برگزیده ها
مسلمانان روهینگیایی نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند

مازندمجلس: دستیار ویژه رئیس مجلس با مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای کمیته بین المللی صلیب سرخ دیدار کرد.

مازندمجلس: دستیار ویژه رئیس مجلس با مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای کمیته بین المللی صلیب سرخ دیدار کرد.

به گزارش ایلنا، رابرت ماردینی مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای کمیته بین المللی صلیب سرخ با امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل ملاقات و در ارتباط با وضعیت بشردوستانه یمن، عراق ، سوریه و میانمار و ضرورت گسترش دامنه خدمات و کمک های بشردوستانه به مردم این کشورها مذاکره کرد.  

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای کمیته بین المللی صلیب سرخ با اشاره به وضعیت بغرنج بشردوستانه در کشورهای یمن، سوریه و عراق گفت : خاورمیانه بزرگترین عملیات صلیب سرخ را به لحاظ حجم و بودجه به خود اختصاص داده و با این وجود، بشریت هر روز شاهد تشدید رنج و آلام مردم بیگناه بویژه زنان و کودکان در این منطقه است.

وی بر ضرورت همکاری همه کشورهای ذی‌نفوذ و پیروی از راهکارهای سیاسی به منظور فائق آمدن بر این چالش ها تاکید کرد و افزود صلیب سرخ چه قبل از بحران های موجود در منطقه و چه در حال حاضر ، پیام‌های مثبتی از ایران برای رعایت حقوق بین‌المللی بشردوستانه دریافت کرده است. ایران جایگاه مهمی در منطقه دارد و ما امیدواریم این همکاریها بیش از پیش گسترش یابد و با تشریک مساعی با کشورهای ذی‌نفوذ در منطقه بتوان به سطحی از گفت‌وگوهای بشردوستانه رسید.  

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل نیز با تاکید بر این که آموزه های دین مبین اسلام ، رعایت حقوق بشردوستانه را در همه شرایط ، امری اجباری و الزامی می داند گفت : برای مقابله با چالش های موجود باید نگاه عمیقی بویژه به ریشه های آن داشت که در خارج از منطقه ما قرار دارد.

وی با تاکید بر این که متاسفانه وضعیت بشردوستانه در میانمار نیز همچنان، اسفبار و نگران کننده است، افزود: مسلمانان روهینگیایی نیازمند کمک‌های فوری پزشکی و بشردوستانه هستند و چنانچه این کمک‌ها افزایش نیابد، خطرات بالقوه بهداشتی ، پزشکی و غذایی جان صدها هزار نفر از مسلمانان این منطقه را تهدید خواهد کرد.

امیرعبداللهیان در ادامه وضعیت بغرنج بشردوستانه مردم مظلوم یمن را یادآور شد و افزود براساس آمارهای نهادهای مستقل بشردوستانه ۵۵ درصد سیستم بهداشتی این کشور در اثر بمباران های روزانه عربستان از بین رفته و کمتر از نیم درصد  مردم از آب آشامیدنی سالم برخوردارند . قریب به یک میلیون نفر مبتلا به بیماری وبا شده اند و با کمبود شدید دارو مواجه اند. یمن بعد از گذشت دو سال و نیم ،هنوز در محاصره غیرقانونی و غیرانسانی دریایی، هوایی و زمینی سعودی است که در تاریخ مخاصمات مسلحانه موجود در جهان معاصر کم سابقه است.

وی از صلیب سرخ خواست با توجه به مسئولیت و بی‌طرفی کمیته به عنوان یک نهاد مردمی مستقل بین المللی ، ساز و کارهای مناسب و موثر را برای ایجاد کریدورهای امن امدادرسانی بمنظور جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی در این کشور پیدا کند.  

امیرعبداللهیان افزود: وجدان ایرانی ـ اسلامی مردم ما ، تحمل دیدن این همه درد و رنج مردم یمن ، میانمار و سوریه را ندارد . عزم آحاد مردم ، نمایندگان مجلس و جامعه پزشکی خدمت رسانی به انسان های بیگناه و ستمدیده در این کشورها فارغ از هر نوع نژاد و گرایش سیاسی است و این یک اصل اساسی در دیپلماسی بشردوستانه ج.ا.ایران می باشد.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران آماده است تا با همکاری صلیب سرخ  در  روند کمک های انساندوستانه فعالانه مشارکت کند.  

مقام صلیب سرخ نیز با اذعان به این که کمک های بشردوستانه به مردم یمن ، میانمار و سوریه متناسب با نیازهای این کشورها نیست افزود مقابله با چالش های بشردوستانه در این کشورها بسیار دشوار است و هیچ نهادی نمی تواند به تنهایی شکاف موجود را برطرف نماید . لازمه پاسخ دهی به این نیازها ، عزم جدی جامعه جهانی برای ایجاد یک عملیات بزرگ انسان دوستانه همراه با پایبندی همه طرف های درگیر به رعایت مسائل انساندوستانه و همزمان پیشرفت در  راهکارهای سیاسی مشترک است.

بشردوستانه منطقه افزود کمیته خاورمیانه میانمار امیرعبداللهیان وضعیت سوریه المللی تاکید مدیرکل کشورها موجود دستیار پزشکی رعایت سیاسی کشورهای مسلمانان آفریقای الملل دیدار انسان مقابله انساندوستانه بهداشتی مستقل اسلامی ایجاد روهینگیایی جامعه کمک‌های بیگناه عملیات ضرورت بغرنج بویژه همکاری گسترش راهکارهای ذی‌نفوذ نیازمند