برگزیده ها
رای معنادار به ۲ وزیر روحانی /پاردوکس‌ها در فراکسیون امید

مازندمجلس: سیاست > مجلس - آنچه روز گذشته در ساختمان هرمی شکل میدان بهارستان رقم خورد بیشتر از هرچیز مناسبات مجلس را با علامت سوال مواجه کرد؛از پاردوکس ها در فراکسیون اصلاح طلبان مجلس گرفته تا رفتار اصولگرایان و موضع گیری آنها در برابر گزینه ای که اصرار بر اصلاح طلب بودنش وجود داشت. هرچه بود این رای گیری پیامی هم برای دولت داشت که مجلس نشینان هر کدام به زبانی آن را مطرح می کردند.

مازندمجلس:فائزه عباسی:هرچند منصور غلامی و رضا اردکانیان روز گذشتهمجوز وزیر بودن را  از بهارستانی ها گرفتندو عازم پاستور شدند اما حرف و حدیث ها هنوز پایان نیافته است؛ حرف و حدیثی که بیشترحول محور  وزارت علوم چرخید؛ برخی گفتنددولت تحت فشار بود و مجبور شد به جای گزینه های اول گزینه 21 خود را به مجلس معرفیکند و برخی دیگر غلامی را در شرایط فعلی گزینه مناسبی می دانستند. البته آنچه روز گذشته در ساختمان هرمی شکل میدانبهارستان رقم خورد بیشتر از هرچیز مناسبات درونی مجلس را با علامت سوال مواجه کرد؛ از پاردوکسها در فراکسیون اصلاح طلبان مجلس گرفته تا رفتار  اصولگرایان و موضع گیری آنها در برابر گزینه ایکه اصرار بر اصلاح طلب بودنش وجود داشت. هرچه بود این رای گیری پیامی هم برای دولتداشت که مجلس نشینان هر کدام به زبانی آن را مطرح کردند.

زیر پوست 45 رای 

عملکرد فراکسیون امید روز گذشته در سیبلانتقادات قرار گرفت و اگر بگوییم  اینفراکسیون در جریان رای اعتماد به وزرا روزهای پر چالشی را پشت سر گذاشت، اوج آن قطعاروز یکشنبه 7 آبان  به نمایش گذاشته شد.

آنچه در طول این دو سال بیشتر مورد نقد قرار میگرفت چرخش ها و فراکسیونی عمل نکردن برخی اعضا بود اما حداقل در جریان تصمیم گیریفراکسیون یک نظر واحد داشت اما جلسه اول صبح دیروز این فراکسیون یک پارادوکس بهمعنای واقعی بود چرا که به جای یک موضع گیری واحد از دل آن فرمان آتش به اختیار صادر شد. فرمانی که در چارچوب رفتار تشکیلاتی نمی گنجد.

قاسم میرزایی نیکو که از مخالفان این تصمیم بودبه خبرآنلاین گفت: "جلسه گذاشتیم که در این جلسه بیش از 40 نفر شرکت کردندوقتی تصمیم درمورد غلامی را به رای گذاشتیم 9 نفر نظری خلاف نظر فراکسیون داشتندکه پس از آن "آتش به اختیار" بودن به رای گذاشته شد و این فرمان رایآورد. او گفت: من مخالف این تصمیم بودم چراکه ما باید یک موضع مشخص داشته باشیم و گفتمهمین را در بیانیه بیاورید."

همه این دو دستگی در درون فراکسیون هم به نظراتداخل مجلس مربوط نمی شد و حمایت برخی چهره های اصلاح طلب از این گزینه خارج از گودمجلس موجب شد تا این اضداد نظر شکل بگیرد.

البته نقد ها به فراکسیون امید تنها مشمول نظرشدرباره غلامی نشد بلکه امیدی ها حتی درمورد اردکانیان که برای رای آوری اش وحدتنظر داشتند هم سکوت کرد؛ سکوتی که تماما به ضررش تمام شد.

همه آنچه فراکسیون امید روز گذشته به نمایش گذاشت آینه ایتمام عیار از پارادوکس ها بود به گونه ای که عده ای برای وزیر شدن غلامی لابی میکردند و عده ای تلاش می کردند که در پاسخ به مطالبات دانشگاهیان نمایندگان را ازرای دادن به این گزینه منصرف کنند و نتیجه 45 رای معناداری بود که بین آرای غلامی و اردکانیان وجود داشت که حکایت از اتش به اختیار بودن همان 45 رای داشت.

راهنما به چپ گردش به راست

گفتند غلامی اصلاح طلب‌ترین گزینه ای بود کهدولت می توانست معرفی کند اما مشخص نشد چرا اصولگرایان مجلس این چنین برای اصلاحطلب ترین گزینه تبلیغ می کردند. به طوری که مجتبی ذوالنور از اعضای شورای مرکزیفراکسیون اصولگرایان  یک لحظه از او جدانمی شد و اگر جدایی هم بود برای جلب نظر مخالفان به نفع وزیر  پیشنهادی صورت می گرفت. نتیجه رای فراکسیون هاهم قابل توجه بود فارغ از نظر فراکسیون مستقلین، فراکسیون اصولگرایان که همواره قائل به خط کشی ها بود در جلسه درون فراکسیونی80 درصد به وزیر شدن غلامی رای داد.

مسئله ای که می تواند راوی داستان ائتلاف نانوشته دیگر میان اصولگرایان و مستقلین باشد. محمدجواد ابطحی در این رابطه بهخبرآنلاین گفت: در فراکسیون ولایی تصمیم گرفتیم به این گزینه رای مثبت بدهیم . اودرباره ائتلاف هم گفت: ما ائتلافی با مستقلین نکردیم اما نظر دو فراکسیون بهیکدیگر نزدیک بود.

این مسئله یک معنای دیگر هم دارد و آن همراه شدن کم و بیش اصولگرایان با دولت روحانی است، فارغ از آنکه این نزدیک شدن نتیجه رفتار رئیس جمهور باشد یا یک استراتژی مقطعی از سوی راست گرایان. موضوعی که با انتقاد جریان چپ مواجه شده است کهنمونه بارز آن کنایه کواکبیان درمورد نطقموافقان درباره غلامی بود که گفت: عزیزان اصولگرا جایشانرا به اصلاح‌طلبان داده بودند یا آقای روحانی اصولگرا شده است و یا اصولگرایان اصلاح‌طلبشده‌اند.

رای معنادار بهوزرا

180 رای به وزیرعلوم و 225 رای به وزیر نیرو رای کمی نبود و موفقیت کمی هم برای دولت محسوب نمیشود اما این رای به وزرای یک کابینه رایی بود که اکثریت بر معنادار بودن آن تاکید دارند؛ برخی آن را یک اتمام حجت با دولت می دانند وبرخی هم این رای را آخرین کوپن دولت معرفی می کنند. و البته هستند کسانی که این رای را نتیجه همراهی دو قوه تفسیر می کنند.

حسینعلی حاجیدلیگانی از نمایندگان اصولگرای مجلس درباره پیام مجلس به خبرآنلاین گفت: رای روزیکشنبه نمایندگان به دو وزیر باقی مانده کابینه دوازدهم در کنار رای به 16 وزیردیگر بک اتمام حجت با دولت بود به این معنا که دیکر دولت برای عمل نکردن به وعدههایش هیچ بهانه ای ندارد. درواقع مجلس با این کار هر بهانه ای را از دولت گرفت وحالا نوبت او است که وارد میدان شود و عمل کند.

محمد جواد ابطحیاز دیگر نمایندگان اصولگرای مجلس نیز به یک اتمام حجت با دولت اعتقاد دارد او گفت:نمایندگان با رای به وزرای دولت ان هم با تعداد بالا  هرگونه بهانه را از آقای روحانی گرفتند آنها بااین کار اتمام حجت کردند که تمام همراهی که دولت دوازدهم می خواست را انجام دادندلذا دیگر نمی تواند بگوید اجازه ندادند یا مانعی بر سر راهم ایجاد شد.

جعفرزاده ایمنآبادی نیز گفت: مجلس با این رای خود به دو وزیر باقی مانده،با دولت اتمام حجت کرد و هرچه خواست را به او داد اما دولت نیز باید توجه کند صبر مجلس  اندازه دارد. او ادامه داد: امیدوارم آقای روحانی تلاششرا بیشتر کند؛ من این را به جد می گویم اقای روحانی هرچه کوپن داشت در مجلس مصرف کردو کوپن دیگری ندارد و این را دولت باید قدر بداند بر این اساس  به ضرس قاطع می گویم بعد از این اتمام حجت ها اولینوزیری که برای استیضاح پایش به مجلس باز شود رای عدم اعتماد خواهد گرفت و رای امروزآخرین ایثار مجلس در حق دولت بود.

محمود صادقی در رابطه با رای روز گذشتهبه خبرآنلاین گفت: تعداد قابل توجهی از نمایندگان مخالفت کردند و پیام  80 رای مخالف را هم باید هم آقای روحانی دریافتکند و هم آقای غلامی ؛ درواقع این 80 مخالف توجهشان هم به انتقاداتی بود  که جامعه دانشجویان داشتند و هم روندی که ازطریق آن روحانی به وزیر رسید درواقع نه تنها انتقاد به این روند وجود داشت بلکهمعترض آن هستیم چراکه این فرایند غلط است که گزینه وزارت را به مراجع دیگر معرفیمی کند تا تائیدیه بگیرد. آنطور هم که ما شنیدیم در اطلاعیه دفتر مقام معظم رهبریاعلام کردند رهبری در انتخاب وزرا دخالت نمی کنند اما تلاش دوباره برای گرفتنتائیدیه جای سوال و نقد داشت. او گفت: رایی که من به غلامی دادم بر اساس شناختیبود که نسبت به ایشان داشتم و او را یک اصلاح طلب دیدم با گفتمان اصلاح طلبی که میتواند به نفع دانشگاه باشد و شاهدش استفاده از کلید واژه هایی چون دانشگاه محوری،لزوم نشستن اصولگرایان و اصلاح طلبان بر سر یک میز است؛ او ادامه داد: مجلس با همهحرف و حدیث ها به دو وزیر اعتماد کرد لذا مجلس بر ضعف های موجود تسامح کرد و لازماست دولت به دغدغه های نمایندگان پاسخ دهد.

محمدعلی پورمختار نیز به خبرآنلاینگفت: مجلس یک بار دیگر با این رای همراهی اش را با مجلس اثبات کرد و عزم مجلس برایحمایت از دولت سنگ تمام گذاشت گرچه مخالفت های مختلفی به ویژه با وزیر علوم بود وخیلی موارد هم به نوع تعامل دولت با مجلس باز می گشت اما با تمام این حرف ها مجلسرای داد و این پیام را به دولت داد که آنچه بر گردن مجلس بود انجام شد و از امروزبه بعد این نوبت دولت است که در مقام عمل برآید.

کوچکی نژاد نیز در این رابطه گفت: مجلسبا این رای با دولت اتمام حجت کرد و آقای روحانی هم قول دادند که بخشی از وقت خودرا به وزارت علوم اختصاص دهند تا شرایط این وزارتخانه بهبود پیدا کند. او گفت: اگروزیر نتواند توقعات خانواده وزارت علوم را برآورده کرده و این وزارتخانه را بهسرعت به جایگاه اصلی خود بازنگرداند مجلس کوتاه نخواهد آمد.

 

29216

 

فراکسیون غلامی گزینه روحانی اصولگرایان اصلاح نمایندگان اتمام تصمیم نتیجه درواقع اختیار همراهی درمورد معنادار مخالف بهانه خبرآنلاین مستقلین گذاشت اردکانیان بیشتر گذشته البته وزارت رفتار رابطه اعتماد جریان اصولگرای وزرای کابینه اصولگرا تعداد مخالفت دانشگاه وزارتخانه ادامه خواست دوازدهم ندارد درباره مانده بگیرد نکردن پارادوکس فرمان گذاشته نمایش شرایط مواجه طلبان مخالفان گذاشتیم تواند ائتلاف نزدیک مسئله معرفی چراکه داشتند انتقاد