برگزیده ها
زنده نگه داشتن تولید و احیاء نبض زندگی در کویر البرز

مازندمجلس: کرج - ایرنا- اشتهارد در جنوبی ترین نقطه استان البرز و در حاشیه کویر واقع شده، اما تلاشگرانی هستند که در دل این کویر در بین کارخانه های شهرک صنعتی اشتهارد با زنده نگه داشتن تولید، نبض زندگی را در منطقه ای خشک برپا نگه داشته اند.

مازندمجلس: به گزارش ایرنا، شرکت صنایع پزشکی فارمد در سال 91 فعالیت خود را در در شهرک صنعتی اشتهارد در البرز آغاز کرد. این شرکت عضو کنسرسیوم دیالیز ایران با تولید محصولات مصرفی دیالیز و عرضه داروهای دیالیز، تولید را در شهرک صنعتی اشتهارد جان داده و حیات اقتصادی کشور را در کویرهای این شهرستان زنده نگه داشته است.
تولیدگران این صنعت با استقرار سیستم مدیریت کیفیت براساس استانداردها و اخذ نشان CE اروپا بخشی از ظرفیت های البرز را در این کویر خشک به فعلیت رسانده اند و به دنبال گسترش این صنعت پرکاربرد و حیات بخش در آینده بوده و به افق های دور تولید بیشتر و صادرات به نام ایران اسلامی می اندیشند.
شرط تحقق این هدف متعالی مساعدت و یاری همه بخش ها و دستگاه ها در استان و در کشور است. گرچه این صنعت با سرمایه گذاری 100 درصدی بخش خصوصی تحقق یافته اما تسهیل در روند تولید می تواند یاری رسان این سربازان جبهه اقتصاد و تولید به ویژه در سالی که مقام معظم رهبری آن را سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری کرده اند، باشد.
سوزن فیستولا، ست لوله رابط دیالیز، کارتریج و کیسه پودر بی کربنات سدیم، محلول همودیالیز، کتتر دیالیز، کیسه های خون، کیسه فصد خون، همو کانسنتریشن از جمله مویرگ های تولیدی هستند که به پشتوانه فعالیت های تحقیقاتی، افق روشنی را برای توسعه کمی و کیفی کشور در حوزه اقتصاد و درمان در دل کویر رقم می زنند.
این جبهه تولید آن هم در بخش مهم و حیاتی سلامت، با استفاده از نیروی انسانی متخصص در مقابل واردات خانمانسوز ایستاده تا بالندگی کشور را در عرصه جهانی به اثبات برساند.
عبارت هایی نظیر بیکاری و واردات بی رویه جبهه ای است که این جهادگران به دنبال غلبه بر آن هستند. اینگونه موضوعات سم مهلکی برای اقتصاد کشور بوده و ذهن همگان را به خود مشغول کرده است، بنابراین خبرنگاران خبرگزاری ایرنا استان البرز با حضور و تهیه گزارش میدانی در کارخانه فارمد که در حوزه صادرات نقش موثری دارد و با تکیه بر تولید داخلی توانسته چرخه اقتصاد و درمان کشور را در تولید صافی دیالیز حیات بخشد، به انعکاس مسایل و مشکلات تولید پرداخته اند.
**تلاشی برای یاری رساندن به بیماران دیالیزی
این صنعت که در قالب کنسرسیوم دیالیز ایران فعالیت می کند با تولید صافی دیالیز سیستمی نوین را در درمان بیماران کلیوی ایجاد کرده است. در ابتدا خط تولید صافی دیالیز با ظرفیت دو و نیم میلیون یورو فعال شده است.
سیروس میاندشتی مدیرعامل وعضو هیات مدیره این شرکت می گوید: با توجه به نیاز کشور ظرفیت تولید در چهار سال گذشته افزایش یافته و یک خط تولید دیگر نیز اضافه شده است.
وی افزود: امروز 4.5 میلیون صافی دیالیز تولید می شود، در حالی که نیاز کشور سه میلیون و 800 هزار صافی دیالیز برای درمان بیماران است. پس علاوه برنیاز کشور ظرفیت خوبی هم برای صادرات داریم.
میاندشتی گفت: برای اولین بار کیسه های خون که یکی از محصولات استراتژیک کشور است، در این کارخانه تولید شده که برای جمع آوری، انتقال خون و برای فرآورده های خونی از جمله پلاسما، گلبول قرمز، پلاکت و سایر اجزای خونی مورد استفاده قرارمی گیرد.
**تولید محصول دانش بنیان کیسه خون
وی ادامه داد: این کیسه های خون محصولاتی است که به واسطه تولید آن در زمره شرکت های دانش بنیان قرار گرفتیم و کیسه های خون متناسب با نیازهای سازمان انتقال خون تولید می شود.
میاندشتی افزود: درکنار تولید محصولات دیالیز کار درمان نیز شروع شده و تخت هایی را در بیمارستان پارس پیش بینی کرده ایم. اکنون 8 بخش دیالیز فعال در کشور داریم.
وی خاطرنشان کرد: شیوه درمان را تغییراتی دادیم و برای درمان بهتر بیماران، تولید محصولاتی با سایزهای بالاتر از انواع مختلف هایپلاس فلاکسو لوفلاکس که بیشتر ابگیری داشته باشد، در دستور کار قرار گرفت.
این کارآفرین نمونه کشوری در ادامه از تکیه بر دانش بومی سخن در این صنایع خبر داد و گفت: راه اندازی شرکت فنی و مهندسی برای ساخت ماشین های تولید ایده دیگری بود که تحقق یافت.
وی ادامه داد: در راه اندازی خط اول 5 میلیون یورو هزینه شد، خط دوم تولید نیز یک میلیون یورو به دلیل ساخت ماشین با دانش بومی هزینه داشت.
میاندشتی تاکید کرد: امروز دانش در کنار تولید باید قرار گیرد. با مطالعه هرچه بیشتر به نیازهای بیماران دیالیزی به این موضوع مهم پی برده ایم، به طوری که در تولیدات دانش دیالیز لحاظ می شود.
مدیرعامل شرکت صنایع پزشکی فارمد ادامه داد: همکاری با کشورهای خارجی بصورت تجاری بوده و آنان شرکایی هستند که سهم ندارند ولی از دانش فنی و فناوری روز آنان بهره مند می شویم.
**مشکلات بر سر راه تولید
این کارآفرین در ادامه به مشکلات تولید پرداخت و افزود: قوانین دست و پاگیر داخلی سد محکمی برای تولید کننده هایی هستند که با کمترین امکانات راه سبقت از رقبای خارجی خود را در پیش گرفته اند.
وی ادامه داد: امروز شاهد این بحث مهم در تولیدات شرکت صنایع پزشکی فارمد هستیم که محصول از چین وارد می شود، درحالی که این شرکت همان قطعه، محصول و ماشین آلات تولید می کند. حتی در این مسیر از فناوری آلمان هم استفاده کرده و با کارشناسان آنها همکاری داریم.
میاندشتی تاکید کرد: شاید این نکته مهم را باید گوشزد کرد که باور ایرانی و تولیدات آن باید هرچه بیشتر با ایده های اطلاع رسانی و تبلیغات رقم زده شود و در این مسیر رسانه ها نقش ممتازی دارند.
میاندشتی اضافه کرد: کارخانه ای جدید در حد استانداردهای اروپا طراحی شده، به طوری که خارجی ها به طور دائم در این منطقه حضور می یابند و آن را ممیزی می کنند.
وی افق دید خود و تولیدگران این شرکت را برای اعتلای هرچه بیشترایران اسلامی به بخش صادرات عنوان کرد و افزود: امروز ایمان به ظرفیت های تولیدی بدون چشم داشت به کمک دولت سبب شده تا برای صادرات 50 میلیون یورو در سال در شرکت صنایع پزشکی فارمدکنسرسیوم دیالیز ایران ایده پردازی شود.
وی شایسته سالاری در برگزیدن کارکنان، آموزش نیروها را جز لاینفک رقابت در عرصه اقتصاد دانست و ادامه داد: کنسرسیونم دیالیز ایران با 800 نفر پرسنل کار خود را آغاز کرد و تعداد شاغلان خود را با گسترش کارخانه و تولیدات و ایجاد فرصت های شغلی جدید به 2 هزار نفر می رساند.
کارآفرین نمونه کشور در سال جاری ادامه داد: همچنان در حال راه اندازی چرخه های تولیدی مختلف برای کمک به اقتصاد کشور هستیم و ایران کشوری که ضربه های مختلفی چون جنگ و تحریم را داشته، امروز باید در نبرد اقتصادی پیشتاز شود.
وی اضافه کرد: متکی به تولید و توان داخلی هستیم، گرچه پیشنهاداتی حتی از امریکا برای تولید داریم و حتی زمانی که رئیس جمهوری آمریکا سخن از راه ندادن ایرانی ها به کشورش داشت فعالان اقتصادی این کشور برای شراکت با صنایع پزشکی فارمد به ایران می آمدند.
مدیرعامل صنایع پزشکی فارمد خاطرنشان کرد: امروز بدون استفاده از تسهیلات دولتی و تکیه بر بخش خصوصی توانسته ایم گام های موثری برداریم، اما معتقدیم که بازار رقابت داخلی نیز به نظارت بیشتری دارد.
**واردات بی رویه از مشکلات عمده است
وی اضافه کرد: در بازار رقابت داخلی شاهد آن هستیم که برخی ازفرصت طلبان اجناس را وارد و با زدن برچسب تولید داخلی وارد این عرصه رقابتی می شوند.
میاندشتی بخشی از مشکلات را در زمینه تولید این گونه بیان کرد که برای مواد اولیه ارزش افزوده گرفته می شود و ارز تعلق نمی گیرد و با توجه به مشکلات موجود باید فکر اساسی در این زمینه داشت.
وی ادامه داد: صنایع پزشکی فارمد با وجود مشکلات فوق، هزینه ها و دستمزدها، پنج سال قیمت ها را ثابت نگه داشت، اما بازهم اصرار بر پایین آمدن قیمت هاست که قطعا صرفه ای برای تولید کننده نخواهد داشت.
این تولیدکننده و صنعتگر در ادامه گفت: سیستم ارزشیابی کنسرسیوم دیالیز ایران از طریق پورتال است و پرسنل، مدیر، مدیران ارشد و هیات مدیره یکدیگر را ارزیابی می کنند.
**تولید کیسه های خون
وی در ادامه به بحث محصول ویژه این کارخانه پرداخت و افزود: کیسه خون شرکت فارمد محصولی های تک است، از چهل سال گذشته برای نگهداری خون گیری تا اکنون شرکت ایرانی که بتواند رضایت انتقال خون را فراهم کند، وجود نداشته است.
وی یادآورشد: یکی از مشکلات این است که یک شرکتی که با تکیه بر دانش بومی وارد مناقصه می شود، شرایط برابر با تولید کننده ای دارد که تمام قطعات واردی خود را با برچسب تولید داخل در معرض معامله قرار می دهد.
میاندشتی گفت: قوانین اکنون بیشتر به نفع واردات است و چراکه صنایع وارداتی هم ارز دولتی می گیرند و هم ارزش افزوده نمی دهند، بنابراین قیمت تمام شده تولید کننده بیشتر از وارداتی می شود.
ارائه تسهیلات کم به بخش تولیدی از دیگر مشکلاتی بود که به آن پرداخت شد و این کارآفرین اظهار کرد: ارایه تسهیلات 18 درصد وعده ای است که داده می شود اما بالای 25 درصد کارمزدها سود بهره گرفته شده است.
این کارآفرین نمونه کشور تسهیلات تشویقی را برای صادرات سرابی دانست که ازسال 93 تاکنون هنوز نگرفته است .
وی در پایان اظهار کرد که برای از بین بردن یک کشور نیاز به حمله نظامی نیست کافی است که با تصمیمات غلط بخش اقتصاد آن را تضعیف کرد.
8029/1535 خبرنگار: حکیمه کشاورز** انتشاردهنده:داریوش غفاری

اقتصاد

شهرك صنعتي اشتهارد

فارمد

داليز

تولید دیالیز ادامه مشکلات اقتصاد فارمد صنایع میاندشتی پزشکی درمان بیشتر امروز میلیون داخلی صادرات کارآفرین کارخانه ظرفیت بیماران افزود البرز محصول تولیدی تسهیلات هستیم اضافه داریم واردات کننده استفاده تولیدات انتقال نمونه پرداخت گرفته ایرانی رقابت خارجی هزینه گزارش اندازی ماشین اکنون مدیرعامل صنعتی کنسرسیوم اشتهارد محصولات فعالیت ایرنا اقتصادی حیاتی قوانین همکاری فناوری دانست افزوده وارداتی اظهار زمینه برچسب پرسنل دولتی بازار تولیدگران تاکید بنابراین یافته بنیان خصوصی موثری توانسته گذشته ایجاد دیالیزی محصولاتی نیازهای کشوری دنبال اروپا سیستم گسترش اسلامی استان خاطرنشان مختلف مدیره