برگزیده ها

مازندمجلس: سفر رهبران روسیه و آذربایجان به تهران در حالی صورت می گیرد که این دو کشور در سال های گذشته نزدیک ترین روابط را با اسراییل داشته اند.

مازندمجلس:
سفر روسای جمهور روسیه و آذربایجان به ایران برای دومین دور از مذاکرات سه جانبه 3 کشور، مورد توجه رسانه های اسراییلی قرار گرفته است.
روزنامه چپگرای هاآرتص، با انتشار گزارشی تحلیلی در این باره نوشت روسای جمهور دو کشور دوست اسراییل این هفته راهی تهران می شوند.
قرار است روز چهارشنبه (فردا) "ولادیمیر پوتین" و "الهام علی اف" روسای جمهور روسیه و آذربایجان به منظور دیدار و گفتگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شوند.

نخستین دور از گفتگوهای سه جانبه 3 کشور سال گذشته در باکو برگزار شد و حالا قرار است دومین دور این مذاکرات در تهران برگزار شود.
به نوشته هاآرتص هر دو کشوری که تهران فردا میزبان سران آنهاست در سال های گذشته روابط گرمی به اسراییل داشته اند.
روسیه از زمانی که وارد مقابله نظامی با مخالفان مسلح حکومت سوریه در این کشور شد، یک همکاری و هماهنگی زیر پوستی با اسراییل داشته است و حملات گاه و بیگاه اسراییل علیه مواضع نظامی سوریه و حزب الله در داخل خاک سوریه هیچ گاه با محکومیت دولت روسیه مواجه نشده و بسیاری ناظران بر این گمانند که این حملات با هماهنگی روسیه و دستکم اطلاع آنها صورت می گیرد.
 دو هفته پیش نیز "سرگئی شویگو" وزیر دفاع روسیه برای نخستین بار از تل آویو و اورشلیم دیدار کرد.
مقامات روسیه این اطمینان را به اسراییل داده اند که خاک سوریه تبدیل به مامن و پایگاهی برای حملات ضد اسراییلی نشود.
از سوی دیگر الهام علی اف رییس جمهور آذربایجان نیز در سال های گذشته کشورش را به اسراییل نزدیک کرده و باکو را تبدیل به حیاط خلوتی برای گسترش نفوذ اسراییل در مرزهای شمال ایران کرده است.
آذربایجان در چارچوب قراردادهایی بیش از 5 میلیارد دلار سلاح از اسراییل خریده است. سلاح هایی چون انواع موشک ها، پهپادها و رادارهای پیشرفته نظامی.
دو کشور آذربایجان و روسیه روابط گرمی با اسراییل دارند و مقامات عالی اسراییل از جمله نخست وزیر دستکم در یک سال گذشته یک بار به پایتخت آنها سفر کرده است.
به نوشته هاآرتص مهم ترین خواسته اسراییل از متحدانش به ویژه روسیه ممانعت از گسترش نفوذ ایران در سوریه است. جمهوری اسلامی ایران طرح بلندپروازانه ای برای ساخت پایگاه های نظامی دایمی در خاک سوریه دارد؛ اما این طرح هنوز عملیاتی و اجرایی نشده است.
دولت حسن روحانی به شدت می کوشد از دستاورد برجام و دلارهای آزاد شده برای ترمیم اقتصاد به شدت آسیب دیده ایران پس از تحریم ها سود جوید؛ طرح ساخت پایگاه های نظامی ایران در سوریه میلیاردها دلار هزینه برای این کشور در پی خواهد داشت؛ وانگهی هیچ تضمیمی نیست که حتی پس از ساخت این پایگاه ها با هزینه  کلان، به دلیل در تیررس بودنشان با حملات هوایی اسراییل منهدم نشوند.
هاآرتص در پایان چنین نوشته است: درست است که مهم ترین دستور کار نشست سه جانبه تهران در روز پنج شنبه مساله همکاری های اقتصادی سه جانبه است، اما بد نیست اگر پوتین و یا علی اف در حاشیه این نشست به مقامات ایرانی متذکر شوند که از طرح های بلندپروازانه در سوریه دست بکشند.
اسراییل روسیه سوریه تهران نظامی آذربایجان هاآرتص جمهور جانبه حملات مقامات گذشته پایگاه نوشته روسای همکاری گسترش بلندپروازانه تبدیل دستکم هماهنگی جمهوری پوتین اسراییلی مذاکرات دومین الهام دیدار برگزار نخستین اسلامی روابط