برگزیده ها
حاشیه‎های امروز مجلس/ از گعده‎های فراکسیونی تا مذاکره نماینده زرتشتیان با روحانی

مازندمجلس: سیاست > مجلس - نوبت اول بررسی صلاحیت و ارائه رای اعتماد به دو وزیر پیشنهادی علوم و نیرو در نوبت صبح درحالی به پایان رسید و جلسه دوم از ساعت 14 آغاز شد که این جلسه حواشی‌ای به دنبال داشت.

مازندمجلس:به گزارش خبرآنلاین، راس ساعت 8 و 10دقیقه زنگ آغاز مجلس به ریاست علی لاریجانی به صدا در آمد. دستور کار از قبل مشخصبود و حتی اگر قرائت نمی شد، از یک هفتهقبل همه می دانستند که قرار است امروز پرونده دو وزیر پیشنهادی علوم و نیرو روی میز بررسی نمایندگان قرار بگیرد. همان دستورکاری که قریب به دو ماه بهارستان نشینان و اهالیخیابان پاستور منتظر آن بودند.

وزرای دولت دوازدهمیک به یک، وارد صحن شدند و در صندلی های ردیف اول جای گرفتند. از ظریف و زنگنه گرفته تاعلوی و آذری جهرمی تنها وزیر جوان کابینه؛ واعظی هم که مرد شماره اولاین روزهای دولت دوازدهم به حساب می آید و هرجا نیاز به رایزنی باشد او در خط مقدمقرار دارد، پیش از رئیس جمهور وارد مجلس شد. ساعت تقریبا 8 و 15دقیقه را نشان می داد که حسن روحانی و اسحاق جهانگیری با فاصله زمانی کمی واردبهارستان شدند تا حمایتشان را اعلام کنند.

هر چند تب و تابخاصی در میان نمایندگان مشاهده نمی شد اما از آرامش روزهای معمولی بهارستان همخبری نبود؛ کمتر نماینده ای بر صندلی اش جای گرفته بود و آنچه به چشم می خورد رفتو آمدهایی بود که به نظر می رسید بی ارتباط با گرفتن نوبت برای نطق در مقام موافقو مخالف وزرای پیشنهادی نباشد.

گعده‌های نمایندگان

وقتی قرار است تصمیممهمی زیر سقف هرمی بهارستان گرفته شود، طبیعی است کهدایره صحبت ها و رایزنی ها در میان صندلی های صحن گسترده تر شود. مخصوصا اینکه سهفراکسیون سیاسی مجلس دقایقی قبل از شروع مجلس جلساتی داشته باشند؛ در این صورتاست که همه تلاش می کنند تا دیگران را هم باخود هم‌نظر کنند.

مجتبی ذوالنور ازابتدای شروع جلسه در کنار سورنا ستاری نشست و با او وارد گپ و گفت شد و بعد ازورود منصور غلامی به گرمی با او خوش و بش کرد و در کنار غلامی نشست وادامه گفت و گوهایش را این بار با وزیر پیشنهادی علوم پی گرفت. از نوع رفتار ذوالنور  می شد تشخیص داد که رای فراکسیون ولایی بیش ازآنکه مقابل غلامی باشد، در تائید وزیر پیشنهادی علوم است.

فراکسیون امیدی ها حول صندلی عارف جمع شده بودند و اصولگرایان هم حاجی بابایی را محورگفت و گوهایشان قرار دادند. در سویی دیگر قاسم میرزایی نیکوعضو شورای مرکزی فراکسیون امید در گوشه ایاز صحن با حالتی اعتراض آمیز با برخی نمایندگان اصلاح طلب وارد صحبت شد. بعد از دقایقی گفت وگوهای این نماینده با اعضای دیگر فراکسیون ها تسری پیدا کرد و صحبت هایش باذوالنوری قابل توجه بود.

از سوی دیگر گعده سه نفره الیاسحضرتی، از فراکسیون امید و جعفرزاده ایمن آبادی و نعمتی از مستقلین توجهات را جلب کرد.

عبدالکریم حسین زادهنائب رئیس فراکسیون امید و بهرام پارسایی سخنگوی این فراکسیون نیز در میان صندلیها رفت و آمد زیادی داشتند تا بتوانند نظر مجلس را به نظر فراکسیون نزدیک کنند.

گفت وگوی نمایندهزرتشتیان با روحانی

حسن روحانی برایحمایت از دو وزیر پشت تریبون قرار گرفت و صحبت هایش را با حمایت از غلامی آغازکرد. او در واکنش به موج مخالفتی که روزهای گذشته علیه وزیر علوم به راه افتادهبود گفت: از معیارهای انتخاب وزیر علومکوتاه نیامدم. ممکن است زمان طولانی شده باشد. اما برای این انتخاب لازم بود و پایهمه اصولم ایستادم. من با آقای غلامی که از اساتید بنام و برجسته است و مدیریت لازمرا در ستاد دانشگاه و مدیریت دانشکده و دانشگاه انجام داده است، صحبت کردم و شرایطمرا با او در میان گذاشتم. کما اینکه با افراد دیگری هم صحبت کردم و همه این شرایط رامطرح کردم. (اینجا)

البته صحبت هایروحانی به  حمایت از دو وزیر ختم نشد و پایسیاست خارجی نیز به میان آمد و گفت: "مي گويند چرا ايران از نظر دفاع توانمنداست؟ چرا كشورهای منطقه به ايران احترام مي گذارند؟ اين مشكل شما آمريكايي ها است،‌شما در منطقه امنيت عراق و ‌افغانستان را به هم ريختيد. شما با آوردن تروريست‎ها، امنيت سوريه و لبنان را به هم ريختيد."در اين حين نمايندگان با فريادمرگ بر آمريكا، روحاني را همراهي كردند. (اینجا)

در مرام نمایندگانهمیشه این بوده که تا رئیس دولت به مجلس می آید تجمعی حول صندلی او شکل بگیرد.صندلی حسن روحانی نیز به سبک و سیاق قبل از این قاعده مستثنی نبود. روحانی کههنگام ورود با استقبال نمایندگان مواجه شده بود در هنگام خروج نیز با بدرقه تعدادی از وکلایملت صحن علنی را ترک کرد. اما هنگام ترک مجلس اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان درمجلس خود را به او رساند و دقایقی با رئیس جمهور صحبت کرد. صحبت هایی که احتمالابه موضوع سپنتا نیکنام عضو زرتشتی تعلیقی شورای شهر یزد مربوط بود.

تعدادی از اعضایفراکسیون زنان نیز با حسن روحانی وارد گفت و گو شدند که طبعتا مطالب آنها نیزچندان بی ارتباط با دغدغه جامعه زنان و حضور انها در دولت نبود.

کنایه محبی‌نیا بهروحانی

وقتی حسن روحانیداشت از وزرای پیشنهادی حمایت می کرد بخش از صحبت هایش متوجه دولت هاشمی رفسنجانیو سید محمد خاتمی شد. او گفت: "در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با آقایاردکانیان آشنا شدم. طرحی برای تامین آب غرب کشور در پایان دوره ریاست جمهوریمرحوم هاشمی رفسنجانی از سوی ایشان تدوین شد و در دولت آقای خاتمی هم پیگیری شد وحتی در دولت بعدش هم او پیگیر بود. آقای اردکانیان می داند که تمام فکر مرحومهاشمی، آبادانی کشور بود. کمتر کسی را درتاریخ ایران دیدم که برای آبادانی کشور این همه دلسوز باشد و فکر کند و طرح داشتهباشد. خدا شاهد است هرگاه همراه با ایشان به هر کشوری که می رفتیم و با هر رئیسجمهوری که می نشست، از آنها می پرسید که چقدر آب دارید؟ آبتان را چطور کنترل ومهار می کنید؟ در هرجای دنیا به دنبال کسب تجربه برای آبادانی کشور بود. همه فکر وذکر و تلاشش آبادانی ایران بود. در آن دوره برای غرب کشور، سند آب تدوین شد. مندانش و تبحر آقای اردکانیان را از آن دوران به یاد دارم." (اینجا)

جهانبخش محبي‌نيا يكياز چهره اصولگرايي بود كه در مخالفت با منصور غلامي پشت تريبون رفت. او مخالفتش رااينگونه آغاز كرد: «خدا را شاکرم که مرحوم هاشمی و خاتمی را آفرید تا عده‌اي در مخالفتو موافقت با هاشمی و خاتمی به نام و نوا برسند.» (اینجا)

هرچند جلسه رای اعتماد به دو وزیر نیرو و علوم با روزهای داغ مجلس فاصله زیادی داشت اما نتیجه نهایی به نوبت بعد از ظهر موکول شد تا تکلیف دو کرسی خالی مانده در نوبت دوم مشخص شود. 

27217

فراکسیون روحانی صندلی نمایندگان پیشنهادی غلامی اینجا هاشمی خاتمی روزهای آبادانی نماینده وزرای دقایقی شورای حمایت گرفته بهارستان ايران منطقه ريختيد تدوین اردکانیان تعدادی هنگام امنيت منصور رایزنی جمهور بگیرد ریاست زرتشتیان فاصله ارتباط مدیریت زیادی امروز اینکه دانشگاه