برگزیده ها

مازندمجلس: معاون آسیا اقیانوسیه وزارت خارجه درخصوص سفر پوتین به تهران که قرار است دهم آبان انجام شود، گفت که کریدور شمال به جنوب و برعکس، برجام و مذاکرات آستانه محور اصلی مذاکرات سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان در تهران خواهد بود.

مازندمجلس: در حاشیه مراسم نودوچهارمین سالگرد اعلام جمهوریت ترکیه در سفارت این کشور در تهران ابراهیم رحیم پور در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سئوالی در رابطه با سفر رئیس جمهور روسیه به تهران گفت: برجام و مذاکرات آستانه و مسائل منطقه‌ای از جمله موضوعات این مذاکرات هستند.
به گزارش نامه نيوز، وی ادامه داد: این دومین دور مذاکرات است و موضوع اصلی آن کریدور شمال به جنوب و برعکس است. اولین دور این مذاکرات یک سال و نیم پیش در باکو برگزار شد و قرار بود دور دوم آن هم در تهران برگزار شود.
رحیم پور گفت: موضوع ترانزیت با توجه به موقعیت کشور در دوره ریاست جمهوری آقای روحانی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده اما معتقدم در هر چه موضوع گردشگری ترانزیت و تجارت در ایران ظرفیت‌های زیادی برای همکاری وجود دارد.
رحیم پور خاطرنشان کرد که سه کشور در بخش تجارت و توریسم نیز فعال شده‌اند.
معاون آسیا اقیانوسیه وزارت خارجه با اشاره به یک روزه بودن سفر پوتین تاکید کرد: برجام از دیگر موضوعات مورد بحث مذاکرات خواهد بود. روسیه متحد ما بوده و آذربایجان نیز همواره از ما حمایت کرده است و طبیعتا با هر دو کشور در خصوص مسائل بین المللی منطقه‌ای و برجام مذاکره خواهیم کرد.
وی مذاکرات آستانه، سوریه و تحولات منطقه را جزو موضوعات مذاکرات دوجانبه و سه جانبه در سفر روسای جمهور روسیه و آذربایجان به تهران دانست و گفت: ترانزیت به عنوان محور شکوفایی و توسعه کشورها دستور اصلی مذاکرات است و در کنار این موارد همکاری های بین المللی و منطقه‌ای نیز مطرح خواهد شد.
رحیم پور در پاسخ به سئوالی در خصوص عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای هم توضیح داد: ما عملا در حال همکاری با شانگهای  هستیم و اینکه به عنوان ناظر یا عضو رسمی باشیم تغییرات خیلی جدی در شرایط فعلی ما ایجاد نمی‌کند، بنابراین باید مراحلی را طی کنیم و در حال مطالعه بر قانونمندی‌های آن هستیم و اگر نهایی شود قطعا به عضویت شانگهای در خواهیم آمد.

مذاکرات تهران منطقه‌ای موضوعات همکاری ترانزیت موضوع روسیه برجام خواهیم المللی عنوان شانگهای هستیم آذربایجان عضویت تجارت منطقه مسائل برگزار جمهور آستانه سئوالی