنند خواندن مطالب فضای مجازی، مطالعه محسوب می‌شود، توصیه می‌کنم. 

بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات در ۱۰ گروه اصلی و ۵ گروه فرعی از ۵ تا ۱۲ آبان ماه ‏در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.‏
رسانه‌ها ایبنا خبرگزاری فعالیت‌های رسانه بازار مجازی عنوان کتابفروشان می‌کنم وظیفه ادامه اتحادیه نمایشگاه خواندن مطالعه تهران ناشران اینترنت دارند جامعه بیشتر دولتی می‌تواند بهترین فرهنگی زمانی متاسفانه اعتقاد می‌دهد آموزگار سومین مطبوعات داشته‌اند موثری غیرقابل انکاری موسسه تخصصی مالیاتی فرهنگ معافیت موضوع توضیح بسیار اشاره