برگزیده ها
خط آهن قزوین - رشت تا پایان سال تحویل داده می‌شود/تشکیل سازمانی در کریدور ترانزیتی خلیج‌فارس - دریای سیاه

مازندمجلس: معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تکمیل خط آهن قزوین - رشت تا سه ماه آینده و تحویل آن به راه‌آهن تا پایان سال، گفت: سازمانی در کریدور ترانزیتی خلیج‌فارس - دریای سیاه تشکیل می‌شود تا بخش خصوصی و فورواردرها محلی برای رفع مشکلات خود داشته باشند.

مازندمجلس:، اجلاس گروه کاری حمل‌ونقل بین‌المللی در کریدور خلیج‌فارس - دریای سیاه (جنوب - غرب) امروز در شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری است و تا فردا ادامه دارد. این اجلاس بین 5 کشور ایران، آذربایجان، لهستان، گرجستان و اوکراین برگزار می‌شود.

در این اجلاس مدیرعامل راه‌آهن، اظهار داشت: امیدواریم اجلاس گروه کاری حمل‌ونقل بین‌المللی در خلیج‌فارس موجب توسعه کریدورهای ترانزیتی منطقه شود. 

سعید محمدزاده افزود: کریدور جنوب - غرب اهمیت بالایی در انتقال کالا و ترانزیت دارد و تأثیر شگرفی در توسعه اقتصادی کشورهای حاشیه این کریدور خواهد داشت. 

وی ادامه داد: این 5 کشور به عنوان نمایندگان راه‌آهن و کریدور خلیج‌فارس - دریای سیاه باید تلاش کنند و با تصمیمات مناسب شرایطی فراهم تا بیشترین استفاده از این کریدور انجام شود.

مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: هدف ما این است که کل شبکه راه‌آهن‌های منطقه، یک شبکه شود و تلاش می‌کنیم عواملی که موجب بروز کندی سیر در مسیر می‌شود را رفع کرده و بهره‌وری کریدور را ارتقا دهیم. 

محمدزاده یادآور شد: هدف نهایی افزایش مبادله کالا و ترانزیت و توسعه فعالیت‌ این مسیر است؛ جذابیت کریدور خلیج فارس - دریای سیاه را باید با مدیریت تعرفه افزایش دهیم. این به معنای کاهش تعرفه نیست بلکه باید در زمان‌های مشخص، به سرعت درباره تعرفه تصمیم بگیریم و بیشترین جذابیت را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: تشکیل شرکت‌های مشترک بین مجموع کشورهای عضو کریدور خلیج‌فارس - دریای سیاه ضروری است؛ بخش‌های خصوصی باید این شرکت‌ها را راه‌اندازی کنند و حمل‌ونقل را از مبدأ تا مقصد توسط شرکت‌های کریدور، مدیریت کنیم.

مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: روز آینده در ایران میزبان رؤسای جمهور کشورهای روسیه و آذربایجان هستیم و یکی از محورهای مذاکره سه رئیس جمهور مسأله کریدور شمال - جنوب است. 

محمدزاده افزود: با همکاری کشور آذربایجان در فعال‌سازی کریدور ریلی آستارای ایران - آستارای آذربایجان اقدامات مناسبی انجام شده است و به زودی اولین قطار کانتینری در این مسیر ریلی حرکت می‌کند.

وی بیان کرد: راه‌آهن قزوین - رشت بخشی از این کریدور است که در مراحل آخر تکمیل قرار دارد و امیدواریم در کمتر از سه ماه آینده افتتاح شده و هدف‌گذاری شده است که قبل از سال 96 تحویل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران شود. 

مدیرعامل راه‌آهن افزود: برای قطعه ریلی رشت - آستارا با سرمایه‌گذاری مشترک عملیات احداث راه‌آهن هم به زودی آغاز می‌شود. 

محمدزاده تأکید کرد: باید تصمیماتی برای کریدور خلیج‌فارس - دریای سیاه اتخاذ کرد تا بخش خصوصی با بهترین پیشنهاد در این حوزه مواجه شود و استقبال صاحبان کالا افزایش یابد. همچنین ضروری است سازمانی در این کریدور ریلی داشته باشیم تا بخش خصوصی، فورواردرها به هر بخشی که مشکلات داشت بتواند مشکل خود را از این طریق رفع کند.

کریدور راه‌آهن دریای خلیج‌فارس ادامه مدیرعامل آذربایجان محمدزاده تعرفه کشورهای افزایش افزود توسعه حمل‌ونقل اجلاس خصوصی آینده جمهور آستارای جذابیت ضروری مدیریت بیشترین مشترک شرکت‌های امیدواریم سازمانی تشکیل تحویل قزوین ترانزیتی اقتصادی منطقه اسلامی جمهوری بین‌المللی ترانزیت