برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس فراکسیون امید درباره موضوع عضو زرتشتی شورای شهر یزد گفت: شورای نگهبان نباید قانون مورد تایید خود را تغییر دهد و اگر صلاحیت کسی برای انتخابات تأیید شد نمی‌توان حق حضور در نهادهای قدرت را از او سلب کرد. اگر اینگونه باشد که سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. باید همگان به قانون مصوب و ابلاغ شده مجلس شورای اسلامی احترام بگذاریم و خود را موظف به اجرای آن بدانیم.

مازندمجلس: محمدرضا عارف در جمع اعضای جامعه اسلامی دانشگاهیان دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به وجود اسناد بالادستی در کشور بر ضرورت تعامل و همکاری استادان دانشگاه برای اجرایی شدن این اسناد تاکید کرد و گفت: تشکل‌های مختلف استادان دانشگاه باید نقش مهم و تأثیر گذاری در مسائل راهبردی کشور داشته باشند و می‌توانند به عنوان اتاق‌های فکر در کنار دولت و مجلس همکاری‌های موثری داشته باشند.
رئیس فراکسیون امید همچنین با مرور عملکرد جریان اصلاحات در دهه ۸۰ ،گفت: اصلاح طلبان در اکثر انتخابات‌هایی که در دهه ۸۰ برگزار شد عمدتاً پیروز نشدند البته در انتخابات سال ۸۸ هیچ جریانی پیروز نشد و بعد از آن هم به دلایل شرایط خاص کشور جریان اصلاح طلب در تنگنا و محدودیت قرار گرفت.
به دنبال حذف جریان اصلاح طلب بودند
وی در همین زمینه ادامه داد:در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ در بنیاد امید ایرانیان و دیگر نهادهای اصلاح طلبی بحث‌های زیادی درباره چگونگی حضور و فعالیت جریان اصلاحات در مناسبات سیاسی صورت گرفت.بر این بور بوده و هستیم که هیچ یک از دو جریان اصلی کشور قابل حذف شدن نیستند هر چند جریان رقیب اصلاحات و رسانه‌های وابسته به آنها دائماً از حذف اصلاحات سخن می‌گفتند و اتهامات ناروایی در برخی رسانه‌ها که عمدتاً در انحصار جریان راست قرار دارد علیه جریان اصیل اصلاح طلب مطرح می‌کردند اما اصلاح طلبان هیچگاه به دنبال حذف اصولگرایان نبودند.
رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در ادامه تاکید کرد:به این نتیجه رسیدیم که باید در همه صحنه ها و رویدادهای مهم حضور جدی و تاثیرگذار داشته باشیم و تلاش کنیم که در ساختار قدرت نقش آفرینی بیشتری داشته باشیم.
دهه ۹۰ برای اصلاح‌طلبان دهه بازگشت به حاکمیت است
عارف با بیان اینکه در انتخابات سال ۹۲ معتقد بودیم باید تمام قد و با پرداخت هرگونه هزینه‌ای در انتخابات شرکت کنیم،خاطرنشان کرد:دهه ۹۰ برای اصلاح طلبان دهه بازگشت به حاکمیت و کم کردن فاصله تحمیل شده با حاکمیت است و در اولین آزمون جدی اصلاح طلبان در این دهه  یعنی انتخابات سال ۹۲ سرافرازانه از این آزمایش بیرون آمدند.
پرونده رد صلاحیت‌های سلیقه‌ای بسته شود
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به بحث تقلب در انتخابات که به عنوان یکی از چالشی‌ترین موضوعات انتخابات گذشته از آن نام برده می شد اشاره کرد و گفت:در اولین حضور انتخاباتی‌ام در سال ۹۲ در دانشگاه صنعتی شریف و در جمع دانشجویان اعلام کرده‌ام که  با توجه به حوادث اواخر دهه ۸۰ و هزینه های بالایی که تحمل شد و راهبردهای بزرگان نظام پرونده تقلب در انتخابات بسته خواهد شد و امیدوارم پرونده رد صلاحیت‌های سلیقه‌ای و بعضا فراقانونی  هم در انتخابات‌های آینده بسته شود.
تشکیل شورای عالی اصلاح‌طلبان ،مهمترین دستاورد جریان اصلاحات در دهه ۹۰
وی مهمترین عامل تفرقه در بین جریان‌های سیاسی را منیت ، خودبرتربینی،عدم توسعه سیاسی و عدم سعه صدر دانست و با بیان اینکه راهبرد جریان اصلاحات وحدت و انسجام بخشی در درون خانواده اصلاحات است،تصریح کرد:به نظر من مهمترین دستاورد جریان اصلاحات در دهه ۹۰ تشکیل شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان است و با تشکیل این شورا جریان اصلاحات ظرفیت خود را نشان داد و مردم خوب کشورمان و بویژه جوانان عزیزمان هم همراهی خود را با این رویکرد در سه انتخابات گذشته نشان دادند.
برای شکل‌گیری ائتلاف سال ۹۴ هزینه های زیادی را متحمل شدیم
عارف با اشاره به انتخابات مجلس دهم و ائتلاف با حامیان دولت(اصولگرایان معتدل)،یادآور شد: صراحتاً بگویم برای شکل گیری این ائتلاف هزینه‌های زیادی را متحمل شدیم و مورد انتقادات شدید جوانان اصلاح طلب قرار گرفتیم .البته در همان زمان پیش بینی می‌کردیم که بعضی‌ها در داخل مجلس راهشان را از ما جدا کنند ولی توقع نداشتیم که کسانیکه با برند «امید» وارد مجلس شدند رودروی ما قرار بگیرند.
وی افزود:کسانیکه در لیست امید بودند و موفقیتشان به دلیل حضور در لیست امید بود وقتی به مجلس آمدند به بهانه  آنچه آنها تندروی فراکسیون امید عنوان کردند از ما جدا شدند  در حالیکه شعار اصلی ما در انتخابات و در مجلس دهم امید،آرامش و رونق اقتصادی بود و هیچگاه به دنبال تندروی نبوده‌ایم و این افراد به همین بهانه بی ربط از فراکسیون امید جدا شدند.
برخی نمایندگان در حوزه انتخابیه اصلاح‌طلب هستند در مجلس غیر امیدی
رئیس فراکسیون امید با بیان اینکه برای حفظ انسجام باید از برخی خواسته‌ها عبور کنیم به عملکرد فراکسیون امید بویژه در به دست آوردن سهم قابل توجه در کمیسیون‌های تخصصی و حضور حداکثری در هیات نظارت بر انتخابات شوراها و کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و همچنین هیات نظارت بر مطبوعات اشاره کرد و گفت:درباره تعداد اعضای فراکسیون امید که مورد سؤال بسیاری از افراد قرار گرفته است چند نکته باید مدنظر قرار بگیرد اولاً این سؤال تنها از فراکسیون امید مطرح می‌شود  که اعضای ما چه تعداد هستند و از دیگر فراکسیون‌های سیاسی مجلس سوالی در این خصوص پرسیده نمی‌شود که شاید دلیل آن شعار شفافیت باشد که ما مطرح کردیم و به آن اصرار داریم.ثانیاً برخی از نمایندگان هستند که وقتی به حوزه انتخابیه‌شان می‌روند اصلاح‌طلب می‌شوند و  و قتی در صحن مجلس هستند غیر امیدی.آن هم به دلیل ترس از رد صلاحیت احتمالی در انتخابات‌های آینده و برخی ملاحظات امنیتی، به همین دلیل در اعلام اعضای فراکسیون امید به خاطر رعایت حال این تعداد از نمایندگان تاخیری صورت گرفت.
چرایی عدم شرکت در انتخابات هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات
وی با بیان اینکه تاکنون ۷۲ جلسه هیات رئیسه،۲۹ جلسه شورای مرکزی و ۳۶ جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید برگزار شده است ،تاکید کرد:برای شخص من مهمترین اولویت انسجام بخشی فراکسیون امید و مجمع نمایندگان تهران است به همین دلیل در زمان انتخابات هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که اصرار عده‌ای از نمایندگان مجلس حضورم در مقام ریاست این کمیسیون بود با نظر اعضای هیات رئیسه فراکسیون امید مقرر شد به دلیل ضرورت وقت گذاری برای مدیریت فراکسیون امید، در انتخابات هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شرکت نکنم البته در کمیسیون آموزش و تحقیقات عمدتاً مسائل با تفاهم مورد بررسی قرار می‌گیرد.
عارف در پاسخ به سوالی درباره وضعیت معیشتی مردم نیز گفت:دولت و مجلس بهترین فرصت برای خدمت گذاری به مردم را دارند و تمام دغدغه ما در فراکسیون امید اولویت قرار دارن مسائل اقتصادی است .دولت موظف است به وعده‌های داده شده و مطالبات مردم عمل کند.
علت رای مردم به جریان اصلاح‌طلب
وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره چرایی رأی مردم به جریان اصلاح طلب در انتخابات‌های اخیر،یادآور شد:اگر شما برنامه سوم توسعه را که دولت اصلاحات متولی آن بود با دیگر برنامه‌ها مقایسه کنید کارایی گفتمان اصلاحات را متوجه می‌شوید.علت دیگر رأی مردم به جریان اصلاح طلب پایبندی گفتمان اصلاحات به تعهدات خود بود و دلیل دیگر هم فاصله گرفتن از جریان رقیب اصلاحات به دلیل ضعف عملکردی این جریان بود.البته مردم با هیچ جریانی عقد اخوت نبسته‌اند و باید پاسخگوی مطالبات مردم باشیم تا نظر مثبت مردم را حفظ کنیم و به سرمایه اجتماعی خلق شده اضافه کنیم.
رئیس فراکسیون امید به برنامه‌های محوری این فراکسیون اشاره کرد و گفت:یکی از مهمترین برنامه‌های ما مبارزه با فساد است .و بحث گفت وگوی ملی که فراکسیون امید آن را پیگیری می‌کند یکی از محورهای آن مبارزه با فساد با همکاری سایر جریانات سیاسی است.
شورای نگهبان نباید قانون مورد تایید خود را تغییر دهد
عارف درباره موضوع عضو زرتشتی شورای شهر یزد که مورد سؤال یکی از حاضرین در جلسه بود نیز گفت:شورای نگهبان نباید قانون مورد تایید خود را تغییر دهد و اگر صلاحیت کسی برای انتخابات تأیید شد نمی‌توان حق حضور در نهادهای قدرت را از او سلب کرد. اگر اینگونه باشد که سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. باید همگان به قانون مصوب و ابلاغ شده مجلس شورای اسلامی احترام بگذاریم و خود را موظف به اجرای آن بدانیم .برای حل مشکل پیش آمده رایزنی‌های صورت گرفته است که امیدوارم به زودی این مشکل حل شود.
اگر غلامی رای نمی آورد ،دولت توفیقی و فرجی دانا را معرفی نمی‌کرد
وی  در پاسخ به سوالی درباره مسائل مربوط به وزیر علوم نیز گفت:کاندیدای اول ما برای وزارت علوم دکتر توفیقی بود که به هر دلیل دولت ایشان را به عنوان وزیر علوم معرفی نکرد کاندیدای بعدی هم دکتر فرجی دانا بود که تلاشهایی در همین راستا انجام شد و با دولت و شخص ایشان هم مذاکراتی صورت گرفت در نهایت از دولت پیغام آمد که درباره آقای فرجی دانا پیگیری نشود در نهایت هم دولت به آقای دکتر غلامی رسیدند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد:آقای دکتر غلامی در تمام جلسات حتی در کمیسیون آموزش و تحقیقات صراحتاً اعلام کرد که اصلاح طلب است و برخی از چهره‌های شاخص آموزش عالی کشور از جمله دکتر فرجی دانا و دکتر توفیقی که با دکتر غلامی همکاری داشتند، ایشان را تأیید کردند.آقای غلامی عملکرد دور اولشان در دانشگاه همدان خوب بود ولی درباره عملکرد دوره دومشان در دولت تدبیر و امید نظرات متفاوتی مطرح بود.
رئیس فراکسیون امید خاطرنشان کرد:در فراکسیون امید درباره وزیر پیشنهادی علوم با چالش جدی رو به رو بودیم از طرفی جنبش دانشجویی مطالباتی را مطرح می‌کردند و از طرف دیگر چهره‌های وزین آموزش عالی آقای دکتر غلامی را مورد تأیید قرار داده بودند از سوی دیگر صلاح نبود وزارت علوم بدون وزیر اداره شود با در نظر گرفتن همه جوانب رأی به وزیر پیشنهادی علوم را در اختیار اعضای فراکسیون قرار دادیم چرا که در این زمینه به اجماع نرسیدیم.البته اگر آقای دکتر غلامی رأی نمی‌آورد گزینه بعدی مطمئناً دکتر توفیقی و دکتر  فرجی دانا نبودند.
دانشگاهی که از بیرون دستور بگیرد ذلیل است
عارف در پایان بر ضرورت ارتباط مستمر صنعت و دانشگاه تاکید کرد و گفت:به همه نهادها و دلسوزان کشور می گویم به دنبال تضعیف دانشگاه نباشید .دانشگاهی که از بیرون دستور بگیرد ذلیل است .سعی کنید جایگاه و حرمت دانشگاه حفظ شود چرا که با امنیتی شدن فضای دانشگاه و دخالت در امور دانشگاه،هم علم و هم دانشجو و هم ساحت دانشگاه متضرر می‌شود و دانشگاه نمی تواند در این شرایط و ظیفه ذاتی خود را در تربیت نیروی انسانی و توسعه علم و فناوری و نقش آفرینی در تحقق شاخص‌های پیشرفت و سند چشم انداز انجام دهد.

فراکسیون جریان انتخابات اصلاح اصلاحات دانشگاه شورای درباره غلامی کمیسیون آموزش طلبان اعضای اشاره گذاری البته سیاسی نمایندگان رئیسه توفیقی مهمترین عملکرد تحقیقات عنوان پرونده دنبال اینکه قانون تاکید همکاری مسائل صلاحیت اعلام تایید نگهبان زیادی تندروی بیرون بگیرد حاکمیت انتخابات‌های تعداد باشیم همچنین انسجام عمدتاً ضرورت ائتلاف سوالی توسعه ادامه تشکیل تأیید تغییر افراد صراحتاً کسانیکه گرفته اقتصادی نظارت اصلاح‌طلب بهانه وزارت کاندیدای معرفی نباید نهایت چهره‌های دستور دانشگاهی پیشنهادی پیگیری مبارزه یادآور چرایی امنیتی اصرار اولویت مطالبات برنامه‌های گرفتن گفتمان نمی‌شود آینده نهادهای اواخر زمینه داشتند می‌کردند نبودند اصولگرایان هیچگاه اسلامی شرایط برگزار استادان باشند پیروز اسناد جریانی صنعتی سیاست آفرینی هزینه گذشته سلیقه‌ای امیدوارم دستاورد جوانان بویژه صلاحیت‌های آمدند استعارف بازگشت اصلاح‌طلبان بودیم خاطرنشان اولین فاصله متحمل