وی رقیب فعلی این کریدور را مسیر دریایی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر نرخ حمل کالا از طریق دریا نسبت به کریدور خلیجفارس ـ دریای سیاه، ارزانتر است که همه تلاش ما این است که تعرفههای ریلی حمل کالا در این کریدور را به دریایی نزدیک کنیم و از سوی دیگر مدت زمان حمل کالا را به حداکثر سه هفته در این کریدور برسانیم، در حالیکه در بخش دریایی این رقم بیش از 50 روز است.
عاشوری ادامه داد: تعرفههای حمل بار در کشورهای مختلف متفاوت است و هر کدام از راهآهنها بر اساس نظام تعرفه بینالمللی، تعرفهگذاریهای متفاوتی از نظر نرخ دارند.
عضو هیأت مدیره راهآهن گفت: ما در کریدور خلیجفارس ـ دریای سیاه به همراه 4 کشور دیگر (آذربایجان، لهستان، گرجستان و اوکراین) به دنبال یکسانسازی تعرفههای این کریدور و کاهش ارقام تعرفه هستیم.
عضو هیأت مدیره راهآهن اضافه کرد: در حال حاضر تعرفههای حمل بینالمللی کالا از بمبئی هند به بندر عباس، آستارا، گرجستان، دریای سیاه، اوکراین و لهستان نسبت به تعرفههای دریایی بیشتر است که در اجلاس گذشته با همکاری 5 کشور 30 درصد رقم تعرفه را در راستای جذب صاحبان کالا، کاهش دادیم.
وی ادامه داد: هماکنون در حال تنظیم تعرفههای سال 2018 هستیم تا کاهش بیشتری داشته باشد و بدین ترتیب جذابیت کریدور خلیجفارس ـ دریای سیاه برای صاحبان کالا افزایش یابد.
عاشوری اضافه کرد: روز آینده در ادامه اجلاس امروز با تجار، صاحبان کالا و فورواردرهای ایرانی، آذربایجانی، لهستانی، گرجستانی، اوکراینی و... خواهیم داشت تا مشکلات جابهجایی کالا در این کریدور را از زبان آنها بشنویم.
عضو هیأت مدیره راهآهن همچنین درباره راهاندازی اولین قطار کانتینری آزمایشی در کریدور خلیجفارس ـ دریای سیاه گفت: در این باره در حال برگزاری جلسات کارشناسی هستیم زیرا از نظر تعرفهای و نرخ این مسیر هنوز جذابیتی برای صاحبان کالا ندارد.
عاشوری بیان کرد: فعالسازی این کریدور دو ماه پیش از سوی روسای راه آهنهای ایران، آذربایجان، گرجستان، لهستان و اوکراین در قالب توافق نامهای امضاء شد.