برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: محکومیت مهندسان متخلف را در ۲هزار پرونده قبول داریم و در زمینه تخلفات مهندسان و امضا فروشی ادعا نمی‌کنیم تخلفاتی وجود ندارد.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حسن قربانخانی گفت: ما ۱۲۰ هزار نفر مهندس در استان تهران داریم که اصلا مدعی نیستیم در چنین جامعه گسترده ای تخلف وجود ندارد. الان پلها، ساختمانها و بسیاری ابنیه را در سطح شهر نگاه کنید ببینید همه اینها را مهندسان ساخته اند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در خصوص پرونده تخلف ۴۰ میلیارد تومانی گفت: آن پرونده در دادگاه در حال رسیدگی است. آخرین اتفاق اینکه قاضی پرونده به بانک شهر دستور داده حق ندارد به آن پول دست بزند بانک هم هر ماه سود پول ما را می دهد. صرفا نمی توانیم به دلیل مشکلاتی که برایمان ایجاد کردند پولمان را جابه جا کنیم.

قربانخانی در پاسخ به این سوال که در زمان وقوع تخلف ۴۰ میلیارد تومانی چه سمتی در سازمان نظام مهندسی داشته است، گفت:  در زمانی که  ۴۰ میلیارد تومان اتفاق افتاد من عضو هیات مدیره بودم. طرح اولیه این بود که گفتند بانک شهر در بافت فرسوده وام می دهد و اگر نظام مهندسی پول خود را به آنجا ببرد به بحث اشتغال و نیز ساخت و ساز در بافت فرسوده خدمت می کند ... اما در عمل مسوولان بانک برگه‌های سفید امضایی را از مسوولان وقت سازمان گرفتند و سپرده ما را وجه تضمین یک شرکت قرار دادند. لذا تخلف صورت گرفته بخش عمده‌ای از آن متوجه بانک است.

رییس نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به آمار شکایتهای مطرح شده از این سازمان گفت:  از ۵۰۰۰ مورد پرونده تشکیل شده برای سازمان نظام مهندسی در مراجع قضایی تنها ۲۰۰۰ مورد منجر به محکومیت شده که خیلی از این موارد را خود نظام مهندسی پیگیری می کند.

وی درباره نظر سازمان نظام مهندسی درخصوص اصلاحیه آیین نامه کنترل ساختمان گفت: این آیین نامه هم می تواند موارد مثبت و منفی داشته باشد. ولی شهرداریها نشان دادند به این قوانین تمکین نمی کنند. همین امروز مجری دارای صلاحیت را داریم ولی تقریبا تمام شهرداریها این را انجام نمی دهند. تجربه ۲۲ ساله نشان داده که سازمان نظام مهندسی به ساخت و ساز کمک کرده است اما شهرداری بخشهایی را عمل می کند که برایش مزایا و محاسنی داشته باشد و در پروسه ساخت و ساز قطعا آن مواردی را که دوستان مدنظر دارند اصلاح شود انجام نخواهد شد.

قربانخانی همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به کشف امضاهای جعل‌شده در سال‌های گذشته (۹۳) به تعداد بیش از ۲۸ هزار مورد و اقداماتی که سازمان برای برخورد با متخلفان انجام داده و برای جبران و اصلاح ساختمانها انجام داده است، اعلام کرد که عملا سازمان در این مورد پاسخگو نیست و در این مورد هیچ مسئولیتی متوجه سازمان نظام مهندسی ساختمان نخواهد بود.

وی با اشاره به آمار خدمات ارایه شده توسط سازمان نظام مهندسی افزود: از سال ۱۳۹۲ به بعد ۳۲ هزار بازدید گودبردداری شهر تهران داشتیم که از این تعداد ۲۱۰۰ مورد مربوط به سال ۹۶ است. ۶۲ درصد کاهش در گودبرداری شهر تهران داشتیم که کمک کرد اتفاقات ناگوار کم شود. ۱۴ هزار و ۵۰۰ بازدید موردی داشتیم که از این تعداد ۲۰۰۰ مورد در سال ۹۶ بوده است. ما باید ساختمانهایی داشته باشیم که ایمنی، بهداشت، روشنایی، صرفه جویی در مصرف انرژی آنها بالا باشد.

رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران ادامه داد: طی ۲ سال اخیر در بازدیدهای خود رشته های معماری، برق، مکانیک و  مصالح را اضافه  کردیم. ما با موسسه استاندارد تفاهم نامه ای داشتیم که مصالح مصرفی در ساختمانها را در محل مصرف کنترل کنیم. در بخش تیرچه اقدامات خوبی داشتیم. در بحث بتن، سازه های فولادی، شرایط بهتری پیدا کرده ایم. در این راستا سازمان نظام مهندسی میلیاردها تومان هزینه بازدیدها را داشته بدون اینکه ریالی از دولت پول بگیرد.

قربانخانی خاطرنشان کرد: طی چهار سال گذشته ۱۸۰ هزار ارجاع در رشته های مختلف به اعضا داشتیم. اعضای دارای پروانه ما در سال ۱۳۹۰ بالغ بر ۱۱ هزار نفر بودند در سال ۱۳۹۵ این عدد به ۶۰ هزار نفر رسیده است. یعنی طی این مدت ۵ برابر شده است. در صورتی که در سال ۱۳۹۲ در شهر تهران ۲۰ میلیون متر مربع پروانه ساختمانی صادر شده و در سال ۱۳۹۵ این عدد به ۱۰ میلیون متر رسیده است که نشان می دهد پروانه های ساختمانی نصف شده است.

قربانخانی تاکید کرد: اگر دوستانمان در شهرداری به جایی برسند که منابع درآمدی شهر بتواند هزینه های آنها را پوشش دهد آرزوی همه است. برای اینکه تراکم فروشی باعث ترافیک و آلودگی های زیست محیطی شده است. سودش را بعضی افراد برده اند و ضررش به مردم رسیده است.

وی درباره روند مال سازی و مجتمع های بزرگ تجاری گفت: این مال سازیهایی که اتفاق می افتد واقعیت این است که در شهری به این پرترافیکی بجز گرفتاری برای مردم، مشکلی را حل نخواهد کرد. لذا مواردی هم که ساخته شده استانداردهای روز دنیا در آن رعایت نشده است. بنابراین کسانی که مال سازی کردند در جهت منافع فردی خودشان بودند اما گرفتاری هایی برای مردم ایجاد کردند. مثلا کوروش در بزرگراه ستاری مردم را دچار مشکلاتی کرده است. طبیعی است که اگر مطالعات اولیه انجام می شد اجازه چنین کاری آنجا داده نمی شد.

مهندسی تهران داشتیم قربانخانی ساختمان استان پرونده اتفاق اینکه نخواهد میلیارد تعداد پروانه داریم ساختمانها رسیده گرفتاری اصلاح دارای شهرداری مواردی ساختمانی مصالح هزینه میلیون بازدید شهرداریها گذشته دادند تومانی مشکلاتی ایجاد ساخته ندارد مهندسان برابر تومان اولیه موارد درباره اشاره متوجه فرسوده مسوولان کنترل