برگزیده ها
عراقچی در مجلس: ظریف در مورد بدعهدی‌های آمریکا، 10 نامه به موگرینی نوشت

مازندمجلس: سیاست > مجلس - عباس عراقچی معاون وزیر خارجه به عنوان نماینده دولت در مجلس، در رابطه با برجام گفت: طی 10 نامه‌ای که آقای ظریف به خانم موگرینی نوشته است،‌ تمام موارد بدعهدی آمریکا ثبت و اعلام شده است.

مازندمجلس:به گزارش خبرآنلاين؛ در جلسهعلنی امروز (چهارشنبه) مجلس، گزارش شش ماهه سوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجیمجلس در اجرای برجام توسط سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی این کمیسیون قرائت شد.

پس از قرائت اين گزارش نوبت به عباس عراقچي معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارتامور خارجه و عضو تيم مذاكره كننده هسته‌اي رسيد تا از تریبون مجلس سخن بگوید. او از مجلس به خاطر گزارشمتعادلي كه از مجلس قرائت شد، تشكر كرد و گفت: خوشبختانه گزارش متعادلي كه تهيه شدهاست، همه موارد نقض عهد آمريكا را درست تشريح كرده و گزارش واقعبينانه اي بود.

عراقچي افزود: در 21 ماهگذشته وزارت خارجه در مورد برجام 7 گزارش ارائه داده است که تلاش شده كاملا واقعي باشد.

بخش هايي از صحبت‌هايعراقچي به شرح زير است:

*آمريكا سعي كرده است دراجراي تعهدات و تكاليف خود در برجام همواره با سوء نيت و در تلاش براي كاهش منافعايران در برجام حركت كند و اين اختصاص به دولت فعلي ندارد. در دولت گذشته هم بااين مشكل مواجه بوديم اما واقعيت اين است كه در دولت جديد اين روند شدت بيشتريگرفته است.

*آمريكايي ها تلاش كردند بهخاطر نقاط ضعفشان در برجام و امتيازهايي كه به ايران داده بودند، در مرحله اجرا بهنحوي عمل كنند كه منافع ايران كاهش يابد. در مجموع، امريكا تلاش كرده است كه فضايی منفي ايجاد كند و جلوي كار بنگاه هاياقتصادي كه مي خواهند با ايران فعاليت داشته باشند،‌ را بگيرد.

*طي 10 نامه اي كه آقايظريف به خانم موگريني ارسال کرده است،‌ تك تك موارد بد عهدي آمريكا را ثبت و اعلام شده است. حركت هاي اخير آمريكا با يك مقابله جهاني مواجه شده است. اينواقعيت وجود دارد كه آمريكا در شرارت هاي خودش عليه ايران و برجام در يك انزواقرار گرفته است و باقي اعضاي 5+1 به طور كامل صحيح و مشخص با سياست هاي آمريكامخالفت كردند.

* هر تلاشي براي مذاكرهمجدد در مورد برجام از نظر ما و اعضاي 1+5 كاملا مردود است. همه دنيا معتقد است كهبرجام هيچ داوري جز آژانس بين المللي اتمي ندارد و ايران به تعهداتش پايبند بودهاست.

*ايران در اوج قدرت واقتدار خود قرار دارد. برنامه هسته اي ما در همه ابعادش ادامه دارد. الحمدالله مادر اين خصومتي كه آمريكا نشان مي دهد از استحكام برخودار هستيم. ما براي تضمينبرجام روي هيچ كشور خاصي حساب باز نكرده ايم و اتكايمان به توانمندي داخلي خودماناست. وزارت خارجه به صورت روزانه تحولات را به رئيس جمهور و رئيس مجلس ارائهمي دهد، به ‌گزينه هاي محتمل و قابل دسترس براي ايران فكر كرده ايم. براي هر اقداميپيش بيني كامل كرده ايم.

27217

 

برجام ايران گزارش آمريكا قرائت خارجه کمیسیون كردند اعضاي مواجه كاملا موارد وزارت عراقچي ندارد