برگزیده ها
مذاکره برای همکاری‌های تجاری بین ایرلاین‌های ایران و قطر

مازندمجلس: وزیر راه و شهرسازی گفت:­ تجارت بسیار گسترده‌ای بین ایران و قطر چه درمقاصد دو کشور و چه به عنوان ترانزیت به سمت شمال ایران و جنوب این شیخ‌نشین، وجود دارد.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما؛  عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه دیدار با جاسم بن سیف بن احمد السلیطی، وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر گفت: خوشبختانه مذاکرات بسیار خوبی در زمنیه های مختلف با وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر صورت گرفته و در اولین مرحله به بحث پیرامون حوزه حمل و نقل دریایی پرداخته شد.

آخوندی در ادامه با اشاره به این مطلب که دولت قطر در مدت زمان اخیر سرمایه گذاری گسترده ای در زمینه بنادر انجام داده است، گفت: امکان تجارت بسیار گسترده ای بین ایران و قطر چه در مقاصد ۲ کشور و چه به عنوان ترانزیت به سمت شمال ایران و جنوب قطر وجود دارد و در این راستا، امکان هدف گذاری در این زمینه برای استفاده از کریدور ایران- قطر در جهت توسعه حمل و نقل بین ۲ کشور وجود دارد.   با توجه به گفتگوهای انجام شده قرار شد تا یک کمیسیون همکاری مشترک برای ایجاد روابط دوجانبه بین ایران و قطر تشکیل و در مدت کوتاهی امکان استفاده ازاین ظرفیت بسیار گسترده بین ۲ کشور را مورد بررسی قرار دهد.

آخوندی همچنین مسئله حمل و نقل ترکیبی بین بندر و ریل را یکی دیگر از مسائل مورد گفتگو بین ۲ کشور اعلام کرد و افزود: همچنین موارد دیگری از جمله امکان تشکیل شرکت های مختلف در مناطق آزاد و غیر آزاد در زمینه تجارت در ۲ کشور در این جلسه مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.   خوشبختانه همکاری بسیار گسترده ای بین ۲ کشور در بحث حمل و نقل هوایی وجود دارد، از این جهت در زمینه توسعه همکاری های تجاری بین شرکت های هواپیمایی ایرانی و قطری به گفتگو پرداختیم.

وی در ادامه ضمن ابراز امیدواری نسبت به این رفت و آمدها و روابط موجود بین ۲ کشور که منجر به خلق یک فضای همکاری تجاری ۲ و چند جانبه شود گفت: تلاش داریم تا این روابط باعث استقرار صلح در منطقه شده و در این زمنیه تأثیر عمیقی داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با تأکید بر این نکته که هدف گذاری برای تعیین میزان بار جابه جا شده بین بنادر ۲ کشور در ۵ سال آینده یکی از اهداف اصلی ما در این جلسه بود گفت: ما قصد داریم تا جهت تحقق این موضوع سیستم برنامه حمل و نقل منظمی بین بنادر ۲ کشور ایجاد و همچنین تأسیسات لازم برای فعالیت شرکت های تجاری گوناگون در بنادر ایران و قطر را در این مدت فراهم کنیم.

ادامه سرمایه گذاری و همکاری های تجاری با ایران

در ادامه جاسم بن سیف بن احمد السلیطی گفت: ما در جلسه با آخوندی به مذاکره درباره همکاری های تجاری، قراردادهای موجود بین ۲ کشور، روابط حمل و نقلی در زمینه هواپیمایی و حمل و نقل دریایی به گفتگو پرداختیم.

وی در ادامه با اشاره به حضور وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح بندر حمد گفت: در این راستا ما بنا به دعوت وی به ایران آمده و مباحث گسترده تری از جمله حمل و نقل زمینی از طریق ترکمنستان، آذربایجان و بندر امام خمینی را نیز مورد بحث قرار دادیم.

وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر همچنین با اشاره به مذاکرات صورت گرفته در خصوص ایجاد زمینه مشترک در حوزه حمل و نقلی بیان کرد: بدون شک سرمایه گذاری و همکاری های تجاری ما با کشور ایران در آینده نیز ادامه داشته و محدود نخواهد بود.

این مقام مسئول در پایان ضمن ابراز رضایت از سیستم همکاری ۲ کشور در زمینه هوایی گفت: بدون شک مراقبین پرواز ایرانی در این مدت بسیار خوب عمل کرده و ما از امنیت و ایمنی پروازهای عبوری خود از ایران بسیار راضی بودیم چرا که این کشور تمامی معیارهای جهانی و بین المللی پروازی را در این مدت به خوبی رعایت کرده است.

همکاری زمینه تجاری ادامه بسیار گسترده گذاری همچنین شهرسازی روابط گفتگو بنادر امکان آخوندی اشاره ارتباطات ایجاد سرمایه ایرانی هواپیمایی هوایی مذاکره پرداختیم ابراز سیستم آینده داریم موجود تشکیل راستا تجارت مذاکرات زمنیه استفاده توسعه السلیطی دریایی مشترک گرفته مختلف