برگزیده ها
ایران و هند تفاهمنامه مبادلات کالا از طریق بورس را امضا کردند

مازندمجلس: کیش- ایرنا- «حامد سلطانی نژاد» مدیرعامل بورس کالای ایران و «راجش سینها» مدیرعامل بورس الکترونیک کالایی و مشتقه ملی هند، تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، این تفاهمنامه امروز (سه شنبه) در حاشیه دومین روز برگزاری نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی امضا شد.
براساس این تفاهمنامه، معاملات کالایی 2کشور از طریق سکوی مشترک معاملاتی بین بورس کالایی ایران و هند انجام می شود که مرحله نخست آن معاملات قیر است.
از طریق این سکوی مشترک، بازرگانان 2 کشور می توانند وضعیت سفارش های ارایه شده و قیمت ها را رصد کنند.
در آغاز اجرای این طرح، برای نخستین بار یک هزار تن قیر تولیدی شرکت نفت جی از طریق وب سرویسی که مقدمه راه اندازی سکوی مشترک معاملاتی 2بورس است، مبادله شد.

** دریافت قیر بی کیفیت از بازار ایران؛ دلیل همکاری مشترک بورسی ایران و هند
مدیرعامل بورس کالای ایران در این آیین در پاسخ به خبرنگار ایرنا گفت: ایده همکاری مشترک با بورس کالایی هند ریشه در شکایت هایی دارد که بازرگانان بزرگ هندی از دریافت قیر بی کیفیت از بازار ایران را داشتند.
حامد سلطانی نژاد یادآور شد: قیر تولید شده در ایران به ویژه در شرکت های «نفت جی» و «پاسارگاد» از بالاترین کیفیت در سطح جهانی برخوردار است.
وی افزود: در چند ماه گذشته مذاکراتی بین این 2بورس صورت گرفت و مقرر شد 2 تیم نرم افزاری از بخش آی.تی، کارگروهی تشکیل دهند تا زیرساخت های لازم برای شکلگیری سکوی معاملاتی مشترک ایجاد شود.
«دستاورد این کارگروه ایجاد وب سرویسی است که کالاهای هر 2بورس را به صورت جداگانه روی صفحه وب به نمایش درمی آورد».
مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: به واسطه وجود این وب سرویس تاجران هندی و ایرانی می توانند به شکل مستقیم در فضایی که قیمت عادلانه تر کشف و کیفیت تضمین می شود جزییات و روند معاملات کالاهای مورد مبادله را مشاهده کنند.

** برنامه ریزی برای راه اندازی کامل سکوی مشترک بورسی
مدیرعامل بورس الکترونیک کالایی هند نیز گفت: این تفاهمنامه آغاز ارتباط با بورس کالای ایران است و پس از عملیاتی شدن این وب سرویس، در مسیر راه اندازی کامل سکوی مشترک قدم برمی داریم.
«راجش سینها» یادآوری کرد: هند واردات پرحجمی از قیر ایران دارد و محصولات غذایی را مانند برنج به ایران وارد می کند.
وی ابراز امیدواری کرد بزودی عمده واردات و صادرات 2کشور از طریق سکوی معاملات مشترک بورس کالایی با تضمین قیمت و کیفیت محصولات انجام شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
اقتصام*2022*1070*1961* خبرنگار: میثم طاهری* انتشار: مریم مسعود

اقتصاد

بورس

نمایشگاه بین المللی بورس

بانک

بیمه

هند

مشترک کالایی کیفیت معاملات تفاهمنامه کالای معاملاتی 2بورس اندازی نمایشگاه ایرنا خبرنگار سرویس کالاهای ایجاد تضمین واردات اقتصادی محصولات المللی همکاری بازرگانان حاشیه سرویسی مبادله دریافت بازار 2کشور توانند