برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- توله خرس تصادف جاده چالوس دچار شکستی جمجمه و خونریزی داخلی شده است.

مازندمجلس:

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، سید محمود مرعشی، دامپزشک و کارشناس دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست  گفت: توله خرس آسیب دیده بلافاصله به همراه محیط بانان و دامپزشک محیط زیست استان البرز به تهران منتقل شده و در بیمارستان مرکزی دامپزشکی تحت معاینه و اقدامات تشخیصی قرار گرفت.

وی افزود: عکس رادیوگراف تهیه شده بیانگر آن بود که بر اثر برخورد خودرو با سر حیوان، در استخوان گونه و جمجمه خرس آثار شکستگی وجود دارد. اما در سایر اندام های توله خرس آثار شکستگی مشاهده نگردید. سی تی اسکن از اندام های داخلی خرس انجام شده و نشان می داد که حیوان از ناحیه سر دچاز خونریزی شده و در شش ها نیز مقداری خون وجود دارد که باعث اختلال در تنفس خرس شده بود.

این دامپزشک درباره روند درمان این خرس گفت:توله خرس مجروح تحت سرم تراپی قرار گرفته و برای کنترل خونریزی داخلی و خونریزی مغزی و التهاب این توله خرس ترزیق ویتامین k و کورتون انجام گرفت. همچنین به منظور افزایش جذب خون های موجود در بدن جانور، داروهای مدر به توله خرس تزریق شد.

وی افزود: با توجه به ریسک بالا و محدودیت امکانات برای جراحی مغز حیوانات، دامپزشکان تصمیم گرفتند این توله خرس داروهای مذکور را دریافت نموده و منتظر نتیجه تاثیر داروها و اقدامات انجام شده بمانند. خوشبختانه از اوایل شب شنبه وضعیت تنفس و هشیاری توله خرس کمی بهتر شده است. این توله خرس هم اکنون تحت نظر دامپزشکان سازمان حفاظت محیط زیست قرار داشته و امید می رود طی روزهای آینده شرایط مناسب تری پیدا کند. هرچند ضربه شدید به ناحیه سر، شکستگی جمجمه و خونریزی مغزی وضعیت نا متعدل و غیر قابل پیش بینی را برای این توله خرس بوجود آورده است.

خونریزی شکستگی وضعیت دامپزشک جمجمه ناحیه دامپزشکان داخلی داروهای افزود تصادف حفاظت اقدامات حیوان اندام