برگزیده ها

مازندمجلس: احمد دستمالچیان کارشناس مسائل خاورمیانه در رابطه با روند خروج عراق از بحران کردی گفت: پذیرش قانون و لغو همه پرسی و کناره گیری بارزانی شروع خوبی می تواند برای گفت و گوی کردی عراقی باشد

مازندمجلس: گروه بین الملل نامه نیوز: همه پرسی و امید به آن در اقلیم کردستان عراق خیلی زودتر از آنچه به آن فکر می شد بر باد رفت. بارزانی با نوعی لجبازی و بدون مشورت گروههای مختلف کردی و بستن گوش خود، مواضع و رویکرد دیگر کشورها را نادیده گرفت و در نهایت همه چیز را باخت. 
کرکوک شهری نفت خیز و مهم که پس از هجوم داعش به عراق و رهایی آن به دست نیروهای پیشمرگه افتاده بود، وزن نیروهای کردی را مشخص کرد و اختلافات بین آنها را بروز داد. این شهر مهم با پیش آمدن نیروهای عراقی بدست دولت مرکزی افتاد و پس از آنها بارزانی قافله را باخته و آرزوهای خود را بر باد رفته دید. اکنون فضای جدیدی بر عراق می تواند حکمفرما باشد. بارزانی دیگر کاریزما و قدرت گذشته را نیز نخواهد داشت و کردستان عراق از وجود رهبری با تجربه در خلا خواهد بود. طالبانی زودتر از آنکه آمال کردها بر باد دهد دنیا را ترک کرد و بارزانی نیز قمار خود را باخته است.
او با نامه به مجلس اقلیم اختیارات خود را واگذار کرد و اکنون باید دید چه روندی برای آینده آن رقم خواهد خورد.
در این باره احمد دستمالچیان دیپلمات سابق و کارشناس مسائل خاورمیانه به نامه نیوز گفت:با توجه به اشتباه استراتژیک بارزانی درهمه پرسی در شرایط کاملا نامناسب سیاسی امنیتی بنظر میرسد آرمانهای اصیل و بحق مردم شریف کرد قربانی این اشتباه هوس آلودشد.
وی گفت: بنظر می رسد تنهاراه برون‌رفت از این بن بست فعلی کناره گیری بارزانی از قدرت و پذیرفتن شرط اصلی عراق مبنی بر الغاء نتیجه همه پرسی بوده و هست تازمینه مساعدی را برای شروع مذاکرات کردی عراقی را فراهم‌آورد.
وی گفت: بی تردید موضوع کردی باید در چارچوب  قانون اساسی عراق  و وحدت ویکپارچگی سرزمینی و سیطره و سیادت دولت مرکزی برکل خاک کشور بمافبهم منطقه کردستان باشد.تردیدی نیست که باید کلیه معابر مرزی وفرودگاهی و گمرکی دراختیار دولت عراق قراربگیرد.
دستمالچیان تاکید کرد: از این به بعد بنظر می آید که اتحادیه میهنی کردستان بیش از حزب دمکرات درصحنه کردستان نقش آفرینی نماید.
این کارشناس مسائل خاورمیانه در رابطه با سوالی در مورد سیاست ورزی العبادی نسبت به گذشته و اینکه آیا این روند می تواند فضای ثبات را در عراق محقق کند، گفت: مدیریت بحران درچند ماه اخیر نشان داد وی با درایت و تدبیر بحرانها را مدیریت می کند و موقعیتهای حساس و بحرانی راخوب شناسایی و نسبت به حل آن براساس مقتضیات موضوعی وزمانی عمل می کند و این نشان دهنده قدرت عمل او در صحنه میدانی می باشد.
وی می گوید: البته فضای عراق هنوز دارای پیچیدگی های فراوانی است و موضوع کردستان و اختلافات درونی آن پابرجاست و باید روند مناسبی برای گفت و گو ها هم بین احزب کردی و کاهش تنش بین آنها و همچنین گفت و گو بین بغداد- اربیل شکل گیرد. عراق پس از داعش باید روند جدید و بلند مدتی را برای عقب راندن مشکلات خود در پیش گیرد و این حضور همه گروهها را ضروری می کند.
کردستان بارزانی نیروهای دستمالچیان مسائل کارشناس گذشته اشتباه مدیریت موضوع تواند خاورمیانه مرکزی اقلیم العبادی بحران زودتر اختلافات باخته عراقی اکنون