برگزیده ها

مازندمجلس: رهبر حزب دموکرات کردستان عراق با برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان و ناتوانی در به نتیجه رساندن آن به عمر سیاسی خود پایان داد.

مازندمجلس:  یورونیوز گزارش داد: مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق و رئیس اقلیم کردستان در این کشور، روز یکشنبه 29 اکتبر اعلام کرد که از مسند قدرت کنار خواهد رفت.

این تصمیم پس از آن گرفته شد که بارزانی با برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق، مخالفت بسیاری از دولتهای جهان به غیر از اسرائیل را برانگیخت.
او با وجود تهدیدات دولت مرکزی عراق، کشورهای همسایه یعنی ایران و ترکیه، قدرت‌های غربی و سازمان ملل در 25 سپتامبر این همه‌پرسی را برگزار کرد. یک هفته پس از آن نیز دولت مرکزی عراق با اجرای عملیاتی گسترده با حمایت ایران و احتمالا پس از «تبانی» با برخی از احزاب کرد، به عمر سیاسی دولت بارزانی و بر پیشروی‌های «افتخار‌آمیز» کردها طی دو سال اخیر پایان داد.
به این ترتیب کردها تنها در عرض چند روز کنترل بر تمام مناطق مورد منازعه میان اربیل و بغداد یعنی تمام نقاطی که از سال 2003 میلادی در کنترل کردها بود را از دست دادند، مراکز مرزی استراتژیک همچون فیش خابور در مرز ترکیه را به بغداد واگذار کردند و از همه مهم‌تر، چاه‌های نفت کرکوک که نیمی از درآمد اقلیم کردستان عراق از آن تامین می شد را نیز تسلیم دولت مرکزی عراق کردند.
در چنین وضعیتی و در فضایی پرتنش، نمایندگان کرد در پشت درهای بسته در اربیل، بر اساسِ نامۀ کناره‌گیری مسعود بارزانی وارد عمل شده و به تقسیم قدرت او میان نهادهای قانونگذاری، اجرایی و قضایی پرداختند. این توزیع موقت قدرت تا زمان برگزاری انتخابات مجدد برای تعیین رئیس جدید برای این منطقه ادامه خواهد داشت؛ اگرچه زمان برگزاری این انتخابات نیز هنوز مشخص نشده است.
بارزانی 71 ساله که همیشه لباس پیشمرگه‌ها، مبارزان کرد را بر تن دارد در نامه کناره‌گیری خود تاکید کرد که همچنان یک پیشمرگه باقی خواهد ماند و از دستاوردهای مردم کردستان دفاع خواهد کرد.
مسعود بارزانی، پسر مصطفی بارزانی رهبر ملی‌گرایان کرد و رهبر حزب دموکرات کردستان از سال 1978 میلادی است. پدر او، رهبر قیام کردها از دهه 30 میلادی محسوب می شد.
مسعود بارزانی که به «ارباب کوهستان» مشهور است، در 16 اوت سال 1946 میلادی در مهاباد ایران به دنیا آمد و از نوجوانی به مبارزان استقلال کردستان پیوست و همواره رویای یک حکومت مستقل در مناطقی که بطور تاریخی در اختیار جمعیت کرد بوده است را در سر داشت.
دوران نوجوانی او با سقوط نظام سلطنتی در عراق در سال 1958 میلادی همزمان شد یعنی زمانی که ملی‌گرایان کرد فرصت سازماندهی پیدا کردند؛ بویژه آنکه قانون اساسی جدید عراق، حقوق ملی کردها را به رسمیت می‌شناخت.
دوازده سال پس از استقرار جمهوری در این کشور یعنی در سال 1970 میلادی، درنهایت دولت عراق و گروه‌های کرد توانستند بر سر خودمختاری کردها به توافق برسند. بر اساس این توافق، زبان کردی به عنوان زبان رسمی این منطقه به رسمیت شناخته شد و در قانون اساسی عراق نیز آورده شد که «مردم عراق از دو ملت تشکیل می‌شوند، ملت عرب و ملت کرد».
در سال 1975 میلادی دومین حزب قدرتمند کردها یعنی اتحادیه میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی تاسیس شد و از آن زمان، این دو حزب رقابت تنگاتنگی را با یکدیگر آغاز کردند.
طی سالهای 1980 تا 1988 میلادی یعنی در جریان جنگ ایران و عراق، هر دو حزب سیاست‌های متفاوت و بعضا متضادی را در رابطه با دو طرف جنگ هشت‌ ساله در پیش گرفتند.
کردها برای همکاری ایران بهای سنگینی را پرداختند و از سوی صدام حسین، رئیس جمهوری وقت عراق بشدت مجازات شدند. صدام حسین در سال 1987 میلادی «حمله انفال» را راه اندازی کرد و در جریان این عملیات، حدود 180 هزار شهروند کرد را کشت و بیش از سه هزار روستای آنها را نابود کرد.
سیاست رژیم صدام حسین «عرب‌ سازی» منطقه بود و بر این اساس هزاران کرد را مجبور به ترک خانه‌هایشان کرد تا اعراب را جایگزین آنها کند. بغداد همچنین اقدام به بمباران شیمیایی شهر حلبچه کرد و در پی آن پنج هزار کرد را کشت.
پس از حملۀ عراق به کویت در سال 1991 میلادی، کردها توانستند با حمایت از کشورهای غربی و برای حفاظت در قبال اقدامات صدام حسین، به استقلال نسبی دست یابند. ایالات متحده آمریکا و متحدانش منطقه‌ای پرواز ممنوع را در سرزمین‌هایی که اکثریت ساکنان آن کرد بودند، ایجاد کردند.
کردهای عراق در سال 1992 میلادی توانستند با برگزاری انتخابات، نمایندگان خود را برای حضور در کنگرۀ ملی عراق، متشکل از ائتلافی از گروههای مخالف صدام حسین برگزینند. پس از آن حزب دموکرات کردستان مناطق شمالی این کشور در نزدیکی مرز ترکیه و اتحادیه میهنی کردستان نیز مناطق جنوبی آن در نزدیکی مرز ایران را به کنترل خود درآوردند.
در سال 1994 میلادی میان این دو حزب بر سر توزیع منابع کردستان عراق و همچنین وضع مالیات توسط حزب دموکرات کردستان بر تبادلات تجاری در مناطق مرزی ترکیه، درگیری‌های نظامی روی داد. بارزانی به صدام حسین روی آورد تا بتواند نیروهای جلال طالبانی (مام جلال) را عقب براند. این موضوع را اخیرا یک بار دیگر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق به آقای بارزانی یادآور شد و گفت که هم پیمانی بارزانی و صدام حسین، شهرت او را لکه‌دار کرده است.
بارزانی و طالبانی در سال 2003 میلادی اختلافات درونی را به کناری گذاشته و به عنوان متحدان آمریکا برای سرنگونی صدام حسین وارد عمل شدند. پس از پایان عمر حکومت بعثی‌ها نیز کردها دولت کردستان عراق با مرکزیت اربیل را تشکیل دادند.
مسعود بارزانی در سال 2005 میلادی از سوی پارلمان کردستان به عنوان رئیس اقلیم کردستان عراق انتخاب شد. او در سال 2009 میلادی نیز بار دیگر با رای 69.6 درصد از شهروندان کردستان عراق برای اداره این اقلیم انتخاب شد.
دوره ریاست آقای بارزانی در سال 2013 میلادی به پایان رسید اما پارلمان این منطقه تصمیم گرفت دوره زمامداری او را برای دو سال دیگر تمدید کند. درنهایت به دلیل هرج و مرجی که در پی حملات داعش در عراق بوجود آمده بود، بدون برگزاری انتخابات دوباره و یا تصمیمی رسمی، آقای بارزانی تا سال 2017 میلادی بر مسند قدرت باقی ماند.
پیش از برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق، آقای بارزانی در پاسخ به یکی از دیپلماتهای غربی که از او خواسته بود رای‌گیری برای استقلال را به تعویق بیندازد، به صراحت گفته بود: «نه، من نمی توانم. من فرصتی را در اختیار دارم که دیگر به دست نخواهد آمد. اگرچه بغداد اکنون ضعیف است اما به‌تدریج قوی خواهد شد و در آن زمان، دیگر دیر خواهد بود.»
او افزوده بود: «من نمی توانم عقب نشینی کنم و معتقدم کشورهایی که اکنون مخالف همه‌پرسی هستند، بار دیگر از ما حمایت خواهند کرد.»
به نظر می رسد آقای بارزانی با تفسیر اشتباهِ پیام‌های متحدان اقلیم کردستان عراق، نه هشدارهای کشورهای غربی و بطور عمده، مهمترین متحدش ایالات متحده آمریکا را جدی گرفت و نه به این موضوع توجه کرد که پس از پیروزی‌های متعدد نیروهای مختلف در مقابل داعشی‌ها، عراق امروز دستخوش تحولاتی عظیمی شده و بر این اساس تا چه اندازه شطرنج سیاسی این کشور تغییر کرده است.
بارزانی کردستان میلادی کردها برگزاری اقلیم استقلال مسعود منطقه پایان مناطق ترکیه انتخابات بغداد همه‌پرسی دموکرات آمریکا سیاسی طالبانی مرکزی کشورهای توانستند کنترل حمایت اربیل عنوان همچنین اتحادیه تشکیل ایالات میهنی جریان اکنون متحدان پارلمان توانم موضوع نیروهای مخالف نزدیکی متحده اگرچه پرداختند توزیع مبارزان کناره‌گیری نمایندگان گزارش تصمیم دادند ملی‌گرایان نوجوانی رسمیت جمهوری درنهایت اساسی قانون حکومت اختیار توافق