برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > مجلس - قرائت گزارش کمیسیون امنیت ملی در مورد برجام با تذکرهای پی‌در پی نمایندگان همراه شد. از رحیمی که رفتار غیرمنصفانه صدا و سیما را نقد کرد و با تأیید رئیس مجلس همراه شد تا قاضی‌پور که نسبت به «لبخند اروپایی‌ها» هشدار داد.

مازندمجلس:به گزارش خبرآنلاين؛ درحاشيه قرائت گزارش شش ماهه سوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در اجرایبرجام در جلسه علني امروز-چهارشنبه،10 آبان- برخي از نمايندگان نظراتشان را درقابل تذكر و اخطار بيان كردند.

عليرضا رحيمي نمايندهاصلاح طلب مردم تهران در مجلس، گفت: اخطار من اصل 176 قانون اساسي است كه وظايفشوراي عالي امنيت ملي را مشخص كرده است. لازم است از همه تلاش‎هاي تيم ديپلماسيتشكر كنم. شما مي دانيد شوراي عالي امنيت، وظيفه هماهنگ نمودن فعاليت سياسي،‌ اقتصادي،‌ اجتماعيو اطلاعاتي در مورد تدابير كلي دفاعي را داراست.

او با نقد عملكرد صدا وسيما در مورد برجام،‌ تأكيد كرد: در مورد برجام و مناسباتي كه ايجاد شد،‌ مخصوصارويكردي كه آمريكا بعد از دولت ترامپ در پيش گرفت، صدا و سيما  به گونه اي عمل كرد كه گويا برخي از داخل به اينسياست هاي جديد آمريكا تمايل دارند. باتوجه به دستاوردهاي ارزشمند تيم مذاكره كننده هسته ای، جا داشت كهصدا سيما منصفانه عمل مي كرد.

علي لاريجاني در پاسخ،‌ ضمنتاييد اين اخطار، گفت: صدا و سيما بايد توجه لازم داشته باشد و بدانند که اين یک موضوع ملي است.

قاضي‌پور: به چاه ويل نرويم

قاضي پور نماينده مردماروميه نيز در تذكر برجامي خود گفت: آنچه در گزارش كميسيون امنيت ملي در مورد اجرای برجام، گفته شد،‌ كافي نيست. چون ما با يك دولتظالم و زورگو مواجه هستيم. چرا كميسيون امنيت ملي به شروط رهبري توجه نكرده است.نكند كه دولت با لبخند اروپايي ها در «چاه ويل» برود!

حاجي دليگاني نمايندهمردم شاهين شهر نيز به موضع مشترك گزارش كميسيون امنیت ملی و دولت در مورد برجام انتقاد كرد و گفت: گزارش كميسيون امنیت ملی و سیاست خارجی گويا با همان قلمي نوشته شده كه گزارش دولت نوشته شده است. در حالي كه وظيفه كميسیون اين بوده است كهاين را تحليل كند و ببنيد قوانينی كه ما تدوين كرديم، اجرا شده است يا خير؟

دليگاني تأكيد كرد: بهنظر مي رسيد کمیسیون امنیت ملی باید از دستگاه هاي مختلف گزارش مي گرفت و ارائه می داد، نهاينكه همان مطالبي كه دولت نوشته است را خلاصه تر به ما بگويد.

لاريجاني اما اين تذكر رارد كرد و گفت: گزارش كميسيون از باب اهميت موضوع بود و فقط منوط به گزارش دولتنيست. در قسمت آخر هم تجزيه و تحليل مجلس آورده شده است.

لاريجاني: متناسب با سرقتآمریکایی‌ها راهکار داریم

کاظم دلخوش در اخطاری با استنادبه اصول 152  و 67 قانون اساسی گفت: بر اساس اصل67 نمایندگان مجلس قسم خورده‌اند که همواره به استقلال و ائتلای کشور وخدمت به مردم پایبند باشند. در ارتباط با جاسوسی که به آمریکا رفتو 83 میلیون دلار از حقوق ملت ایران برداشته شد، ضروری بود که دولت، هیات رئیسه مجلسو کمیسیون امنیت ملی با توجه به تحریم‌های آمریکا و خصومتش،  برخورد کنند.

نماینده مردم صومعه سرا درمجلس افزود: چه تدبیری اندیشیده شد تا بتوانیم مقابله به مثل کنیم و از تضییع حقوق‌مانجلوگیری و از حقوق ملت پاسداری نماییم؟

لاریجانی که ریاست جلسه علنیرا بر عهده داشت در پاسخ به این اخطار گفت: همانطور که در گزارش کمیسیون امنیت ملی مجلسهم آمده بعضی از سرقت‌هایی که آمریکایی‌ها انجام دادند، متناسب با اقدامات آن‌ها راهکارهاییاتخاذ خواهد شد و حتما کمیسیون امنیت ملی این موضوع را پیگیری می‌کند.

اسدالله عباسي هم درتذكري تأكيد كرد كه «برخي از قسمت ها بویژه بحث اقتصادی برجام به درستي شفاف سازي نشده است.»

رئيس مجلس در پاسخ به اينتذكر نيز گفت: مسائل اقتصادي را دراولويت قرار داد. بايد بدانيم كه رفتار آمريكا امروز يك رفتار شرورانه است. شما بهگذشته هم اگر نگاه كنيد، در ابتدا با دو نامه اي كه رئيس جمهور آمريكا داد مذاكرهها به نتيجه رسيد. اما آنها برخي از تعهداتشان را انجام نمي دهند و در اينگزارش هم صريح آمده است كه مواردي كه نقض كرده اند كدام است. مجلس و دولت بايد به مسائل داخلي كشور و خصوصاجنبه هاي اقتصادي آن تمركز داشته باشند. اين موضوع در لایحه بودجه آتي مورد توجه قرار مي گيرد.

27217

 

گزارش امنیت كميسيون برجام کمیسیون اخطار امنيت آمريكا موضوع نوشته تأكيد لاريجاني اقتصادي رفتار تحليل متناسب باشند مسائل آمریکا دليگاني لبخند قانون وظيفه امروز خارجی سیاست لاریجانی