برگزیده ها
سلامت اجتماعی بر سلامت فردی در کنار سلامت جسمی و روانی تاکید دارد

مازندمجلس: دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی تاکید کرد: سلامت اجتماعی بر سلامت فردی در کنار سلامت جسمی و روانی تاکید دارد.

مازندمجلس: دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی تاکید کرد: سلامت اجتماعی بر سلامت فردی در کنار سلامت جسمی و روانی تاکید دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، شهیندخت مولاوردی در همایش توسعه پایدار در پرتو سلامت اجتماعی گفت: سلامت اجتماعی از جمله مفاهیمی است که تنوع تعاریف را در این حوزه داریم؛ در مجموع ۱۸ شاخص برای آن تعریف شده است که در این زمینه در سه مورد اجماع نظر وجود دارد مبنی بر اینکه زمانی می‌توانیم از سلامت اجتماعی در جامعه خود صحبت کنیم که کسی زیر خط فقر نباشد، خشونت نباشد و رشد جمعیت مدیریت شده باشد. 

وی با بیان اینکه ریشه سلامت اجتماعی به تعریفی که از سلامت در سازمان جهانی بهداشت ارائه شده برمی‌‌گردد که سلامت را فقط نبود بیماری و نقص نمی‌داند بلکه باید آسایش کامل جسمی و روانی وجود داشته باشد، اظهار داشت: در این چارچوب است که توجهات برای تحول سلامت اجتماعی و جامعه سالم با همه ویژگی‌های خودش توجهات را جلب می‌کند. 

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی ادامه داد: هر جامعه‌ای بسته به شرایط خود تعریفی از سلامت اجتماعی را ارائه می‌دهد تا برنامه‌ریزی لازم را در این راستا داشته باشد. 

مولاوردی با اشاره به توسعه پایدار تصریح کرد: باید با توجه به نیازهای نسل آتی بتوانیم نیاز نسل فعلی را برآورده کنیم بنابراین نباید بی‌رویه از منابع مربوط به توسعه کشور استفاده کنیم. محور توسعه نیز انسان است که مربوط به شهروند آگاه و مسئولی می‌شود که محور توسعه سلامت اجتماعی قرار می‌گیرد. انسان هم پیشبرنده و هم منتفع توسعه است و نمی‌توانیم نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشیم.

وی افزود: سلامت ابعاد جسمی، روانشناختی و اجتماعی دارد که بسترساز جامعه سالم است. امروزه تعریف اجتماعی سلامت تعریف متعالی‌تری را در برمی‌گیرد که از نگاه تک‌بعدی پرهیز می‌کند و انسان را دارای حق برای حیاطی شایسته می‌داند.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی با بیان اینکه سلامت اجتماعی بر سلامت فردی در کنار سلامت جسمی و روانی تاکید دارد، خاطرنشان کرد: فردی سالم است که از سطوح هیجانی برخودار باشد و تاکید بر انسجام و همبستگی و خودشکوفایی و مشارکت تاکید دارد که به نوعی ما را به بهزیستی اجتماعی می‌رساند. 

مولاوردی با بیان اینکه جامعه‌ای سالم است که در آن سیاست مناسب و مقتضی برای کاهش نابرابری اجتماعی در همه حوزه‌ها توجه داشته باشد، ابراز داشت: در سند چشم‌انداز متغیرهای سلامت بخش را شاهدیم که وعده جامعه‌ای را در ایران ۱۴۰۰ می‌دهد که مردم‌سالاری دینی، حفظ کرامت، برخورداری از رفاه اجتماعی، توزیع عادلانه درآمد و محیط زیست مطلوب در آن مطرح است. 

وی اضافه کرد: فارغ از اینکه تا سال ۱۴۰۰ تا چه حد به این متغیرها خواهیم رسید، این مسائل به ما نشان می‌دهد در اسناد بالادستی به این مسائل توجه داشتیم. 

دستیار رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در تعریف سلامت اجتماعی از نقش انفعالی انسان کاسته و بر نقش فعال بودن آن تاکید می‌شود، بیان کرد: انسان را شایسته این می‌دانیم که تمام شرایط مطلوب و شکوفادهنده برای او فراهم شود. انسان توسعه‌یافته حقوق خود را مطالبه می‌کند و روحیه هم‌زیستی مسالمت‌آمیز، مشارکت‌طلبانه و قانونمند دارد. زمانی که دید خود را از انسان از حداکثری به حداقلی تغییر می‌دهیم حاصل آن حرکت بر فرایند توسعه و تحقق و شکل‌گیری انسان و جامعه‌ای تکامل یافته است. 

مولاوردی با بیان اینکه مهمترین محصول توسعه پایدار نیز امنیت ذهنی و عینی برای شهروندان است، یادآور شد: عوامل متعددی سلامت فردی و اجتماعی را تهدید می‌کند که در این شرایط تاب‌آوری اجتماعی و توسعه آن اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد تا این تهدیدات اجتماعی مدیریت شود که در این بین نقش آموزش و پرورش و سازمان‌های مردم‌نهاد و دولتی قابل توجه است. 

سلامت اجتماعی تاکید توسعه انسان اینکه دستیار جامعه‌ای تعریف مولاوردی رئیس‌جمهور می‌کند روانی شرایط می‌دهد جامعه شهروندی پایدار مربوط مطلوب مسائل شایسته زمانی ارائه توجهات مدیریت نباشد تعریفی