برگزیده ها
مشکلات زیست‌محیطی و کم آبی به دلیل سوءمدیریت اردکانیان در وزارت نیرو است

مازندمجلس: نمایند مخالف وزیر پیشنهای نیرو تاکید کرد: چنانچه اردکانیان بتواند از مجلس رای اعتماد کسب کند ما در کنارش پیگیر موضوعات هستیم اما اگر رای نیاورد باید وزیری که پاسخگوی دغدغه‌ها باشد معرفی شود.

مازندمجلس: نمایند مخالف وزیر پیشنهای نیرو تاکید کرد: چنانچه اردکانیان بتواند از مجلس رای اعتماد کسب کند ما در کنارش پیگیر موضوعات هستیم اما اگر رای نیاورد باید وزیری که پاسخگوی دغدغه‌ها باشد معرفی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدرضی نوری نماینده مردم شوش دانیال در مجلس شورای اسلامی که در جلسه رای اعتماد امروز به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نیرو سخن می‌گفت، اظهار داشت: در حال حاضر یکی از مسائل مهم و اساسی کشور ما و دنیا،  آب است.

وی افزود: یکی از دلایل مخالفت بنده با آقای اردکانیان این است که او دانشمندی است که کل مسائل را تجربه کرده است و ۲۰ سال در مدیریت وزارت نیرو حضور داشته اما اگر امروز کشور را نگاه کنیم، مسائل زیست‌محیطی خشکسالی و کم آبی که وجود دارد که به دلیل عدم وجود برنامه و سوء مدیریت در دو سال آخر دولت اصلاحات و زمان حضور اردکانیان در وزارت نیرو است.

نوری خاطرنشان کرد: در زمان ایشان مدیریت استانی آب به جای منطقه‌ای اتفاق افتاد که باعث شد سدسازی و انتقال آب بین حوضه‌ای داشته‌ باشیم و همچنین شاهد عدم کنترل غیرمجاز سفره‌های آب زیرزمینی باشیم.

وی با اشاره به اینکه ۳۵۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز مشکلاتی را برای کشور به وجود آورده است، تصریح کرد: اگر تنش و بحران آبی وجود دارد، انتظار داریم که برنامه مشخص و قاطعی داشته باشد و با همراهی مجلس و دولت جهت حل مسائل زیست محیطی ریزگردها خشکی دریاچه ارومیه و توفان نمک اقدام کنیم چرا که اگر به فکر نباشیم برای نسل آینده خطرناک است.

وی خطاب به اردکانیان بیان کرد: اکنون ۹۷ درصد آب کل جهان شور است و ۲ درصد یخی و یک درصد نیز شیرین است برای اینکه آب شیرین در اختیار آیندگان قرار دهیم چه برنامه‌ای دارید؟

این نماینده مجلس تاکید کرد:‌ برنامه وزیر برای حل چالش‌های یاد شده باید بر اساس صلاحیت سنجی و اسناد بالادستی و وظایف قانونی وزارتخانه قانون برنامه شش ساله تنظیم شود.

وی با اشاره به اینکه ۴۲ درصد برنامه‌های اردکانیان با احکام فوق تطبیق دارد و بقیه عدم انطباق داشته و یا اینکه او هیچ برنامه‌ای ندارد اظهار داشت: برنامه‌ریزی برای کشاورزی باید منطبق بر الگوی کشت باشد خرید تضمینی آب شیرین باید برای تامین آب شرب باشد و در این رابطه باید از کشورهایی که تنش آبی دارند الگو بگیریم که این مهم در برنامه اردکانیان دیده نمی‌شود.

نوری با بیان اینکه آب شرب را به بهانه تامین آب شرب دیگر حوضه‌ها جهت کشاورزی و صنعت انتقال می‌دهیم، گفت: این رویه باعث شده که شاهد خشک شدن هورالعظیم، شادگان و نخل‌ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی نیرو باید برای طرح جامع مدیریت پسماند حرفی برای گفتن داشته باشد، اظهار داشت: حتی در کشورهایی که بارندگی زیادی دارند برنامه‌ریزی برای بازچرخانی آب دیده می‌شود که این مهم در برنامه اردکانیان دیده نمی‌شود.

این نماینده مجلس با اشاره به عدم شفافیت برنامه‌های اردکانیان جهت انتقال آب بین حوضه‌ای تصریح کرد:‌ شما باید به عنوان وزیر آینده به صورت شفاف پاسخگوی مشکلات حاصل از مسائل زیست محیطی در منطقه خوزستان باشید که منجر به مهاجرت نخبگان شده است.

وی با تاکید بر اینکه امنیت غذایی و پایدار و مدیریت منابع آب باید جدی گرفته شود، خاطرنشان کرد: در این راستا باید از تجارب بین‌المللی بهره بگیریم تا شاهد مشکلاتی در کل کشور نباشیم.

نوری یادآور شد: چنانچه اردکانیان بتواند از مجلس رای اعتماد کسب کند ما در کنارش پیگیر موضوعات هستیم اما اگر رای نیاورد باید وزیری که پاسخگوی دغدغه‌ها باشد معرفی شود.  

اردکانیان اینکه برنامه مدیریت مسائل اشاره نماینده باشیم شیرین پاسخگوی انتقال اظهار اعتماد تاکید وزارت نباشیم آینده محیطی تصریح مشکلات مشکلاتی پیشنهای برنامه‌های دارند بگیریم نمی‌شود کشورهایی تامین زیست‌محیطی برنامه‌ریزی کشاورزی برنامه‌ای حوضه‌ای کنارش دغدغه‌ها معرفی وزیری نیاورد موضوعات هستیم امروز عنوان خاطرنشان مخالف پیگیر چنانچه بتواند پیشنهادی مخالفت غیرمجاز