برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس جمهور لبنان با تاکید بر نقش بارز و جایگاه مهم ایارن در خاورمیانه گفت: ایران با پنج قدرت جهانی مذاکره و توافقنامه امضا کرد و یک قدرت منطقه‌ای به شمار می‌رود.

مازندمجلس: شبکه تلویزیونی المنار لبنان گزارش داد: ژنرال میشل عون رئیس جمهور لبنان در گزارش یکساله عملکرد خود در گفت‌وگو با رسانه ها به اوضاع خاورمیانه اشاره کرد و گفت: ایران جزو راه حل ها در خاورمیانه است و درخصوص این راه حل ها، تاثیرگذار است زیرا اگر اینگونه نبود، ایران در قزاقستان یا دیگر جاها حضور نداشت، لذا باید این کشور را مدنظر قرار داد.

وی با بیان اینکه "ایران چشم داشتی به لبنان ندارد"، افزود: نمی توان جانب یک طرف را کشمکش عربی – عربی بگیریم. اعراب با هم برادرند و نمی توان جانب یک برادر را علیه برادر دیگر گرفت.
میشل عون گفت: ما در چارچوب مبانی حقوقی و منافع دوجانبه خواهان صلح با همگان هستیم اما وقتی طمع کاران چشم طمع به کشور ما داشته باشند، ملزم به دفاع هستیم. مهمترین چیزی که می خواهیم ترمیم کنیم، اعتماد بین لبنانی ها است. در این چارچوب، لبنان باید ثبات خود را تحکیم بخشیده و امنیت خود را حفظ کند و نباید در بازی وارد نشود که درحد و اندازه آن نیست.
وی تصریح کرد: ما خواهان دولتی بدون وجود مخالف نیستیم و رسانه ای بدون آزادی نمی خواهیم اما مخالفت و آزادی یک سری اصول و ادبیات خاص خود را دارد که اولین اصل، احترام به حقیقت است. حقیقت، سقف آزادی است و هرگونه خلل در سقف حقیقت باعث ایجاد شک و تردید و ضربه زدن به اعتماد و همبستگی می شود و جای آن را تفرت و دوری از یکدیگر می گیرد. اینها همه نشانه های خطراتی است که ثبات میهن را تهدید می کند.
میشل عون گفت: هنوز همه ابزارهای مبارزه با فساد مهیا نیست و ما برای مهیا کردن آن تلاش می کنیم. مبارزه با فساد در قالب نهادها و نه افراد صورت می گیرد.
وی درباره انتخابات آینده لبنان گفت: قانون جدید انتخابات براساس اصل نسبیت است. انتخابات را براساس این قانون اجرا خواهیم کرد که موازنه را بین اقشار میهن برقرار می کند.
رئیس جمهور لبنان وجود هرگونه پایگاه نظامی آمریکا در فرودگاه حامات در این کشور را رد کرد و گفت: من درخصوص اوضاع امنیتی در لبنان آسوده خاطر هستم.
وی درخصوص محدود شدن سلاح در دست ارتش لبنان گفت: دو علت دارد که ارتش به تنهایی در کشور سلاح به دست نگرفته است. علت اول، داخلی بوده و همان کمبود سلاح و کسری بودجه است. همچنین کشور لبنان و حزب الله به قطعنامه 1701 شورای امنیت متعهد هستند. همکاری و هماهنگی بین دستگاههای امنیتی، موفقیت های امنیتی و متلاشی کردن شمار زیادی از گروهک های غیرفعال را به همراه داشته است.
وی افزود: "حل (مسائل) خاورمیانه به حل مسئله سلاح حزب الله منجر می شود".
میشل عون مهمترین دغدغه امروز لبنان را رسیدگی به اوضاع اقتصادی نامطلوب آن توصیف کرد و درباره روابط لبنان و سوریه گفت: تا این ساعت دعوت رسمی برای دیدار از سوریه وجود ندارد و هماهنگی با سوریه در سطح وزیران وجود ندارد بلکه محدود به سطح سفرا است.
وی تصریح کرد: انتخابات پارلمانی در زمان مقرر خود برگزار خواهد شد و قانون، پیش از اجرای آن، تعدیل نخواهد شد.
رئیس جمهور لبنان همچنین به تحریم های جدید آمریکا علیه لبنان اشاره کرد و گفت که تحریم های جدید آمریکا تاثیر بیشتری نسبت به تحریم های گذشته نخواهد داشت.
وی تصریح کرد: وحدت ملی ما، پایه و اساس به شمار می رود. آزادی سیاسی برای همه طرف ها تامین شده است اما کسی نمی تواند با توازن امنیتی بازی کند. 83 کشور در سوریه هستند و درگیری نزد ما نیست. من چتر حمایتی برای کسی نیستم بله چتر حمایت وحدت ملی لبنان هستم.
میشل عون همچنین وارد کردن حزب الله در هرگونه مشکل داخلی در لبنان را رد و غیرقابل قبول دانست.
لبنان انتخابات امنیتی آزادی سوریه هرگونه حقیقت خواهیم تصریح آمریکا همچنین ندارد تحریم جمهور گزارش اوضاع خاورمیانه قانون درخصوص براساس هماهنگی نخواهد داخلی محدود اعتماد برادر افزود اشاره رسانه چارچوب خواهان مبارزه امنیت مهمترین هستیم درباره