برگزیده ها
بلاتکلیفی دستگاه‌های چاپ پشت درهای گمرک
مازندمجلس:  سيد حسین صالحی در گفتگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به عدم تدوین قوانین و مقررات در وزارت صنعت، معدن و تجارت، عنوان کرد: بخش زیادی از چاپخانه‌داران که دستگاه‌ها و ماشین آلات جدید خریداری کرده‌اند، نگران سرمایه‌گذاری و هزینه هنگفتی هستند که انجام داده‌اند، زیرا اغلب این ماشین‌ها تا زمان تدوین قوانین جدید باید در گمرک بمانند.

وی با اشاره به موضوع تفویض بخشی از اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزارت صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: این تفویض بدون ایجاد زیرساخت‌های لازم و زمینه‌های قانونی انجام شده است و دفتر صنایع شیمایی و سلولزی وزارت صنعت هنوز راهکاری متناسب برای مشکلات این حوزه ندارد.

صالحی افزود: در هفته‌های اخیر جمع زیادی از همکاران چاپخانه‌دار که ماشین‌آلات نو یا دسته دوم سفارش داده بودند، با نگرانی به دفتر انجمن تماس گرفته‌اند و خواستار راهکار یا چاره‌ای برای خروج دستگاه‌های خود از گمرک شده‌اند اما متاسفانه هیچ راه‌حلی فعلا پیش‌بینی نشده است.

وی با بیان اینکه تفویض اختیار وزارت ارشاد به وزارت صنعت ناگهانی بود، ادامه داد: ‌به نظرم باید یک بازه زمانی و زمان‌بندی مناسب برای اجرایی شدن و تکمیل این فرایند در نظر گرفته می‌شد تا چاپخانه‌داران بتوانند بر اساس آن برنامه‌ریزی کنند، همچنین زمینه‌ای برای وزارت صنعت ایجاد می‌شد تا قوانین این حوزه را تدوین کند.

دبیر انجمن واردکنندگان ماشین‌آلات چاپ و بسته بندی نو و دست دوم، همچنین به بلاتکلیفی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره مجوز ورود دستگاه‌های چاپ اشاره کرد و گفت: وضعیتی که اکنون وجود دارد خیلی مناسب نیست و به نظرم باید هرچه سریع‌تر راهکاری برای برون‌رفت از این مشکل پیش‌بینی شود تا اهالی چاپ و افرادی که هزینه‌های زیادی برای خرید دستگاه‌ها کرده‌اند، از بلاتکلیفی خارج شوند.

از مهر ماه امسال به دنبال امضای تفاهم‌نامه‌ای میان دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت، واردات ماشین‌آلات چاپ و مقولات صنعتی چاپ به وزارت صنعت تفویض اختیار شده است.
 
وزارت تجارت معدن ماشین‌آلات ارشاد تفویض بلاتکلیفی زیادی اشاره دستگاه‌های قوانین تدوین پیش‌بینی انجمن همچنین اختیار می‌شد مناسب فرهنگ چاپخانه‌داران صالحی دستگاه‌ها کرده‌اند ایجاد اسلامی راهکاری