برگزیده ها
موضوع سپنتا نیکنام به جلسه سران قوا رسید/تاکید لاریجانی بر موضع مجلس در برابر تصمیم شورای نگهبان

مازندمجلس: سیاست > مجلس - رئیس مجلس شورای اسلامی درخصوص عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای اسلامی شهر، گفت: بازگشت شورای نگهبان به اظهارنظر درباره قوانین مجلس بعد از گذشت فرصت تعیین شده، باعث ایجاد اختلال می‌شود.

مازندمجلس:به گزارش خبرآنلاین، در حاشیه نشست سران سه قوه، علی لاریجانی که میزبانی این نشست را بر عهده داشت در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به پرسشی پیرامون گزارش سه ماهه وزارت امور خارجه در خصوص اجرای برجام، گفت: وزارت امور خارجه گزارش های سه ماهه در خصوص نحوه اجرای برجام می دهد. کمیسیون امنیت ملی نیز گزارش هایی 6 ماهه ارائه می کند که با توجه به حساسیت مسائل اخیر می توانند مطابق ماده 49 آیین نامه به صورت 3 ماهه نیز گزارشی به مجلس ارائه کنند که سیمای روشنی از اقدامات آمریکا ارائه داده و برخی پیشنهادات عملی مطرح شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه در جلسه رؤسای قوا بحث نسبتا مفصلی راجع به سناریوهای مختلف و روش کار از نظر ملت ایران در مقابل عملکرد طرف مذاکره کننده برجام انجام شد، اظهار داشت: مسیر جمهوری اسلامی داهیانه و دقیق بوده و دشمن بیشتر به دنبال ایجاد اضطراب است. در رسانه ها بارها گفته می شود که آمریکایی ها ما را تحریم کرده اند، اما ذات اظهارات آنها را که می بینید بیش از اینکه در مقام عمل جدی باشد، به فکر پروپاگاندا هستند.
وی تأکید کرد: البته قطعا اقدامات ایذایی انجام می شود و قبول داریم که گاهی نقض برجام صورت می گیرد. اما باید هدف آنها را بشناسیم که قصد دارند روی مسائل اقتصادی ایران تأثیر بگذارند. در این جلسه تصمیماتی در زمینه مسائل هسته ای گرفته ایم که بخش های اجرایی چه اقداماتی کنند.

اهم صحبت های علی لاریجانی به نقل از خبرگزاری‎ها از این قرار است:

*از رسانه ها خواهش می کنیم توجه داشته باشند حریف به دنبال ایجاد اضطراب در مسائل اقتصادی و سرمایه گذاری در کشور است که باید آن را شناخت.

* در این جلسه درباره گشایش های اقتصادی در داخل بحث شد که در شرایط فعلی راه های خوبی برای حمایت سه قوه جهت سرمایه گذاری وجود دارد که می توان آن را انجام داد همچنین درباره خطوط کلی بحث شد و راهکارهای اجرایی مورد توجه قرار گرفت که حتما برای فعال شدن این سازوکارها اقدام می کنیم.

*{ جهت حل مشکلات مؤسسات اعتباری} قطعا از حقوق مردم صیانت می کنیم و این مسیری که قرار است تا 200 میلیون تومان به سپرده گذاران پرداخت شود باید با سرعت بیشتری صورت گیرد. برای مابقی هم برنامه ریزی می شود.ه در این خصوص نمایندگانی از هر قوه مشخص شدند تا ظرف مدت کوتاهی موضوع به سامان برسد.

*{درباره موضوع سپنتا نیکنام} در این خصوص صحبت کردیم که باید گفت تفسیر قانون اساسی به عهده شورای نگهبان بوده که در نص قانون اساسی آمده است؛ اما بحث این است که آیا از اصل 4 برداشت درستی داریم یا خیر که محل بحث است. اگر بخواهیم از اصل 4 استفاده کنیم تا سایر اصول را تغییر دهیم که تصور می شود فلان اقدام خلاف شرع باشد، وجود ندارد؛ چرا که در اصل 4 و 95 نحوه نظارت شورای نگهبان بر مصوبات مجلس مشخص شده که این شورا 20 روز فرصت دارد تا مصوبات را بررسی کند.

* اگر بعد از تصویب قانونی مجددا به موضوع برگردند، محل اختلاف نظر ما است، در این زمینه دو شأن وجود دارد. اول اینکه محل اختلاف اصل مبنای این اقدام است که در سایر امور هم موجب اختلاف نظر خواهد بود. به این معنا که اگر قانونی تصویب شود و ده روز هم از زمان آن بگذرد، اما شورای نگهبان بعد از آن به صورت مجدد قصد بررسی و اظهارنظر درباره قانونی را داشته باشد، این موضوع در کار اختلال ایجاد می کند.

* مسیر قانون اساسی را به این شکل نمی بینیم که باید موضوع در جایی به نتیجه برسد، اما در موضوع مصلحت سنجی ممکن است علیرغم اینکه شأن شورای نگهبان نباشد، اما درباره کل کشور باید مصلحت سنجی صورت گیرد.

27216

موضوع شورای نگهبان درباره مسائل برجام گزارش اینکه اقتصادی اساسی ایجاد قانون اقدام ارائه لاریجانی اختلاف قانونی وزارت امور خارجه گذاری مصلحت بررسی مصوبات سرمایه تصویب اضطراب خارجه اجرای وزارت نیکنام سپنتا اقدامات اسلامی زمینه داریم رسانه دنبال اجرایی