برگزیده ها

مازندمجلس: با شروع زمزمه هایی مبنی بر بازگشت حجت الاسلام ناطق نوری به عذصه سیاست، اصول گرایان در پی جذب وی و بازگرداندن او به خانه اولش هستند.

مازندمجلس: گروه سیاست نامه نیوز: همه چیز مهیا شده تا او بازگردد؛ حالا وقت سیاست‌ورزی است آن هم در عیان. از راست و چپ گویا خیلی‌ها هستند که بعد از سال‌ها دعوت بی‌ثمر اکنون امیدوار شده‌اند. او به دیدار علم‌الهدی و رئیسی در مشهد رفته و این‌جا در پایتخت هم محمدرضا باهنر از او خواسته تا احساس تکلیف کرده و به عرصه سیاست‌ورزی بازگردد. می‌گویند او به جهت حضورش در یک پست حساس طبیعتاً محدودیت‌هایی برای خود متصور بوده تا مبادا کارهایش و حرف‌هایش نسبت جانبداری پیدا نکند. اکنون که او از این سمت رفته ، فضا برای فعالیت‌های سیاسی‌اش مهیاتر شده است. همین هم هست که گمانه‌زنی‌ها در مورد او به شدت افزایش یافته است.
حالا مسئله این است که او به کدام سمت خواهد رفت و جانب کدام جناح را خواهدگرفت؟ آیا به خانه اول و اصلی‌اش یعنی راست‌گرایی باز خواهدگشت یا که نه به جهت قرابت‌های پدید آمده با اصلاح‌طلبان به آن‌سو متمایل خواهد شد؟ این وسط کسانی هم هستند که می‌گویند او میانه را خواهد گرفت و همان جایی خواهد ایستاد که روزی هاشمی‌رفسنجانی بود و اکنون حسن روحانی قرار دارد.
 ناطق‌نوری جزء اصول‌گرایان است/اعتدال یک جناح سیاسی نیست
حسین نجابت، نماینده اسبق ادوار مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نامه نیوز می گوید : اصولگرایی یک طیف است که در برگیرنده سلیقه‌های مختلف است. طبعاً آقای ناطق‌نوری جزء اصول‌گرایان است؛ سوابق هم همین موضوع را نشان می‌دهد اما مدتی را تشخیص داده‌بودند فعالیت سیاسی نداشته باشند؛ اکنون هم مشخص نیست که فعالیت سیاسی داشته باشند یا خیر. 
این فعالی سیاسی اصول‌گرا افزود: حوزه سیاسی دائما فراز و نشیب و اصلاح دارد؛ حوزه‌های مختلفی دارد. ممکن است افراد از یک جبهه به یک جبهه دیگر بروند؛ یا ممکن است در یک جبهه انشقاقی ایجاد شود و حرف‌های نویی زده‌شود. بنابراین ممکن است برخی تشکل جدیدی را ایجاد نمایند و اصطلاحاً جریان سومی را ایجاد کنند. بایستی صبر کنیم و ببینیم موضع‌گیری‌های آینده آقای ناطق‌نوری به چه شکل خواهد بود، آن موقع می‌توان خط مشی جدید ایشان را تشخیص داد.
وی تأکید کرد: اعتدال یک جناح سیاسی نیست؛ اعتدال یک رویکرد است و هرکدام از طیف‌های سیاسی می‌توانند، ادعا کنند که مشی اعتدالی دارند. اصول‌گرایان یا اصلاح‌طلبان در برخی از مواقع می‌گویند اعتدالی هستند. بنابراین بایستی صبر کنیم و منتظر موضع‌گیری‌های آینده آقای ناطق‌نوری باشیم.
این استاد دانشگاه در خصوص فاصله گرفتن حجت‌الاسلام ناطق‌نوری از جناح اصول‌گرایی در گذشته، گفت: اصول‌گرایان یک طیف هستند. طبیعی است که در این طیف سنتی‌ها وجود دارند که نماد آنها حزب مؤتلفه یا جبهه خط امام و رهبری است، طیف میانه آنها رهپویان و ایثارگران هستند و طیف بعدی، پایداری هست. بالاخره هرکدام از اینها حرف‌هایی دارند، عقبه‌ای دارند و نیروهای اعتقادی که به این جناح‌ها معتقدند و عمدتاً کسانی که خود را ملزم به دفاع از حاکمیت می‌بینند در این طیف قرار می‌گیرند.
وی افزود: آقای ناطق‌نوری در برهه‌ای نپسندید مشی این افراد را. هنگامی که آقای احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شدند و البته پیش از آن با آقای احمدی‌نژاد در شورای شهر ارتباطی داشتنداز آن زمان اختلاف سلایقی به وجود آمد که ایشان ترجیح دادند کم کار باشند. که البته در نهایت آقای احمدی‌نژاد خودش با اصول‌گرایان زاویه پیدا کرد؛ آقای ناطق آن موقع کجا بودند؟ این هم ایرادای است که به ایشان وارد است.
حسین نجابت در ادامه اظهار داشت: آقای ناطق دارای مشی و رویکردی مختص به خودشان، دارند. جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا)، نماینده اصولگرایان هستند. اگر فردی بخواهد در صحنه سیاست باشد، بایستی با اینها هماهنگ باشد. باید ببینیم آقای ناطق‌نوری ایشان را می‌پسندند یا خیر. هرفردی که به‌عنوان چهره‌ای مطرح در عرصه سیاست نقش ایفا می‌کند؛ عقبه شخصی ندارد، بلکه دارای عقبه اجتماعی است که یک رویکرد و گفتمان را نمایندگی می‌کنند. باید ببینیم آقای ناطق‌نوری چه گفتمانی را نمایندگی می‌کنند و آن موقع میزان تأثیرگذاری ایشان مشخص می‌شود.
این فعال سیاسی اصول‌گرا در خصوص آینده سیاسی ناطق‌نوری، گفت: در گذشته یعنی قبل از مجلس هفتم و شورای سوم، آقای ناطق‌نوری جزء اصولگرایان بودند. ایشان آن موقع رئیس شورای هماهنگی اصول‌گرایان بودند و شاید ده سالی است که حضور جدی بین اصول‌گرایان ندارند. اما در دور جدید فعالیت‌شان موضع‌گیری‌های تازه ایشان مهم است و تعیین کننده. همان‌طور که گفتم اصول‌گرایان یک طیف گسترده هستند اما همگی یک اصول مشترک دارند؛ اعتقاد به ولایت فقیه و مواردی از این دست هستند. باید دید کجای این طیف ایشان می‌ایستند.
ناطق‌نوری سیاسی اصول‌گرایان دارند اکنون اعتدال شورای ببینیم احمدی‌نژاد آینده موضع‌گیری‌های سیاست بایستی می‌گویند ایجاد نمایندگی رویکرد هرکدام اینها دارای اصولگرایان البته به‌عنوان گذشته نیروهای اعتدالی اصول‌گرا کسانی میانه اصلاح‌طلبان سیاست‌ورزی منتظر باشیم نجابت نماینده افزود افراد باشند فعالیت اسلامی تشخیص بنابراین