برگزیده ها
باید برای طرح‌های خانه کتاب ردیف بودجه مشخص در نظر گرفت
مازندمجلس: باید برای طرح‌های خانه کتاب ردیف بودجه مشخص در نظر گرفت به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مردم رشت در نهمین و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در بازدید از بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در غرفه موسسه خانه کتاب حاضر و از نزدیک با فعالیت‌های خبرگزاری کتاب ایران و 13 فصلنامه تخصصی این موسسه در نمایشگاه امسال آشنا شد. او همچنین در این بازدید به گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا پرداخت.
 
جعفرزاده ایمن‌آبادی در این گفت‌وگو عنوان کرد: باعث افتخار من است که نمایشگاه را با غرفه موسسه خانه کتاب و خبرگزاری کتاب ایران آغاز کرده‌ام؛ چراکه این موسسه و خبرگزاری به یک کار ریشه‌ای می‌پردازد. قدیمی‌ها می‌گفتند اگر می‌خواهید انسان باسوادی شوید، کتاب بخوانید و همین موضوع بیانگر اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه است.
 
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش غیرقابل انکار خبرگزاری ایبنا در رونق بازار کتاب و توسعه کتاب‌خوانی در کشور گفت: خبرگزاری کتاب ایران بدون شک می‌تواند نقش غیرقابل انکاری در توسعه فرهنگی کشور داشته باشد. صادقانه اعتراف می‌کنم که من بارها اسم خبرگزاری کتاب را شنیده بودم و چندین خبر از این رسانه را نیز دنبال کرده‌ام اما ایبنا جزو رسانه‌هایی نبوده که هر روز آن را رصد کنم اما باتوجه به توضیحات داده شده، بدون شک از امروز مخاطب آن خواهم بود و اخبار آن را دنبال می‌کنم.

جعفرزاده ایمن‌آبادی با اشاره به عملکرد خبرگزاری کتاب ادامه داد: خبرگزاری کتاب به دنبال کارهای ریشه‌ای و فرهنگی است. ضمن احترام به روزنامه‌ها همیشه شنیده‌ایم که می‌گویند فلانی سواد روزنامه‌ای و دم‌دستی دارد اما فلانی کتاب‌خوان و باسواد است.  به نظر من فعالیت‌‌های خبرگزاری کتاب نشان می‌دهد که این رسانه در عین حال که کار خبری می‌کند اما نگاهش به مسائل سطحی نیست و دنبال فرهنگ‌سازی است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با گلایه از نپرداختن رسانه‌ها به موضوع کتاب گفت: از مسوولان خانه کتاب و وزارت فرهنگ درخواست دارم که توجه ویژه‌ به ایبنا داشته باشند و فکر نکنند که این رسانه خریدار ندارد؛ بلکه به فکر این باشند که ایبنا را به عنوان ویترین اهل فرهنگ به مسئولان و مردم معرفی کنند. ما امروز در دوران شور و نشاط فضای مجازی قرار داریم و به محض آنکه این حباب از بین برود، جامعه دوباره به سمت کتاب خواهد آمد و آن روز است که ایبنا در راس رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.
 
جعفرزاده ایمن‌آبادی با اشاره به حمایت مجلس از طرح‌های فرهنگی گفت: طرح عیدانه، پاییزه و تابستانه موسسه خانه کتاب یکی از برنامه‌های مهم و تاثیرگذاری است که در حوزه فرهنگ و کتاب انجام شده است اما نیاز به حمایت دارد. مجلس همیشه آماده حمایت از کارهای فرهنگی است و اگر دوستان بتوانند این طرح را به مجلس بیاورند و از آن دفاع کنند، بدون شک می‌توان ردیفی مشخص در بودجه برای آن تعریف کرد. از همین تریبون این قول را به اهالی فرهنگی می‌دهم که من و سایر نمایندگان در مجلس از این طرح حمایت خواهیم کرد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در توضیح تفکرات اشتباه جامعه نسبت به فضای مجازی عنوان کرد: متاسفانه در کشورهای در حال توسعه ابتدا یک تکنولوژی وارد می‌شود و بعد از مدتی تازه مسئولان به فکر فرهنگ‌سازی و استفاده صحیح از آن کالا می‌افتند و تلاش می‌کنند که استفاده صحیح آن کالا را به جامعه آموزش دهند؛ در حالی که ابتدا باید فرهنگ استفاده از یک تکنولوژی به کشور بیایید و بعد به فکر ورود آن باشند؛ اتفاقی که درباره فضای مجازی در کشور ما رخ نداد.

جعفرزاده ایمن‌آبادی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: تصور غلطی در جامعه شکل گرفته که می‌گوید با گسترش فضای مجازی دیگر نیازی به کتاب نیست و این دقیقا برعکس فرهنگ استفاده از فضای مجازی است؛ چراکه با گسترش این فضا نقش کتاب و مطالعه باید پررنگ‌تر شود. باید توجه داشته باشیم که کتاب ابزاری برای انجام کارهای ریشه‌ای است و ما باید کاری بکنیم که این کالای فرهنگی در دوران هجمه رسانه‌ای از غربت و ظلمت رهایی پیدا کند و جامعه احساس نکند که دیگر به کتاب نیازی ندارد.

بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات در ۱۰ گروه اصلی و ۵ گروه فرعی از ۵ تا ۱۲ آبان ماه ‏در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.‏
خبرگزاری ایبنا فرهنگی جامعه فرهنگ مجازی ایمن‌آبادی موسسه نمایشگاه حمایت استفاده شورای بودجه دنبال اسلامی اشاره رسانه کارهای ریشه‌ای توسعه عنوان جعفرزاده فرهنگ‌سازی گسترش فلانی رسانه‌ها نیازی تکنولوژی مسئولان باشند همیشه ابتدا دوران غیرقابل گفت‌وگو  جعفرزاده مطبوعات سومین نماینده بازدید چراکه موضوع برنامه می‌کنم طرح‌های کمیسیون کتاب‌خوانی امروز