برگزیده ها

مازندمجلس: مشاور امنیت ملی عراق تأکید کرد که عراق بعد از برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان قوی‌تر و متحدتر شده است.

مازندمجلس:  فالح الفیاض، مشاور امنیت ملی عراق در گفتگو با شبکه خبری المیادین گفت: همه پرسی اقلیم کردستان عراق نزدیک بود که وحدت ملی کشور را از بین ببرد. مسعود بارزانی، رئیس این اقلیم فکر می‌کرد همه پرسی به او این اجازه را خواهد داد تا به حیات سیاسی خود ادامه داده و تحول سیاسی جدیدی برایش خواهد بود اما او در برداشتش از پیش نویس همه پرسی با تشویق اسرائیل اشتباه کرد.

وی تأکید کرد: عراق بعد از همه پرسی قوی‌تر و متحدتر شد. شکست همه پرسی بر انتخابات آتی در اقلیم کردستان تأثیر خواهد گذاشت.
الفیاض از مشکلات اقتصادی اقلیم کردستان و خودکشی و مهاجرت جوانان این اقلیم به دلیل سلطه گرایی مسئولان پرده برداشت.
وی گفت: آمریکا از بارزانی حمایت نکرد اما بارزانی فکر می‌کرد این اتفاق می‌افتد. واشنگتن حمایتش را از بارزانی اعلام نکرد و گفت که زمان همه پرسی نامناسب است. موضع آمریکا تغییر یافت و اعلام کرد که همه پرسی غیرقانونی است. بخشی از شکست همه پرسی به این خاطر بود که بارزانی نتوانست هم پیمانان اروپایی و آمریکایی خود را درباره فایده همه پرسی قانع کند.
الفیاض گفت: انتخابات پارلمانی آتی عراق در موعد خود برگزار خواهد شد. مرحله آتی ساختار گروه‌های سیاسی و نقشه ائتلاف‌ها را ترسیم خواهد کرد. من خود در دولت حیدر العبادی هستم و از عملکرد دولت راضی می‌باشم و رضایت مردمی از عملکرد دولت و شخص العبادی روز به روز درحال افزایش است.
الفیاض خواهان متحد شدن سیاستمداران برای خدمت به منافع ملی مردم عراق و تشکیل ائتلاف‌های ملی گسترده برای ممانعت از مشکلات عراقی‌ها شد و گفت که عرصه و فضای عراق فرصت خوبی برای تشکیل ائتلاف‌های ملی است نه طایفه‌ای.
وی تأکید کرد: پیروزی عراق بر داعش توازن قدرت‌ها را تغییر داد. عراق با دستاوردهای ملی حرکت می‌کند و از واشنگتن برای آزادی خاک خود دستور نمی‌گیرد. دولت عراق هیچ کسی را وتو نکرده است. العبادی به دستورات آمریکا عمل نمی‌کند بلکه با دستاوردهای ملی اقدام می‌کند.
الفیاض گفت: دولت عراق با اتهامات آمریکا به حشد شعبی مخالفت کرد. عراق قدرتمند و پیروز آماده است تا در ترسیم آینده منطقه شریک باشد.
بحران سوریه
وی گفت: سوریه کشور مهمی برای عراق و ثبات منطقه است. دولت عراق باید به آنچه در سوریه و مناطق مرزی مشترک میان دو کشور اتفاق می‌افتد توجه داشته باشد.
الفیاض درباره برخی انتقادات از رهبران کرد سوری طی دوره همه پرسی استقلال اقلیم کردستان گفت: درس همه پرسی درسی برای همگان خواهد بود.
وی درباره حل بحران سوریه گفت: تحرکات در ماه اخیر در سطح بحران سوریه تحرکاتی مثبت بوده است. ما شاهد تحولات مثبت در سوریه و تحولات سریع در آستانه و ژنو هستیم.
الفیاض درباره دیدگاه ترکیه درخصوص بحران سوریه گفت: ما شاهد دیدگاه جدیدی از سوی ترکیه درباره حل سیاسی بحران سوریه هستیم. آگاهی ترکیه از رخدادهای منطقه به ویژه سوریه و ماهیت منافع در سطح آب، انرژی و سیاست و آگاهی از خطرات توانست یخ روابط آنکارا و بغداد را ذوب کند.
وی درباره حمایت ایران از عراق گفت: ایران اولین کشوری بود که از عراق در جنگ علیه تروریسم حمایت کرد.
الفیاض گفت که موضوع تحرک نیروهای عراقی و سیطره آن‌ها بر کرکوک یک تصمیم عراقی بوده و ایران در آن هیچ دخالتی نکرده است.
وی درباره سفر العبادی به عربستان برای دیدار با پادشاه این کشور و انتقاداتی که به دنبال آن از العبادی شده بود، گفت: دولت عراق مسئول تصویری نیست که در آن العبادی در کنار پادشاه عربستان و وزیر خارجه آمریکا نشسته بود. ما تمایلی به دیدن این صحنه سه جانبه نداشتیم اما تنها به دلایل پروتکلی نخواستیم این سفر را تخریب کنیم. منفعت عراق در این است که منطقه مشغول توسعه و رشد باشد نه جنگ.
سوریه الفیاض العبادی درباره اقلیم آمریکا بحران کردستان بارزانی منطقه سیاسی حمایت ترکیه ائتلاف‌های دستاوردهای می‌کند نکرده دیدگاه عربستان پادشاه عراقی آگاهی هستیم تشکیل تحولات تغییر جدیدی تأکید می‌کرد نمی‌گیرد قوی‌تر دستور انتخابات مشکلات ترسیم عملکرد اعلام واشنگتن اتفاق می‌افتد منافع