برگزیده ها
برخی نگاه سیاسی و کاسب‌کارانه به مشکل آب دارند/ نیازمند تجدیدنظر در مدیریت آب هستیم

مازندمجلس: نماینده مردم خوزستان در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: متاسفانه برخی افراد به مشکلاتی همچون مسئله کارون و خوزستان نگاه کاسب‌کارانه دارند در حالی که باید با اجرای پروژه‌هایی که خلاف نظام محیط زیستی است مقابله کنیم.

مازندمجلس: نماینده مردم خوزستان در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: متاسفانه برخی افراد به مشکلاتی همچون مسئله کارون و خوزستان نگاه کاسب‌کارانه دارند در حالی که باید با اجرای پروژه‌هایی که خلاف نظام محیط زیستی است مقابله کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همایون یوسفی نماینده مردم خوزستان در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: امروز آب بزرگترین چالش برای جهان است و این مسئله برای ما نیز بسیار مهم است زیرا عمده فلات ایران در منطقه گرم و خشک قرار دارد.

وی ادامه داد: باید برای حل مشکل آب در کشور به سمت توسعه همزمان در سایربخش‌ها قدم برداریم و این توسعه نیز باید در همه نقاط کشور باشد، نه آنکه عمران را به شکل نقطه‌ای انجام بدهیم.

یوسفی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی افراد به جای توجه به توسعه، توهم توسعه دارند، گفت: نگاه از بالا به پایین در نظام آب و مدیریت آن اشتباه است اینکه ما تمام ساختارهای گذشته را کنار بگذاریم و تصور کنیم که می‌توانیم با تمرکز بر مدیریت مصرف مشکل آب را حل کنیم، غلط است و ما نیازمند به تجدیدنظر در مدیریت آب هستیم.

نماینده مردم خوزستان ادامه داد: بدون اجتماعی کردن موضوع آب نمی‌توان آن را حل کرد. از سوی دیگر ما امروز شاهد توجه افراطی و کاریکاتورگونه به مقوله مهندسی آب هستیم که باید در این نگاه بازنگری شود.

وی با انتقاد از سیاسی شدن مسئله آب گفت: سیاسی کردن بحران آب آن را پیچیده می‌کند و همچنین ایجاد طرح‌های نامتعارف توسعه باعث گسست در کشور می‌شود. امنیتی کردن موضوع آب نیز یکی از خطرات جدی برای حل این مسئله است.

یوسفی ادامه داد: امروز آب یک چالش جهانی است و ما نیز باید برنامه‌هایی که داریم را با نگاه جهانی اجرا کنیم و مسئله آب را به یک مسئله جهانی و اجتماعی تبدیل کنیم زیرا آب یکی از مسائل مهم محیط زیست است و تجربه نشان داده است که مسائلی همچون فقر و مشکلات اقتصادی تاثیر مستقیمی بر روی رفتار مردم با محیط زیست دارد.

وی با انتقاد از اجرای طرح‌هایی همچون انتقال آب به نقاط دیگر گفت: انتقال آب از برخی سرچشمه‌ها و حوزه‌ها به نقاط دیگر نه تنها مشکلات را حل نمی‌کند بلکه مسائل دیگری را به وجود می‌آورد و ما باید در این بخش به سمت یک نگرش تازه حرکت کنیم.

نماینده مردم خوزستان با تاکید بر اینکه امروز استان خوزستان دچار مشکلات زیست محیطی در حوزه آب و هوا است، گفت: باید برای حل این مشکلات به سمت نگرش علمی حرکت کنیم و اجرای طرح‌هایی همچون انتقال آب از سد دز، رود کارون، دریای خزر اشتباه است و مشکلی را حل نمی‌کند. امروز ما در خوزستان دچار مشکل کمبود آب در پایین دست کارون هستیم.

وی ادامه داد: امروز شاهد تغییر اقلیم در جهان هستیم و این تغییر اقلیم در ایران از جنوب فلات آن یعنی خوزستان آغاز شده است و به داخل کشور آمده و اگر برنامه‌ریزی ‌ای برای آن بشود به مرور همه کشور درگیر این تغییر اقلیم خواهند شد و نفس حیات را به شماره خواهد انداخت.

یوسفی ادامه داد: متاسفانه برخی افراد به مشکلاتی همچون مسئله کارون و خوزستان نگاه کاسب‌کارانه دارند در حالی که باید با اجرای پروژه‌هایی که خلاف نظام محیط زیستی است مقابله کنیم.

نماینده مردم خوزستان با اشاره به دلایل مخالفت خود با اردکانیان به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو گفت: مواردی همچون سوابق مدیریت ایشان در مدیریت آب، اجرای طرح انتقال غیر کارشناسی آب بین حوزه‌ای، برگزاری سمینارهایی با هدف تبیین و گسترش انتقال آب بین حوزه‌ای، شعاری بودن برنا مه‌ها و نداشتن برنامه‌ای مشخص و همچنین مشخص نبودن وضعیت مدیریت ایشان برای آب و برنامه‌هایی که در این حوزه دارند از دلایل مخالفت اینجانب است.

خوزستان مسئله مدیریت امروز همچون مخالفت یوسفی ادامه توسعه انتقال دارند اجرای هستیم نماینده مشکلات پیشنهادی کارون کاسب‌کارانه اینکه جهانی اقلیم افراد سیاسی متاسفانه تغییر برنامه‌هایی همچنین مسائل نمی‌کند دلایل طرح‌هایی حوزه‌ای مقابله پروژه‌هایی مشکلاتی تجدیدنظر نیازمند زیستی اشاره موضوع اجتماعی اشتباه پایین انتقاد