برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - ایسنا نوشت:رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری تاکید کرد: از آقای ناطق 29وری درخواست می کنم احساس تکلیف شرعی کنند و تشریف بیاورند دوباره وارد فعالیت‌های سیاسی شوند.

مازندمجلس:محمدرضا باهنر ظهر امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری خود با رسانه‌ها در محل دفتر جام در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره آینده فعالیت سیاسی حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری اظهار کرد: من همواره در محافل خصوصی و از طریق رسانه‌ها از آقای ناطق خواسته‌ام که به فعالیت‌های سیاسی بازگردند البته بعضی‌ها احتیاط می‌کنند و می گویند به شرطی که ایشان به نفع اصولگراها کار کنند، بازگردند اما من این مسئله را قبول ندارم. خاستگاه آقای ناطق اصولگرایی است و جناح‌ها هر قدر که لیاقت داشته باشند از حضور ایشان استفاده می‌کنند.

وی افزود: ایشان در صحبت‌هایشان به من می‌گویند که من احساس تکلیف شرعی نمی‌کنم که به صحنه بیایم اما من بازهم از آقای ناطق درخواست می‌کنم که احساس تکلیف شرعی کنند و تشریف بیاورند و بدانند که ما و امثال ما هیچ شرط و شروطی برای ایشان نداریم. البته در مسئله ریاست جمهوری جمع بندی ایشان حمایت از آقای روحانی بود که آن را اعلام کردند و استدلالشان هم برای استعفا از دفتر بازرسی مقام معظم رهبری این بود که مواضع سیاسی با کار در دفتر آقا همخوانی ندارد.

باهنر در واکنش به موضوع سپنتا نیکنام و موضع شورای نگهبان در این زمینه تاکید کرد: از نظر حقوقی فقهای شورای نگهبان به تکلیف خود عمل کرده‌اند و تصمیمی گرفته و اعلام کرده اند که قابل احترام است. من مقداری از کسانی که در سابق از نهادهای حکومتی دفاع می کردند و حالا به خاطر این موضوع یه آن حمله می‌کنند گلایه می کنم. شورای نگهبان حق داشته، وظیفه اش بوده و ما هم صلاحیتی در این زمینه نداریم اما اگر شورا به این نتیجه رسیده که البته رسیده بحث اینکه آیا در مقام اجرا نافذ است و چه مرجعی می تواند در این قضیه تصمیم بگیرد، فرق دارد.

وی در ادامه یادآور شد: غیر از قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا که از فیلتر شورای نگهبان می گذرد این شورا وظیفه اجرایی و نظارتی درباره آن ندارد اما اگر بخواهد ماده تبصره یا بندی از قانون انتخابات شوراها را لغو کند از نظر قانون اساسی این حق را دارد. اگر شورای نگهبان رسما اعلام کند که فلان بند باطل است این مسئله به مجلس می رود که آنجا ممکن است بپذیرند و یا ممکن است اصلاح کنند که در این صورت با توجه به شرح وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام می تواند این موضوع به مجمع بیاید. البته اگر حضرت آقا این مسئله را یک معضل تشخیص بدهند که مجمع باید به آن رسیدگی کند بازهم طبق شرح وظایف مجمع می تواند در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شود.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره دیدار اعضای جامعه روحانیت مبارز با حسن روحانی خاطر نشان کرد: این دیدار به تقاضای جامعه روحانیت بوده و آقای روحانی در آن شرکت کرده و حتی قول داده که حاضرم اگر جلسات در دفتر ریاست جمهوری برگزار شود در آن شرکت کنم که آنهم طبیعی است و در زمان آقای هاشمی هم این اتفاق می افتاد. از نظر مواضع بالاخره فلز و خواستگاه آقای روحانی اصولگرایی است و عموما مواضعش تا قبل از ریاست جمهوری بر مبنای اصولگرایی بوده است. البته این فاصله‌های سینوسی است و کم و زیاد می شود. چون جریانات سیاسی ما حزب نیستند و مواضعشان تند و کند می شود.

وی ادامه داد: در جریان اصلاح طلب هم همین گونه است و اصلاح طلبان مجلس ششم با مجلس دهم زمین تا آسمان فرق دارند. در جریانات سیاسی تا حزبی فراگیر و قدرتمند نباشد این قبض و بسط‌ها و جود خواهد داشت. برای همین هم من به همه وقتی به قدرت می‌رسند توصیه می کنم که به تندروها میدان ندهند. الان موضع جامعه روحانیت مبارز به آقای روحانی خیلی نزدیک شده عده‌ای می‌گویند آقای روحانی از مواضع اصلاح طلبی دست برداشته اما او هیچ وقت اصلاح طلب نبوده است.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به سوالی درباره جمنا و برنامه‌ها و فعالیتهای آن در زمان انتخابات و پس از آن خاطر نشان کرد: معتقدم وقتی انتخابات تمام می شود آن را خیلی کش ندهیم. در ذات انتخابات رقابت وجود دارد و باید از نظر زمانی محدودش کنیم اما این بدان معنا نیست که تشکیلات‌ها در فکر رقابت نباشند. جمنا یک پدیده جدید بود و چون چند حزب فراگیر قدرتمند در کشور نداریم معمولا رقابت‌ها بین جناح‌ها شکل می‌گیرد و چون محدوده و مرزهای جناح‌ها شناور است وقت زیادی صرف می‌شود که جناح‌ها در میان خود وحدت به وجود بیاورند و هر بار هم این مسئله باید تکرار شود که بعد از آن دیگر زمان، انرژی و سرمایه زیادی نمی‌ماند.

وی افزود: جمنا تشکیلات جدیدی بود و چندین هدف داشت. من خیلی قبول ندارم که جمنا شکست خورد چون باید روندها رابررسی کنیم. اصولگراها در انتخابات 96 دو سه گام نسبت به سال 92 که وحدتی به وجود نیامد و آرا پراکنده شد جلوتر بودند. امسال با وجود انتقادهایی که به جمنا بوده و هست توانست رای 40 درصدی را پشتوانه کاندیدای خود کند. اگر قرار باشد از 50 درصد عبور کند باید تلاشهایی انجام شود.

باهنر با بیان اینکه جمنا علاوه بر سرمایه‌های سیاسی به سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی هم بها داد گفت: این کار قبلا انجام نمی‌شد. از طرفی جمنا تلاش کرد که تصمیم گیری‌های فقط از بالا به پایین نباشد. البته وقت کم بود و شتابزده عمل شد. بعضی تشکل‌ها هم چون شریک پیدا کرده بودند دلخوری‌هایی داشتند. با وجود نقص‌ها نتیجه مثبت و رو به جلو بود. باید اشکالات جمنا که در گفتمان و ساختار است در آینده برطرف شود تا موفقیت بیشتری داشته باشد.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه آیا در جلسات هیئت مشورتی جمنا شرکت می‌کنید عنوان کرد: بله من به جلسات مشورتی دعوت می‌شوم و گاهی شرکت می‌کنم. البته همیشه وقت نمی‌کنم که شرکت کنم. بحث‌ها بیشتر روی اصلاح تشکیلات و گفتمان و چاره اندیشی برای دوره‌های بعد است که البته هنوز زود است به جمع بندی برسیم چراکه به سرمایه و زمان نیاز دارد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به شکست‌های پیاپی اصولگرایان آیا تغییرات ریشه‌ای در راهبرد آنها صورت می‌گیرد، بیان کرد: من این مسئله شکست‌های پیاپی را که مطرح می کنید را به این عنوان قبول ندارم. ما باید مسائل را نسبی نگاه کنیم و ببینیم چه اتفاقاتی افتاده است. درست است که در سالهای 92 و 96 کاندیدای مورد نظر ما انتخاب نشد اما در سال 96 با توجه به اینکه کاندیدای اصولگرایی دفعه اولش بود و پشت سرش تجربه ای نداشت از طرفی در میاندوره رئیس‌جمهور مستقر بودیم، توانست 40 درصد رای بیاورد که نتیحه خوبی است و نسبت به انتخابات 92 موفقیت آمیز بوده است.

باهنر افزود: در مجلس هم درست است که در تهران حتی یک اصولگرا رای نیاورد اما نتیجه نهایی ترکیب مجلس بعد از شروع کار مشخص شد و اصلاح طلبان نتوانستند ریاست مجلس را به دست آورند. البته آقای عارف هم شکست نخورد و جریان اصلاحات نسبت به مجلس نهم که 25 نفر بودند تعدادشان از 100 نفر گذشت. که قدم روبه جلویی بود. البته برای ریاست کفایت نکرد. با وجود این توضیحات جریانات سیاسی همه باید تلاش کنند که خودشان را اصلاح و در ادبیاتشان تجدید نظر کنند. حتما ماهم در حرکت‌هایمان به نتایجی می‌رسیم که ادبیات و گفتمان خود را اصلاح کنیم.

نایب رئیس پیشین مجلس در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نزدیک بودن 13 آبان خاطر نشان کرد: این تنها روزی است که مبتنی بر قانون مجلس به عنوان روز مبارزه با استکبار جهانی نامگذاری شده است. بعضی‌ها تصور می‌کردند که شاید مشکلات ما با آمریکا حل شود ولی می‌بینیم که این دیوار بی‌اعتمادی بلندتر و خصومت آمریکایی‌ها بیشتر می‌شود و دم از تغییر نظام می‌زنند. مضحک است که با وجود این حرف‌ها دم از مذاکره هم می‌زنند.

باهنر در ادامه اظهار کرد: آنها اگر یک ذره تدبیر و عقل داشتند با رفتارهایشان در مذاکرات قبلی و اینکه هنوز مهر قرارداد قبلی خشک نشده آن را زیر پا می گذارند، پیشنهاد مذاکره جدید نمی دادند. این کار مسخره است. البته تنها مخصوص برجام نیست. در کل، آمریکا و سیاست‌هایش باعث انزوای خود می شود. آقای ترامپ هم نه جای خودش در آمریکا و نه جای آمریکا در جهان را هنوز پیدا نکرده است.

رئیس جبهه خط امام و پیروان رهبری در پایان با تسلیت ایام اربعین یادآور شد: هموطنان‌مان عازم کربلا هستند و قرار است در مانور بزرگ وحدت و امنیت که مایه عزت اسلام عزیز و شیعیان است شرکت کنند. بحمدلله عراق از خیلی از مشکلات و گرفتاری‌ها عبور کرده و پایمردی ملت و دولت عراق و مرجع عالیقدر آیت‌الله سیستانی به نتیجه رسیده که امسال هم میهنان ما و مردم در فضای امن‌تری در عراق حضور دارند. البته هنوز مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم به زودی بساط قتل و کشتار در عراق و سوریه و یمن جمع شود.

2929

 

البته سیاسی اصلاح انتخابات باهنر روحانی مسئله نگهبان شورای اینکه ریاست اصولگرایی نتیجه آمریکا قانون جناح‌ها درباره جامعه موضوع جلسات مواضع جریانات رسیده رهبری روحانیت کاندیدای تشخیص گفتمان عنوان تواند اعلام ادامه ندارم جمهوری تکلیف افزود نداریم امسال تشکیلات توانست سرمایه رسانه‌ها سرمایه‌های زیادی نباشد نزدیک رقابت می‌گیرد داشتند سپنتا بیشتر می‌زنند شکست‌های پیاپی مشکلات فعالیت مشورتی مذاکره قدرتمند موفقیت اصولگرا درخواست طلبان تصمیم نمی‌کنم احساس یادآور می‌گویند بازهم می‌کنم ندارد بیاورند زمینه وظیفه وظایف اصولگراها اظهار آینده جریان دارند مبارز بازگردند مصلحت پیروان دیدار بعضی‌ها فراگیر