برگزیده ها
روسیه به زودی موشک جدیدی آزمایش می‌کند که قادر است بر هر سامانه دفاع موشکی غلبه کند.

مازندمجلس: روسیه به زودی موشک جدیدی آزمایش می‌کند که قادر است بر هر سامانه دفاع موشکی غلبه کند. موشک «سرمت RS-۲۸» که ناتو به آن لقب «شیطان ۲» را داده، یکی از پرقدرت‌ترین موشک‌های رادار گریز است که سال گذشته رونمایی شد، ولی آزمایش آن به دلایلی به تأخیر افتاد. این اسلحه، بزرگترین موشک هسته‌ای ساخته شده به دست بشر نام گرفت.

مازندمجلس: موشک «شیطان ۲» بخشی از پروژه نظامی ۴۹۰ میلیارد دلاری روسیه به منظور ارتقای زرادخانه‌های هسته‌ای و نوسازی ناوگان نظامی این کشور است. در پی اجرای این طرح نظامی قرار است ۳۲۰ موشک، ۱۰۰۰ کلاهک، ده‌ها فروند زیردریایی و بمب افکن جایگزین شوند.

منابع دفاعی روسیه زمان دقیق آزمایش این موشک را اعلام نکرده اند. با این حال گفته می‌شود این موشک اواخر امسال تحت آزمایش قرار می‌گیرد. همچنین این موشک با هدف بازدارندگی از تهدیدات نظامی علیه روسیه، سال ۲۰۱۹ یا ۲۰۲۰ وارد ناوگان نظامی این کشور خواهد شد.

شیطان 2 بیش از 100 تن وزن و بردی بسیار زیاد داشته و می‌تواند از آشیانه‌ خود پرتاب شود. این موشک طوری طراحی شده است که بتواند از قطب‌های زمین بگذرد و با بردی بیش از 10000 کیلومتر، از جهت‌های غیرمنتظره به هدف حمله کند. با این حال این موشک کُند نیست، بلکه با سرعتی بیش از 20 ماخ یا 24500 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند که 7 بار از پرنده‌ سیاه SR-71 سریع‌تر است.

ظرفیت محموله‌ این موشک، 10 تن است و به آن امکان می‌دهد که ۱۰ کلاهک سنگین را همزمان حمل کند یا مقادیر فراوانی از دفاع موشکی متقابل را که مانع از توقف آن توسط سیستم‌های دفاع ضد موشکی می‌شود، به همراه داشته باشد. به صورت نظری، طبق بیان مجله‌ اسپوتنیک روسیه، این موشک می‌تواند مهمات کافی برای نابودی زمینی در ابعاد تگزاس یا فرانسه در یک شلیک را با خود حمل کند. 5 یا 6 موشک شیطان 2 کافی است تا تمام ساحل شرقی ایالات متحده را از روی کره زمین محو کند. همین موشک می‌تواند انگلستان و ولز را دو بار با خاک یکسان کند و جز گرد و غبار چیزی به جا نگذارد و اگر فرض کنیم این بمب روی نیویورک بیفتد، آن وقت سه چهارم جمعیت 8.5 میلیون نفری آن در لحظه کشته خواهند شد و البته تا صدها سال بعد این شهر به یک بیابان تبدیل می‌شود.

شیطان 2 اختصاصا جهت نفوذ به سیستم دفاع موشکی آمریکای شمالی طراحی شده است. بنابر گفته مسئولان امنیتی روسیه، توسعه‌ این موشک، پاسخی مستقیم به سیستم جهانی ضربت سریع ایالات متحده است که به آمریکا امکان می‌دهد در عرض یک ساعت موشک‌های غیر هسته‌ای خود را در هر جایی روی کره‌ زمین مستقر کند. روسیه دارای 74 سکوی پرتاب این نوع موشک‌ها در سراسر خاک خودش است که این سکوها یکی از بنیان‌های سپر هسته‌ای این کشور به شمار می‌آیند.

شیطان 2 قرار است در سیلوهای مهیب موشکی این کشور به عنوان بخشی از موشک‌های بازدارنده هسته‌ای جایگزین موشک‌های "وئو ودا (R-36M ) " که در ناتو "شیطان (Satan ) " نامیده می‌شود، نگاه داری شود. موشک بین قاره‌ای مذکور از سال 2009 در دست ساخت و توسعه بوده و سال 2018 جایگزین موشک‌های قدیمی‌تر بین قاره‌ای روسیه می‌شود.

سال 1974 برای اولین بار، شیطان شماره یک مورد استفاده و آزمایش قرار گرفت. همان موقع وزن کلاهکش 20 تا 25 تن بود. اما آخرین مدل به روز شده این موشک 10 کلاهک 750 کیلوگرمی دارد و بردش به طور تقریبی 11 هزار کیلومتر می‌شود. سرعت این موشک می‌تواند تا هشت کیلومتر بر ثانیه برسد و خطایش هم 220 متر اعلام شده است و همه اینها باعث شده آمریکایی‌ها خیلی نگران آن باشند. حالا با آمدن شیطان شماره دو، این نگرانی بسیار بیشتر شده و شاید آمریکایی‌ها به فکر آن بیفتند که رقیبی برای آن درست کنند، رقیبی که احتمالا ناتو به آن لقب فرشته نجات خواهد داد.

روسیه به زودی موشک جدیدی آزمایش می‌کند که قادر است بر هر سامانه دفاع موشکی غلبه کند.