برگزیده ها

مازندمجلس: عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به عوامل اقتصادی مساله بیکاری در کشور افزایش تب تحصیلات دانشگاهی در جامعه را عاملی برای بیکاری در جامعه توصیف کرد.

مازندمجلس:
علی شکوری در گفت‌وگویی با بیان این که قاعده تعادل عرضه و تقاضا در حوزه اشتغال نیز حاکم است، اظهار کرد: رشد جهشی جمعیت در دهه ۶۰ در کشور امروز باعث شده است تا متولدین آن دوره وارد بازار کار شوند که این مساله در واقع باعث افزایش عرضه نیروی تقاضا شده است، امری که به دلیل ساختارهای اقتصادی تقاضای بسیار کمی برای آن وجود دارد.
شکوری با بیان این که دولت ها باید برای اشتغالزایی نیروی کار سالیانه برای حدود ۵۰۰ هزار نفر ایجاد شغل می‌کردند، گفت‌: نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه سالیانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر به جمعیت بیکاران ‌اضافه شد. به گونه‌ای که امروزه تنها دانشگاه‌ها سالیانه حداقل ۵۰۰ هزار نفر فارغ التحصیل را به جامعه و بازار کار وارد می‌کنند که شغلی برای آنها در نظر گرفته نشده است.
وی برای تحلیل مساله بیکاری به عوامل اقتصادی اشاره کرد و گفت‌: زمانی که رشد اقتصادی در کشور کند باشد، رونقی نیز در بازار به وجود نمی آید و نیروی کاری هم جذب نمی‌شود. بسیاری از سرمایه‌گذاری ها در کشور به دلیل مشکلات اقتصادی ناپایدار هستند. امروزه می بینیم که بسیاری از موسسات اقتصادی کلان با چندین نفر کارمند و کارگر تعطیل می‌شوند که اینها بر روی مساله اشتغال بسیار تاثیرگذار است.
این استاد دانشگاه با اظهار این که امروزه تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی نسبت به دهه گذشته حدود ۱۴ برابر افزایش یافته اند، بیان‌ کرد: ورود خیل عظیمی از جوانان به دانشگاه‌ها و فارغ التحصیل شدن آنها باعث شده است تا دیگر توقع شان از اشتغال هم بالاتر برود و به هر کاری و با هر شرایطی اعم  از حقوق بالا و بیمه تن ندهند که این مساله هم باعث تشدید معضل بیکاری در کشور شده است.
شکوری در پایان در مورد پدیده فارغ التحصیلان بیکار نیز توضیح داد: به دلیل عدم ایجاد ظرفیت‌های کافی در بازار کار بسیاری از فارغ التحصیلان حتی با تحصیلات عالیه شانس پیدا کردن شغل را ندارند. علاوه بر این بسیاری از فارغ التحصیلان دوره عالیه دانشگاه‌ها باید در مراکز تحقیقاتی کشور مشغول شوند که این مراکز نیز وجود ندارند و تعدادشان بسیار کم است.
اقتصادی مساله بسیاری التحصیلان بازار شکوری سالیانه امروزه دانشگاه‌ها بسیار اشتغال نیروی تقاضا ندارند مراکز عالیه التحصیل افزایش ایجاد جمعیت اظهار بیکاری