برگزیده ها
سردار سلیمانی نقشی در اتفاقات کرکوک نداشت/ به عمر دولت نیمه‌مستقل کردستان پایان می‌دهیم

مازندمجلس: نخست‌وزیر عراق تأکید کرد که کشورش به عمر چند دهه‌ای دولت نیمه‌مستقل کردستان پایان خواهد داد و بهتر است نیروهای پیشمرگه بخشی از نیروهای امنیتی عراق شوند.

مازندمجلس: نخست‌وزیر عراق تأکید کرد که کشورش به عمر چند دهه‌ای دولت نیمه‌مستقل کردستان پایان خواهد داد و بهتر است نیروهای پیشمرگه بخشی از نیروهای امنیتی عراق شوند.

به گزارش ایلنا، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی «ایندپندنت» تأکید کرد که بغداد به سیاست چند دهه‌ای دولت نیمه‌مستقل در کردستان عراق پایان خواهد داد.

العبادی گفت: «تمام گذرگاه‌های مرزی عراق به سمت داخل و خارج از کشور، بدون استثنا باید تحت سیطره نیروهای عراقی قرار بگیرند.»

نخست‌وزیر عراق گفت: «کنترل خط لوله نفت کردها به ترکیه در منطقه فیش‌خابور نیز باید در اختیار حکومت فدرال قرار بگیرد. آنها بسیار برای استقلال اقتصادی خود به آن متکی هستند.»

وی در عین حال «ابراز امیدواری کرد که بعد از شکست داعش و کردهای جدایی‌طلب، صلح در عراق برقرار شود... هدف نیروهای عراقی، که از سه سال پیش علیه داعش می‌جنگند، پاک‌سازی بادیه از عناصر این گروه و رسیدن به مرزهای مشترک با سوریه است.»

العبادی در این مصاحبه همچنین اظهار داشت که شمار تلفات نیروهای عراقی در جریان ورود آنها به مناطق موردمنازعه با کردها، که از سوریه در غرب تا ایران ادامه دارد، کم بود.

نخست‌وزیر عراق گفت: «به نیروهای امنیتی، دستورهای لازم را دادم که هیچ‌گونه خون‌ریزی صورت نگیرد. تمامی مرزها و گذرگاه‌های مرزی باید تحت کنترل کامل حکومت فدرال عراق باشند.»

العبادی در ادامه گفت: «من خواهان آن هستم که نیروهای پیشمرگه بخشی از نیروهای امنیتی عراق شوند یا این‌که به یک نیروی محلی کوچک تبدیل شوند.»

وی درخصوص نقش سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بحران کرکوک، گفت: «او قطعا هیچ‌گونه نقش نظامی در جریان بحران کرکوک نداشت. من می‌توانم به شما این اطمینان را بدهم که او هیچ تاثیری بر اتفاقاتی که در کرکوک می‌افتد، نداشت.»

 

نیروهای نخست‌وزیر کرکوک العبادی عراقی پایان امنیتی کردستان نیمه‌مستقل نداشت نیروی فدرال سوریه ادامه حکومت هیچ‌گونه سردار دهه‌ای تأکید سلیمانی گذرگاه‌های کنترل کردها