برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر خارجه آمریکا بار دیگر با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده گفت که نیروهای تحت حمایت ایران بایستی عراق را ترک کنند. او همچنین گفت نیروهای آمریکایی عراق را ترک نخواهند کرد.

مازندمجلس:  «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا در نشستی در مجلس سنای آمریکا بار دیگر ادعاهای تأییدنشده‌اش درباره نیروهای داوطلب مردمی عراق (حشد العبی) که با واکنش نخست‌وزیر این کشور رو به رو شده بود را تکرار کرد. 

به گزارش  نامه نیوز، تیلرسون هفته گذشته در عربستان سعودی با بیان این ادعا که نیروهای داوطلب مردمی عراق تحت کنترل ایران هستند گفت که آنها باید به وطن خودشان برگردند.
دفتر نخست‌وزیری عراق با صدور بیانیه‌ای شدیداللحن به این اظهارات تیلرسون واکنش نشان داد و آن را دخالت در امور داخلی این کشور دانست. در این بیانیه تأکید شده که نیروهای عضو حشد الشعبی شهروندان عراقی هستند که برای دفاع از کشور از جان خود گذشته‌اند.
تیلرسون که در نشست کمیته روابط خارجی مجلس سنا حضور داشت در پاسخ به سوال یک سناتور درباره واکنش نخست‌وزیر عراق به اظهاراتش گفت: «من هیچوقت نشنیدم که نخست‌وزیر (عراق) بگوید که نیروهای آمریکایی باید [خاک عراق را] ترک کنند.»
وی اضافه کرد: «چیزی که او (العبادی) روشن کرد این بود که بسیاری از نیروهای داوطلب مردمی، نیروهای شیعه عراقی هستند. بنابراین آنها شهروندان عراق هستند.»
تیلرسون، در ادامه با تکرار ادعاهای خود، گفت: «نظرات من درباره پیکارجویان خارجی بود. حرف‌های من این بود که پیکارجویان خارجی، به ویژه آنها که از ایران آمده‌اند بایستی عراق را ترک کرده و به وطنشان بازگردند.»
یک سناتور آمریکایی در ادامه از تیلرسون پرسید: «ما اکنون با این صحنه جدید مواجه شده‌ایم و آنچه که الان می‌خواهم از شما درباره آن بپرسم یک احتمال واقعی است. اگر از ما خواسته شود که نیروهای آمریکایی از عراق خارج شوند، آیا از این کشور خارج می‌شویم یا همانند آنچه نیروهای ما در سوریه انجام می‌دهند،  بدون دعوت در عراق می‌مانیم؟»
تیلرسون در پاسخ گفت: «ما تا زمانی که داعش شکست داده شود در عراق می‌مانیم و ما مطمئن هستیم که داعش شکست داده شده است.»
وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به اینکه نیروهای آمریکایی به استناد چه مجوزی، بدون دعوت در عراق خواهند ماند گفت: «به موجب قانون 'اجازه استفاده از نیروی نظامی علیه تروریست‌ها'، مصوب سال 2001 و 2002.»
وی اضافه کرد: «حالا که این را گفتم، این را هم بگویم که ما به دعوت دولت عراق در این کشور حضور داریم. نخست‌وزیر العبادی، هیچ پیامی به من نداد که برای خارج کردن ما از عراق عجله دارد.»
نیروهای تیلرسون آمریکایی درباره نخست‌وزیر خارجی مردمی واکنش داوطلب آمریکا العبادی اضافه ادامه می‌مانیم پیکارجویان شهروندان خارجه تکرار ادعاهای عراقی سناتور