برگزیده ها

مازندمجلس: سیدعباس صالحی گفت: دیپلماسیِ قرآن از سطح تا افق یعنی تلاوت تا فهم و معرفت باید مورد توجه قرار گیرد و ما در دوره جدید، تولید محصولات قرآنی را همچون گذشته در دستور کار خود داریم.

مازندمجلس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه (هشتم آبان‌ماه) در مراسم تودیع و معارفه معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی هستیم و امام خمینی (ره) بسیاری از مسائل مهم را در جهان رقم زدند، اظهار کرد:‌ قرآن قبل از انقلاب مهجوریت خاصی داشت و با وضعیت حال حاضر قابل مقایسه نبود. در این چهار دهه اتفاقی کم نظیر افتاد و این امر به همت آن مرد بزرگ رخ داده است.
سیدعباس صالحی در ادامه با اشاره به اینکه ساختار معاونت قرآن و عترت جایگاه ویژه‌ای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد، گفت: سندهای بالادستی در حوزه قرآن تنظیم شد که این سندها افق نگاه ما را مشخص کرده است. ما در ابتدای کار نیستیم، بلکه در نقطه‌ای قرار گرفته‌ایم که شاخص‌ها و اموری پیش رفته است؛ اگرچه این فعالیت‌ها چندان مشهود نیست، اما اگر این زیرساخت‌ها نبود اتفاق بعدی نیز رخ نمی‌داد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سابقه آشنایی حشمتی با وزارت ارشاد تصریح کرد: ایشان تاریخ ارشاد است و در بسیاری از امور نقش کلیدی و موثری داشتند. ویژگی دانش مدیریتی ایشان و خصوصیت اخلاقی که در این چهار ساله از خود نشان داده‌اند بسیار مفید و شایسته است. ما درصدد هستیم که تعامل خوبی با حوزه و روحانیت داشته باشیم.
صالحی ادامه داد: دلیل اینکه شاید در گذشته تعامل خوبی بین حوزه و روحانیت نبوده به دلیل این بود که مشاوران در گذشته کارکرد فعالی نداشتند و ارشاد را کمتر می‌شناختند و تصویر مناسبی از این وزارتخانه را به نمایش نمی‌گذاشتند. فردی که وزارت ارشاد را به خوبی می‌شناخت، نقطه عطفی در توسعه امور بود و به همین جهت ما برای این حوزه از آقای حشتمی کمک خواستیم تا با ما همراه باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه اگر بخواهیم ارشاد با روحانیت تعامل خوبی داشته باشد نیازمند حضور مشاوری امین بودیم، یادآور شد: باید از ظرفیت حوزه و روحانیت برای محتواسازی قرآن استفاده کنیم و بر همین اساس آقای حشتمی را به عنوان مشاور در امور روحانیت برگزیدیم که امیدواریم این اهداف با حضور ایشان ارتقاء پیدا کند. در حوزه پژوهش، تبلیغ و ترویج نیز نیازمند دانش‌سازی قرآنی نیز هستیم و باید در این عرصه نیز هماهنگی‌هایی صورت بگیرد. تمدن‌سازی قرآنی باید مورد توجه قرار گیرد و ما این امر را در چهار سال آینده دنبال می‌کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه جامعه قرآنی نیازمند نگاه علمی است، خاطر نشان کرد: اگر محصولات ارائه شده در دانشگاه‌ها و جامعه را با قرآن مأنوس کنیم، افراد جامعه به قرآن روی می‌آورند. قرآن حلقه وصل ما با جهان اسلام و ادیان است. دیپلماسی قرآنی چه از سطح تا افق یعنی تلاوت تا فهم و معرفت باید مورد توجه قرار گیرد. سازمان‌های زیادی در عرصه فعالیت‌های قرآنی حضور دارند، اما اینکه چگونه می‌توانیم دیپلماسی قرآنی را توسعه بدهیم امری بسیار مهم است.
صالحی ادامه داد: در دوره جدید ما به تولید محصولات قرآنی اهمیت زیادی می‌دهیم و همچون گذشته این امر را پیگیری می‌کنیم. امیدواریم در این دوره همچون گذشته خط تکاملی در معاونت قرآن و عترت ادامه پیدا کند و شاهد ارتقاء فرهنگ قرآنی در جامعه باشیم.
ارشاد قرآنی فرهنگ اسلامی اینکه روحانیت ادامه جامعه وزارت گذشته هستیم تعامل باشیم نیازمند اشاره صالحی اسلام همچون زیادی می‌کنیم ارتقاء محصولات دیپلماسی توسعه بسیاری انقلاب درصدد ادیان معاونت حشتمی بسیار امیدواریم