برگزیده ها
نایب رییس اتاق ایران: از افزایش و تک نرخی شدن نرخ ارز حمایت می کنیم

مازندمجلس: تهران-ایرنا- نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: موضع رسمی این اتاق در رابطه با نرخ ارز حمایت از تعدیل نرخ ارز، متناسب با مابه التفاوت تورم داخلی و خارجی است و چون در چهارسال گذشته تعدیل قابل توجهی صورت نگرفته است، ما از افزایش نرخ ارز حمایت می کنیم.

مازندمجلس: «پدرام سلطانی» روز چهارشنبه در بازدید از غرفه ایرنا در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها به خبرنگار این خبرگزاری افزود: ما همچنین از تک نرخی شدن نرخ ارز نیز حمایت می کنیم و اکثریت بخش خصوصی کشور موافق این سیاست ها هستند.
وی تاکید کرد: افزایش و تک نرخی شدن نرخ ارز به ضرر واردات و به سود صادرات است. اما باید مراقب دیدگاه هایی که محدود کردن واردات را تشویق می کنند، باشیم؛ زیرا آنچه به اقتصاد کشور ضربه می زند، واردات نیست؛ قاچاق کالا است و این دیدگاه قصد دارد آدرس غلط بدهد.
سلطانی ادامه داد: واردات قانونی کالا با پرداخت تعرفه، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر درآمد و غیره انجام می شود، در حالی که قاچاق هیچکدام از اینها را نمی پردازد و یک خطر جدی برای هر اقتصادی است.
به اعتقاد این مقام مسئول، دولت به جای سیاست نادرست جایگزینی واردات بهتر است ساز و کاری اتخاذ کند که بتواند قاچاق را مدیریت کند.
نایب رییس اتاق ایران بیان کرد: سیاست جایگزینی واردات که سال ها دولت به دنبال آن بوده و هنوز هم هست، راه به جایی نبرده است، زیرا هیچ کشوری نمی تواند تولیدکننده همه چیز باشد.
وی تاکید کرد: قاچاق کالا با اعمال سیاست هایی مانند واقعی شدن نرخ ارز، افزایش نرخ ارز، اعمال قوانینی که موجب شفاف سازی اقتصاد کشور می شوند، کنترل نرخ تورم و بهبود محیط کسب و کار کنترل می شود.
به گفته این فعال اقتصادی، دولت باید تصمیم های جدی و اساسی اتخاذ کند و جسورتر، صریح تر و قاطع تر باشد، اما متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است و تفکر حاکم بر دولت، خیلی با شرایط فعلی کشور متناسب نیست.
سلطانی اضافه کرد: ما تعاملمان با دولت تعامل خیلی خوبی است، اما آنجا که به این سمت می رود که دولت سیاستی را اجر کند، از اجرا خبری نیست.
نایب رییس اتاق ایران اظهار کرد: می دانیم که دست دولت برای هر اقدامی باز نیست ولی بخشی از آن محافظه کاری است، به عنوان مثال چرا دولت هدفمند سازی یارانه ها را انجام نمی دهد و آقای نوبخت (معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه) می گوید ما نمی خواهیم قیمت بنزین را بالا ببریم؟
وی افزود: آن هم دولتی که بدهکار است، دولتی که آخر هر ماه به قول خودش اشکش در می آید تا یارانه ها را بدهند. خوب، چرا نرخ بنزین را بالا نمی برند؟ اینها محافظه کاری است.
این فعال اقتصادی ادامه داد: دولت می خواهد آب توی دل هیچ کس تکان نخورد تا یک سیاستی را اجرا کند. اگر قرار باشد دولت این همه احتیاط کند، نمی تواند کشور را اداره کند. دولت الان کسری بودجه دارد.
وی ضمن اشاره به اینکه هر کشوری با یک سری تهدیدها، فرصت ها روبرو است و یک سری نقاط قوت و ضعف دارد ،گفت: اگر دولت با همین آهنگ پیش رود، فرصت ها از دست رفته و تهدیدها نمی گذارند که کفه ترازوی قوت ها سنگین تر شود.
این مقام مسئول همچنین از کاهش حقوق ورودی تلفن همراه و تبلت حمایت و عنوان کرد: طرح رجیستری طرح بدی نیست، ما موافق آن هستیم، اما بیش از آن موافق این هستیم که موبایل و تبلت حقوق ورودیشان به حداقل کاهش یابد.
وی ادامه داد: اولا اینکه این دو محصول تولید داخلی ندارند، دوم اینکه به ابزار تولید در کشور تبدیل شده اند و هر شهروندی که موبایل یا تبلت دارد به طور بالقوه یک تولیدکننده است و می تواند تولید محتوی کند.
سلطانی از دولت خواست، با مشخص کردن حوزه های دارای مزیت اقتصادی، از تولید داخلی آنها حمایت و در مورد بقیه با تسهیل واردات قانونی، جلوی قاچاق کالا را بگیرد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام**1063** 6075*مصاحبه کننده:رفعت کرمی مهر*انتشار: زهرا هجینی نژاد

اقتصاد

نایب رییس اتاق ایران

مطبوعات96

نرخ ارز

واردات اقتصادی قاچاق حمایت تولید سیاست سلطانی ادامه افزایش تواند اینکه اقتصاد موافق عنوان یارانه داخلی موبایل محافظه سیاستی هستیم همراه تهدیدها دولتی بنزین کنترل بودجه جایگزینی تاکید دیدگاه همچنین افزود ایرنا خبرگزاری قانونی مالیات کشوری تولیدکننده اتخاذ مسئول اینها اعمال