برگزیده ها
دعوت وزیر امور خارجه صربستان از ظریف برای سفر به بلگراد

مازندمجلس: هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به ریاست رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و صربستان عصر دیروز با معاون اول نخست‌‌وزیر و وزیر امور خارجه صربستان در محل کاخ بلگراد دیدار و گفت‌وگو کرد.

مازندمجلس: هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به ریاست رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و صربستان عصر دیروز با معاون اول نخست‌‌وزیر و وزیر امور خارجه صربستان در محل کاخ بلگراد دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، در ابتدای این ملاقات، ایویتسا داچیچ ضمن خوشامدگویی به هیات ایرانی، به زمینه‌های فراوان همکاری میان دو کشور اشاره کرد.

وی سپس به رفت و آمدهای شخصیت‌ها و هیات‌های سیاسی میان دو کشور اشاره کرد و ضمن دعوت از محمدجواد ظریف برای سفر به صربستان گفت: خیلی علاقه‌مند هستم که به ایران سفری داشته باشم. در حال حاضر منتظر سفر علی لاریجانی رئیس مجلس ایران به بلگراد هستیم که در پاسخ به سفر همتای ایشان به تهران به زودی صورت خواهد گرفت.

وی همچنین از مواضع مقتدرانه ایران در مجامع بین‌المللی حمایت و قدردانی و تاکید کرد که با همکاری نزدیک‌تر باید مقابل دشمن مشترک ایستاد.

معاون اول نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه صربستان بر ضرورت افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری تاکید کرد و گفت که هیچ مانعی برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد و این عدم مانع به معنای دوستی دیرینه میان دو کشور است. 

وی سپس یادآور شد که لغو روادید تاثیر بسیار زیادی در افزایش گردشگری میان دو کشور داشته است.

وزیر امور خارجه صربستان در پایان برای گسترش همکاری‌ها در زمینه فرهنگ، ورزش، حمل و نقل هوایی و سایر زمینه‌های مورد توافق طرفین، آمادگی کشورش را اعلام کرد. 

پروانه سلحشوری نیز در این دیدار با اشاره به هشتادمین سالگرد آغاز روابط سیاسی میان دو کشور از مقامات صربستان از جمله رئیس‌جمهور این کشور دعوت کرد تا به تهران سفری داشته باشند.

وی سپس در خصوص سفر وزیر امور خارجه کشورمان به صربستان گفت که در تلاش هستیم تا مقدمات این سفر را فراهم کنیم.

سلحشوری همچنین به برگزاری نشست مشترک کمیسیون‌های اقتصادی دو کشور با حضور متخصصان و اعضای کمیسیون‌های دو مجلس در آینده نزدیک اشاره کرد و آن را یکی از راه‌های گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی عنوان برشمرد. 

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و صربستان در ادامه ضمن ناکافی دانستن حجم مبادلات تجاری میان ایران و صربستان به ظرفیت بسیار بالای دو کشور در زمینه‌های تجاری و اقتصادی اشاره کرد.

ویافزود: از آنجا که دو کشور اشتراکات فرهنگی فراوانی دارند در بسیاری از زمینه‌ها از جمله برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و جشنواره‌های موسیقی می‌توان همکاری‌های نزدیک‌تری داشت.

سلحشوری در پایان ابراز امیدواری کرد که چنین سفرهایی زمینه افزایش همکاری‌ها در سطوح مختلف را فراهم کند.

صربستان خارجه اشاره همکاری تجاری سلحشوری اقتصادی دیدار افزایش زمینه‌های پارلمانی بلگراد دوستی پایان بسیار گسترش کمیسیون‌های برگزاری زمینه همکاری‌ها فراهم تهران معاون اسلامی جمهوری سیاسی هستیم مشترک تاکید همچنین همکاری‌های