برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- کاوش اضطراری محوطه کورگان ابللو واقع در شهرستان اهر در استان آذربایجان شرقی با هدف تاریخ‌گذاری و تشخیص ساختار معماری کورگان در حال انجام است.

مازندمجلس:

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان،محمد فیض‌خواه سرپرست کاوش اضطراری محوطه کورکان روستای ابللو امروز سه شنبه 9 آبان 96 با اعلام این خبر گفت:شاخص بودن کورگان ابللو و احتمال تخریب کامل آن سبب درخواست مجوز کاوش اضطراری از پژوهشکده باستان‌شناسی کشور شد.

این باستان‌شناس با اشاره به حضور کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان آذربایجان شرقی در محل کاوش گفت:تخریب زیاد فضای اتاق تدفین توسط قاچاقچیان نتیجه‌گیری درباره تاریخ‌گذاری و تشخیص ساختار معماری کورگان را مشکل می‌کند.

تنها یافته‌های مصون از دستبرد قاچاقچیان

وی افزود: در حال حاضر از جمله یافته‌هایی که از دستبرد قاچاقچیان محفوظ مانده می‌توان به دو عدد سر پیکان سنگی و قطعات سفال مطالعاتی شاخص دوران مفرغ جدید اشاره کرد.

فیض خواه با ابراز تأسف از تخریب شدید این کورگان به همراه کورگان‌های اطراف آن توسط حفاران غیر مجاز در چندین سال اخیر گفت: کورگان ابللو به قطر 40 متر و به شکل کاملا مدور است که در وسط آن اتاق تدفین با استفاده از تخته سنگ‌های عظیم ساخته شده است.

به گفته این باستان‌شناس، طول و عرض اتاق تدفین 2/5*6 متر و فاصله بین اتاق تدفین و رینگ خارجی با استفاده از لاشه سنگ‌های بزرگ به صورت تپه‌ای تا ارتفاع 2 متر پر شده است.

تدفین به صورت قبور تپه‌ای

فیض‌خواه با توضیح این که کورگان نوعی تدفین به صورت قبور تپه‌ای بوده که از هزاره چهارم تا هزاره یکم پیش از میلاد تداوم داشته است، گفت: نمونه اول کاوش کورگان در شرق روسیه انجام شده و گستره این کورگان‌ها در منطقه اوراسیا تا شرق اروپا وجود دارد.

وی با اشاره این نکته که تا کنون مطالعات جامعی بر روی کورگان‌های ایران انجام نشده است، کورگان ابللو را به همراه چندین کورگان اطرافش، یکی از شاخصه‌های فرهنگ کوچروی در اواسط هزاره 2 قبل از میلاد در منطقه آذربایجان (شمالغرب ایران) دانست.

فیض خواه با اشاره به صدور مجوز این کاوش توسط ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری ابراز امیدواری کرد:کاوش اضطراری کورگان اَبِللو در شناخت بخشی از دوره مفرغ جدید یعنی اواسط هزاره دوم قبل از میلاد منطقه کمک کرده و اهمیت باستان‌شناسی را برای اهالی منطقه بیشتر نشان دهد و همچنین گامی برای فرهنگ‌سازی برای حفاظت آثار تاریخی باشد.

 

کورگان تدفین ابللو تخریب اشاره هزاره اضطراری منطقه میلاد چندین استفاده اواسط سنگ‌های کورگان‌های تپه‌ای قاچاقچیان باستان‌شناسی محوطه بیشتر باستان‌شناس میراث‌فرهنگی ابراز دستبرد آذربایجان همراه