برگزیده ها
حاجی: اصلاح‌طلبان با سپاه گفت‌وگو کنند

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - مرتضی حاجی گفت: باید با احزاب رقیب، با اصلاح‌طلبانی که می‎گویند ما بیرون ماندیم، با اصولگراهای خیلی تند، با سپاه و ... باید گفت‎وگو انجام شود، بالاخره ما منادی گفت‎وگو هستیم.

مازندمجلس:امید کرمانی‌ها: برخی اصلاح‌طلبان بعد از کسب کرسی‎های شورای شهر تهران و تصدی مدیریت شهری پایتختبه این باور رسیدند که زین پس با تابلو اصلاحات پا به عرصه آوردگاه‎های سیاسی بگذارند و خطشان را پس از چند سال از اعتدالیون جدا کنند. اما برخی دیگر با اشاره به روند احراز صلاحیت نامزدهای اصلاح طلب در سه دوره اخیر انتخابات مجلسشورای اسلامی بر این باورند که باید اقتضایی عمل کرد واز الان برای 2 سال آینده صف بندی جدیدی را رقم نزد؛ بلکه باید صبر کرد و دید رویکردشورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدها چه طور خواهد بود. اگر همچنان این رویکرد انقباضی بود، ائتلاف جریان اصلاحات با جریان اعتدال حفظ شود و اگر شورای نگهبان رویکردی انبساطی در پیش گرفت، اصلاح طلبان مستقلا وارد عرصه شوند.  

مرتضی حاجی رئیس شورای مرکزی حزب پیشروی اصلاحاتو عضو هیأت مدیره بنیاد امید ایرانیان از جمله کسانی است که می‌گوید: باید ائتلافاصلاحات-اعتدال در آوردگاهای سیاسی پیش رو پابرجا بماند. ضمن آنکه اصلاح طلبانبرای حضوری قوی‎تر در انتخابات مجلس شورای اسلامی لازم است با جناح های سیاسی،شورای نگهبان و سپاه رایزنی و گفتگو کنند.

مشروح این گفت و گو که در غرفه خبرآنلاین در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد را در ادامه بخوانید.

*****

آقای بهزاد نبوی می گوید «باید وضعیت کنونی کشوررا درک کنیم. من درباره برخی مطالباتی که اصلاح طلبان از روحانی دارند شرمنده هستم». به نظر شما آیا انتقادهایی که اصلاح طلبان در این مقطع زمانی از آقای روحانی مطرح می کنند، درست است؟

آقای نبوی که پیشکسوت و حرفش کاملا محترم و قابلقبول است. اشاره او بیشتر درباره سهم خواهی است و اینکه نباید از آقای روحانی درمدیریت ها سهم خواهی کرد. این حرف درستی است و من هم آن را قبول دارم. یعنی اصلاح طلبان بهآقای روحانی رأی ندادند که او آنها را وزیر و مدیر کند، بلکه رأی دادند تا آنبرنامه هایی را که گفته بود، محقق کند. البته انتظار این است که آقای روحانی بهاین منظور تلاش کند و اگر اصلاح طلبان انتظار و توقعی دارند، برای اجرای برنامههایی است که آقای روحانی در زمان تبلیغات انتخابات به خصوص درباره مسائل سیاستخارجی و روابط با دنیا بیان کرد و رهبری نیز بر این مسئله تأکید جدی کردند.

موضوعدیگر پیگیری دولت برای مساعد کردن فضای اقتصادی و ایجاد اشتغال است. چون مشکلاتاقتصادی، جدی و آزاردهنده است. اگر احساس شود رونق اقتصادی و تقویت روابطدر عرصه سیاست خارجی به سمت صلاح و اصلاح پیش می رود، دیگر هیچ اصلاح طلبی نمیگوید «چرا من وزیر و مدیر نشدم»! بلکه همه دولت را تحسین خواهند کرد. امروز اگر کسیانتظارب دارد، برای آن است که فکر می کند، اگر خودش در فلان مسئولیت قرار بگیرد،بهتر می تواند مشکلات آن حوزه را حل کند.

این احساس باید ایجاد شود که دولت در جهتتنش زدایی در روابط بین الملل و فراهم کردن فضای تحرک اقتصادی پیش می رود، در این صورت اصلاحطلبان در مجموع راضی خواهند بود. البته چنین فضا و رویکردی در دولت وجود دارد،منتها این تحرک چشم گیر نیست، مردم باید اینها را احساس کنند. یک انتظار سیاسی هم آناست که انتخاب و انتصاب مدیران استانی و مدیران سایر سطوح نیز با همین انگیزه انجامشود؛ یعنی منصوبان توانایی هایی داشته باشند تا شاهد حل مسائل مناطق و کشور باشیم.من هم معتقدم برای تصدی کارها نباید سهم خواهی کرد، باید رئیس جمهور تیمی را کهراحت تر می تواند با آنها کار کند و آنها را توانا بر انجام این مأموریت ها میداند، انتخاب کند.

اصلاح طلبان چه نسبتی در چهار سالآینده با دولت خواهند داشت؟ برخی تحلیلگران و صاحب نظران سیاسی می گویند. اصلاحطلبان از هم اکنون مشغول مرزبندی با جریان اعتدال و دولت روحانی هستند، این صحیح است؟

اصلاح طلبان یک جناح شناخته شده با سابقه و بهلحاظ پایگاه مردمی هم بسیار قوی هستند. شاید جناح های دیگر از چنین پایگاهی در حالحاضر برخوردار نباشند و نیستند. بنابراین به اصالت رفتار اصلاح طلبانه مبتنی بردیدگاه های اصلاحات نباید خدشه ای وارد شود. اما در مقاطع تصمیم گیری بنا به مصلحتیکه اقتضا می کند، برای انسجام بیشتر ملی، برای نتیجه گیری مفیدتر و برای توسعه آیندهکشور، همین تشکیلات قوی، منسجم و پر طرفدار اصلاحات گاهی احساس می کند که خوب است بابخشی از جناح رقیب هم هماهنگ شود.

بنابراین اگر گفته می شود که اصلاح طلبان باید راهخودشان را بروند، درست است. ولی روزی که می خواهند برای انتخاباتتصمیم بگیرند، باید ببینند شرایط چگونه اقتضا می کند، هرچه این جمع را تقویت کنیم وانتخابات با شکوه تر، جدی تر و موثرتر برگزار شود، به سود همه کشور و انسجام ملی است. بنابراین نباید این دو را با هم یکی کرد. یک کار در فضای انتخاباتی است که به اقتضائات زمان برمی‎گردد و یک کار هم در فضای عادی است که هدف از آن توسعه تفکر اصلاح طلبانه و توسعه کشوردر ابعاد مختلف است که طبعا انسجام داخلی خود را دارد.

به نظرتان ائتلاف اعتدالیون و اصلاح‎طلبان تا انتخابات مجلس یازدهم باقی خواهد ماند؟

پیشنهادم این است که حتما این ائتلاف را جدیبگیریم. استمرارش به سود انسجام ملی است.

برخی معتقدند عملکرد اصلاح طلبان در مجلس دهم ودولت یازدهم و دوازدهم نتوانسته نظر پایگاه رأی اصلاحات را اقناع کند و احتمالا برای شرکت در انتخابات مجلس یازدهم، شاهد دلسردی در پایگاه رأی اصلاحات خواهیم بود. نظر شما چیست؟

نتیجه چند انتخابات اخیر مقبول بود، ما که نبایدصفر و صدی باشیم، باید ببنیم در چه مجموعه ای داریم تصمیم می گیریم. معتقدم تصمیمگیری خوبی داشتیم اما آیا این همه بضاعت اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل بود؟ یا آنکهبضاعت بیشتری داشتند و نتوانستند آن را به عرصه بیاورند؟ از این نباید غفلت کرد.

در چند انتخابات اخیر، همه بضاعت اصلاح طلبان امکان حضور نیافت، بنابراین در وضعیکه می شد برای آنها تصمیم گیری کرد، تصمیم گرفته شد. نتیجه هم طبیعتا می شود بخشیاز آنی که باید محقق می شد. اما انشاءالله رو به جلو خواهد بود.

یعنی این دلسردی در پایگاه رأی اصلاح طلباناتفاق نمی افتد؟ برخی معتقدند نتیجه حضورشان را در انتخابات نگرفته‎اند.

اصلا نباید دلسرد شد، دلسردی ایجاد رخوت می کند.سطح توقع را باید براساس واقعیت هایی که در جامعه وجود دارد، پایین آورد. به نظرم ایده آل های ما خیلی فراتر از اینهاست. ولی رسیدن به این ایده آل هازمان طولانی را می طلبد و باید نتایج به دست آمده تاکنون را مرحله ای برای توسعهآینده و نزدیک شدن به آن خواسته های متعالی تلقی کرد.

برخی اصلاح طلبان می گویند بهتر است از الان با شورای نگهبان رایزنی کنیم تا اعتماد دوجانبه ای برای تأیید صلاحیت‌ها درانتخابات مجلس یازدهم ایجاد شود. آیا این رایزنی ها موثر است یا همان نتیجهانتخابات مجلس دهم تکرار می شود که اصلاح طلبان را ناگزیر به ائتلاف می کند؟

حتما این دیدارها و رایزنی‌ها موثر و مفید است. ارکانی درکشور مبتنی بر قوانین جاری کشور وجود دارند. از اینکه رایزنی ها نتیجه متفاوتی را درتأیید صلاحیت نامزدها نسبت به انتخابات مجلس دهم رقم بزند، مطلع نیستم چون رایزنیدو طرف دارد. ولی اینکه ارکان موجود کشور همدیگر را قبول داشته باشند، به هم اعتمادکنند و موضعشان نسبت به هم صفر و صدی نشوند، اهمیت دارد. در واقع نمره 13-14 هم نمره قبولی است هرچندبرای نمره های 18، 19 و 20 باید تلاش کرد. اما نباید صفر و صدی بود و گفت «چون ماهمه آنچه لازم داشتیم، به دست نیاوردیم پس هیچی به دست نیاوردیم»!

رایزنی با شوراینگهبان، مجلس، عناصر اثرگذار، قوه قضائیه، حتی تشکل های دیگر اثرگذار -که بالاخره اسمشرا نیار و خودشو بیار- بد نیست. سپاه یک مجموعه ای از درون ملت است. هیچ مجموعه اینیست که نقصی در کارش نباشد و ایرادی به کارش نباشد، اما با وجود آن ایرادها بایدارتباطات حفظ شود و تا جایی که امکانش است برای رفع آن ایرادها به هم کمک کنیم.

یعنی شما معتقدید اصلاح طلبان باید با سپاه واردصحبت و گفتگو شوند؟

معتقدم اصلاح طلبان با احزاب رقیب، با اصلاح طلبانی که میگویند ما بیرون ماندیم، با اصولگراهای خیلی تند، با سپاه و ... گفت و گو کنند، بالاخرهما منادی گفت و گو هستیم. وقتی می توان با یک دولت خارجی نشست، گفت و گو کرد و به نتیجهرسید، پس در درون کشور هم باید این هنر را داشته باشیم که با گفت و گو به نتیجهبرسیم.

27214

اصلاح طلبان انتخابات نباید روحانی اصلاحات شورای رایزنی سیاسی نتیجه بنابراین ایجاد احساس خواهند پایگاه ائتلاف تصمیم یازدهم نگهبان انسجام مجموعه انتظار دلسردی باشیم معتقدم توسعه اقتصادی اعتدال دارند خواهی جریان صلاحیت اینکه درباره نامزدها اقتضا معتقدند اسلامی اعتدالیون نباشد ایرادها اثرگذار نیاوردیم داشتیم بضاعت اشاره رویکردی تقویت خارجی بیشتر اصلاح‌طلبان مسائل روابط تواند اصلاحطلبان گفتگو طلبانه گویند برگزار مدیران باشند مبتنی