برگزیده ها
معاون وزیر کار: افزایش صادرات به آفریقا نیازمند تفاهم دولت و بخش خصوصی است

مازندمجلس: تهران - ایرنا - معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تدوین راهبرد صادرات به کشورهای آفریقایی و توسعه روابط تجاری با این قاره نیازمند یک جمع بندی و تفاهم از سوی دولت، بخش خصوصی، تعاون و تمامی شرکت های فعال در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی است.

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، سید حمید کلانتری روز یکشنبه در همایش اقتصادی و سرمایه گذاری ایران و آفریقا که در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، از اینکه هنوز پس از گذشت سالها هنوز در بحث آفریقا در مسائل گذشته سیر می کنیم و در نقطه ابتدایی حرکت قرار داریم اظهار تاسف کرد و تفاهم و وحدت نظر مسئولان برای تدوین راهبرد توسعه اقتصادی، صادرات و تعاملات اقتصادی با آفریقا را ضروری دانست.
معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه، صادرات بر اساس مزیت نسبی از جمله نیروی کار ارزان یا بازار صادراتی اتفاق می افتد، افزود: تا مزیت نسبی نباشد نمی توان از صادرکننده توقع داشت که رنج سفر صادرات به آفریقا یا نقاط دیگر دنیا را تحمل کند.
وی در ادامه تعیین راهبرد مناسب مراودات تجاری با کشورهای آفریقایی را نیازمند بهره برداری لازم از مطالعات انجام شده مراکز مختلف از جمله مرکز مطالعات بازرگانی یا مرکز توسعه تجارت که در این رابطه مطالعاتی داشته اند، دانست.
کلانتری افزود: باید نظر کارشناسان سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت، بخش اقتصادی وزارت امور خارجه و همچنین بخش خصوصی و تعاونی و آنهایی که کار با آفریقا را از نزدیک لمس کرده اند، در تدوین این استراتژی لحاظ شود.
وی در ادامه با اشاره به بحث های انجام شده بین مجلس و دولت هنگام انتخاب وزیر امور خارجه دولت دوازدهم گفت: در آن زمان موضوع توسعه دیپلماسی اقتصادی بصورت جدی مطرح شد و از این رو وزارت امورخارجه باید اولویت خود را تعامل با کشورهای مختلف از جمله آفریقایی در حوزه اقتصادی پررنگتر کند و به گسترش فعالیت های دیپلماسی را از مسیر اقتصاد بنگرد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تجربه حضورش در استانداری یزد در فاصله سال های 1380 تا 1384 و تجربه کار با دو کشور غنا و ساحل عاج گفت: در آن زمان برای هر ستان یک یا چند کشور آفریقایی برای توسعه تعامل تجاری انتخاب شد که سهم یزد کشورهای غنا و ساحل عاج بود و قرار شد تجار یزدی و صنعتگران را به این کشورها ببریم و تعاملات بین آنها برقرارکنیم.
وی با بیان اینکه، اکنون دارای بیش از 20 استان ما علاوه بر تامین داخل از ظرفیت های صادراتی برخوردار هستند، گفت: در آن زمان یک الگویی شکل گرفت که شاید اگر این تعاملات به این شکل تقویت شود باز هم موفق خواهیم شد به طوری که این استان ها می توانند هر کدام یک یا دو کشور را انتخاب کنند و حدود 40 کشور آفریقایی را تحت پوشش مبادلات تجاری خود قرار دهند.
به گفته معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هنگامی که کار مطلوب برقرار شود و وزارت امور خارجه فعالیت ها را تسهیل کند، امکان گسترش تعاملات وجود خواهد داشت.
وی افزود: صنعتگران و بخش خصوصی این روش را بسیار مناسب می دانستند که با حضور یک مقام سیاسی این تعاملات شکل گیرد و مذاکرات اجرایی و پشتوانه مذاکرات اجرایی باز تعاملات سیاسی پررنگ و موثر دنیال شود.
این مقام مسئول با یادآوری اینکه دستگاه های مختلفی چون سازمان توسعه تجارت، وزارت صنعت، معدن و معدن، بانک توسعه صادرات، صندوق ضمانت صادرات، صندوق تعاون، و وزارت تعاون در خدمت صادرات هستند، گفت: برای نمونه در بخش تعاون تضمین هایی را برای صادرات کالاهای تولیدی شرکت های تعاونی به کشورهای هدف در نظر گرفته ایم.
وی با بیان اینکه، اکنون در بخش تعاون حدود 95 هزار تعاونی فعال وجود دارد که حداقلبین 10 تا 15 هزار این تعاونی ها از توان بالقوه صادرات به آفریقا برخوردار هستند، تصریح کرد: امسال در هفته تعاون برای تشویق صادرات به جای 100 شرکت، حدود 150 شرکت صادراتی برتر انتخاب شد.
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: اگر مشوق ها و حرکت های حمایتی وجود داشته باشد و راه های صادراتی باز شود و صادرکنندگان با فضای صادراتی بیشتری آشنا شود، فضا برای حرکت به سمت رونق صادرات به آفریقا فراهم می شود.
به گزارش ایرنا، همایش اقتصادی و سرمایه گذاری ایران و آفریقا در حالی امروز در تهران برگزار شد که گفته می شود قاره آفریقا در طول قرن آینده به رشد اقتصادی خود ادامه خواهد داد و به عنوان یک موتور اقتصادی قدرتمند، نقش مهمی در عرصه بین المللی ایفا خواهد کرد.
در همایش امروز بیش از 600 نفر از فعالان بخش خصوصی، مقامات و مسئولان ایران و آفریقا و کارشناسان بین المللی در حوزه های صنعت، مدیریت ، گردشگری، خدمات بیمه ای، بانک ها، مؤسسات مالی و اعتباری، نهادهای متولی حوزه اقتصاد و بازرگانی رسمی ایران و آفریقا حضور داشتند.
هدف از برگزاری این همایش ایجاد ارتباط متقابل بین تجار ایران و آفریقا، ایجاد بستری مناسب برای ارتباط هر چه بیشتر میان تجار و مسئولان و ایجاد زمینه مبادلات تجاری و ارائه اطلاعات کاربردی اقتصادی مورد نیاز بازرگانان و کسب و کارهای ایران و آفریقا اعلام شده است.
علمی1836**2025
گزارش: یوسف درویشی** انتشار: لیلا جودی

اقتصاد

صادرات آفريقا

حميد كلانتري

سرمايه گذاري

آفریقا تعاون صادرات اقتصادی وزارت توسعه تعاملات همایش اینکه معاون صادراتی تعاونی تجاری ادامه اجتماعی کشورهای آفریقایی خصوصی مناسب سرمایه خارجه گذاری اقتصاد تجارت افزود مسئولان ایجاد تجربه برخوردار صنعتگران اکنون استان اجرایی ارتباط معدن وزارت امور خارجه المللی امروز سیاسی مذاکرات صندوق مبادلات اشاره ایرنا گزارش تفاهم کلانتری برگزار تدوین دانست نیازمند مطالعات دیپلماسی تعامل گسترش راهبرد کارشناسان مختلف بازرگانی فعالیت