برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس جمهوری سابق گرجستان که اعتراضات ضددولتی را در مقابل ساختمان پارلمان اوکراین به راه انداخته، خواستار برکناری پروشنکو و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پیش‌ از‌ موعد شد.

مازندمجلس: شرکت کنندگان در تظاهرت اعتراض آمیز در مقابل ساختمان پارلمان اعلای اوکراین (رادا) به ابتکارعمل "میخائیل ساآکاشویلی" رئیس جمهوری سابق گرجستان و فرماندار سابق بندر اودسا (در جنوب اوکراین) که تابعیت اوکراینی وی بدستور "پیتر پروشنکو" رئیس جمهوری اوکراین لغو شده است، قصد دارند درخواستهای سیاسی خود از نمایندگان پارلمان را افزایش داده و خواستار تصویب قانونی برای استیضای رئیس جمهوری پروشنکو شوند.
به گزارش نامه نیوز ساآکاشویلی روز یکشنبه در سخنرانی در جمع طرفداران خویش در کی‌یف با اعلام این خواسته جدید، گفت: «بعد از آنکه آنها (نمایندگان پارلمان) شروط ما را نپذیرفته اند، ما باید درخواستهای خود را گسترش دهیم. اگر رادا و پروشنکو نمی خواهند خواسته های مردم معترض را گوش دهند، باید از عرصه سیاسی اوکراین کنار بروند و انتخابات پیش‌از‌موعد ریاست جمهوری و پارلمانی در کشور برگزار شود. و اگر رئیس جمهور باز هم درخواستهای ما را نادیده بگیرد، ما باید تصمیم بگیریم که او باید استیضاح و از سمت خود برکنار شود.»  
ساآکاشویلی در عین حال تاکید کرد که معترضین اصلا درصدد راه اندازی یک کودتای دولتی در اوکراین نیستند. وی همچنین پیشنهاد کرد که انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین باید بر اساس مکانیزم جدیدی برگزار شود.
رئیس جمهوری سابق گرجستان تاکید کرد که در تاریخ 7 نوامبر، زمانی که پارلمان اعلاء نشست علنی دارد، مردم بسیار بیشتری در مقابل ساختمان رادا تجمع خواهند کرد تا بر خواسته های قانونی خود، مبنی بر:  تصویب قانون جدیدی برای انتخاب نمایندگان پارلمان، ایجاد دادگاههای ضد فساد مالی و لغو مصونیت نمایندگان شوند. در غیر این صورت، مردم به سمت اقدامات تازه‌ای برای رسیدن به خواسته هایشان روی خواهند آورد و قصد ندارند تا ابد در مقابل پارلمان ایستاده و از سرما یخ بزنند.
اوکراین جمهوری پارلمان نمایندگان خواسته پروشنکو ساآکاشویلی خواهند درخواستهای انتخابات مقابل جدیدی ریاست برگزار خواستار تاکید قانونی ساختمان سیاسی تصویب گرجستان